Taxa de poluare auto, taxata de UE

Comisia Europeana a trimis joi o scrisoare de somare prin care ii solicita Romaniei sa isi modifice legislatia legata de taxa de poluare auto, pe motiv ca aceasta ar proteja industria locala de automobile, iar in cazul in care nu vor fi luate masuri, Comisia va prezenta cazul in fata Curtii de Justitie si ar putea declansa procedura de infringement.

Comisia considera ca prevederile legislatiei romanesti pot duce la discriminarea anumitor masini in favoarea industriei nationale a autovehiculelor noi. Faptul ca taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autoturisme, insa creste pentru masini de ocazie provenite din alte state membre are un efect protectionist la nivelul industriei romanesti, sustin oficialii de la Bruxelles.

Statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, insa aceasta trebuie sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. In opinia Comisiei, criteriul “primei inmatriculari” nu este obiectiv pentru ca nu tine seama de calitatea intrinseca a masinilor.

Comisia Europeana aminteste faptul ca sprijina masurile politice care urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante, insa numai daca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Investigatiile in legatura cu legislatia romaneasca au fost facute in urma unui numr mare de cereri primite de la cetatenii romani nemultumiti de actuala forma a taxei.

„Nu ma surprinde decizia Comisiei Europene. Ma surprinde ca Guvernul actual stia de aceasta problema si nu a comentat asupra modului in care o va aborda, nu la anul, cand spune domnul Nemirschi ca vor exista schimbari radicale, ci acum, pentru a evita procedura de infrigement”, a declarat pentru Green Report fostul ministru al Mediului, Attila Korodi.

Korodi a adaugat ca trebuie gasita o solutie favorabila atat mediului, cat si oamenilor de rand care doresc sa importe masini din UE si ca in ultimul timp au lipsit discutiile si colaborarea dntre Romania si CE pe aceasta tema.

“Deciziile pe pripa, de genul dublarii sau triplarii taxei pentru anumite autoturisme, nu aduc beneficii si ies din variabilele pe care Comisia le-a oferit la decizia de incetare a infrigementului in 2008”, a concluzionat fostul ministru al Mediului.

Din februarie 2009, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de maxim 2000 cmc, sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana intre 15 decembrie 2008 si 15 decembrie 2009. Totodata, legislatia prevede dublarea nivelului platilor aplicabile altor autovehicule vizate de aceste taxe.

Trimiterea scrisorii de somare reprezinta prima etapa a procedurii de infrigement. In cazul in care solicitarea nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, Comisia poate trece la a doua etapa a procedurii, care consta in emiterea unui aviz motivat. In final, CE poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie.

La sfarsitul anului trecut, Guvernul Tariceanu a emis o Ordonanta de Urgenta prin care taxa a fost triplata pentru masinile second-hand. Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat atunci ca decizia de triplare a taxei ar trebui suspendata, dar ca, personal, considera ca Romania nu ar trebui sa devina un cimitir de masini vechi si ca taxa ar trebui platita in functie de gradul de nivelul de poluare al vehiculului.

Text: Sonia Ardelean si Carmen Albisteanu, Green Report

spot_img

Ultimele știri