Earth Hour 2010, evenimentul care a stins luminile in peste o suta de orase din intreaga lume, a castigat de partea sa si publicul roman, nerabdator sa participe la aceasta miscare globala. Numarul simpatizantilor i-a surprins si pe organizatori, povesteste Luminita Tanasie, directorul de programe al WWF, care si-a dorit ca ora de intuneric de sambata seara sa determine o schimbare reala si de durata in comportamentul de consum al oamenilor.
La ce sa ne asteptam anul acesta la Ora Pamantului? Care sunt diferentele fata de anul trecut?
Anul acesta, campania se desfasoara la nivel national. Daca anul trecut erau implicate zece orase, anul acesta se implica 40, deci exista mult mai multi sustinatori. De asemenea, colaboram si cu multe alte ONG-uri, asociatii studentesti, asociatii profesionale si se organizeaza multe evenimente – de la teatru, la concerte etc.
Veti masura in vreun fel energia economisita de la 8.30 pana la 9.30, cand se sting luminile?
Noi nu putem sa masuram si nu stim ce economie de consum va fi. Anul trecut am obtinut estimari de la Dispeceratul Energetic National, care ne-a spus ca s-au economisit 100 MWh, care inseamna ca 10% din populatie a stins lumina. Anul acesta vom obtine din nou date de la Dispecerat, insa dupa eveniment.
Cat de receptivi sunt anul acesta romanii fata de evenimentele organizate de Earth Hour si cat e pregatiti sunt sa stinga lumina?
Deja oamenii sunt mai receptivi, pentru ca multi au auzit de evenimentul de anul trecut. Campania de anul trecut ne-a ajutat foarte mult, iar anul acesta am inceput sa primim telefoane de prin ianuarie-februarie de la persoane care ne intrebau daca mai organizam ceva, daca se mai intampla ceva si anul acesta. A fost si foarte motivant pentru noi sa avem atati sustinatori, inclusiv pe facebook si pe site-ul Earth Hour.
Ce vreti sa transmiteti prin campania Earth Hour? De ce ar stinge lumea lumina?
Mesajul campaniei este ca prin acest mic gest simbolic putem sa ne gandim la modul nostru de viata si sa il schimbam. Trebuie sa ne gandim la impactul vietii noastre de zi cu zi, nu numai pe 27 martie, iar Earth Hour sa fie in fiecare zi. Nu este vorba de economia pe care o facem timp de o ora, ci de economia pe care o putem face noi in fiecare zi daca reducem din consum si ne schimbam putin obiceiurile.
Ce mesaj le transmiteti celor care vor stinge lumina, dar si celor care nu vor participa la campanie?
Celor care vor stinge lumina nu prea mai am ce sa le transmit, decat sa ii incurajez, pentru ca ei oricum au motivatia lor pentru care au decis sa se implice. Iar cei care nu vor stinge lumina sper macar sa auda de Earth Hour si sa inteleaga despre ce este vorba si poate la anul vor fi mai interesati sa ni se alature.
Text de Carmen Albisteanu
Foto: Green Report