Programul Rabla pentru sobe 2025 începe pe 31 martie și se adresează românilor din zone montane, care pot primi 10.000 de lei pentru a își înlocui sobele vechi. Odată cu acest program, au apărut și informațiile false conform cărora Uniunea Europeană ar interzice sobele cu lemne. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a ținut să clarifice lucrurile, precizând că UE nu va interzice sobele pe lemne. Iată tot ce trebuie să știi despre acest program, cui i se adresează și cum va ajuta mediul înconjurător.
Ce este programul Rabla pentru sobe
Programul Rabla pentru sobe este o inițiativă destinată să sprijine gospodăriile din zonele montane pentru înlocuirea sobelor vechi, poluante și ineficiente, cu sisteme de încălzire moderne, care respectă standardele de mediu și eficiență energetică. Programul este gestionat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și vine pentru a ajuta la îmbunătățirea calității aerului și a crește eficiența energetică a locuințelor.
Sprijinul financiar oferit prin acest program acoperă 70% din valoarea noii sobe, dar nu va depăși suma de 10.000 de lei. Asta înseamnă că persoanele care doresc să beneficieze de ajutorul financiar trebuie să fie proprietari ai locuințelor din zonele montane eligibile și să predea soba veche pentru a fi casată, contribuind astfel direct la reducerea poluării atmosferice.
Programul se adresează locuitorilor din 27 de județe montane care pot prii finanțări pentru echipamente eficiente din punct de vedere energetic. Sunt vizate 50.000 de sobe, fiecare dintre acestea cu un cost maxim de 10.000 de lei.
De precizat este că aceasta este prima fază a proiectului, conform ministrului Mediului. În acest moment, aproape 1000 de primării sunt eligibile, iar lista localităților din zona montană este disponibilă AICI.
CITEȘTE ȘI: Ce aduce „Rabla pentru sobe”: Modernizare la munte, poluare la oraș
Joi, 27 martie, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a transmis că programul Rabla pentru sobe începe luni, 31 martie 2025.
„Luni, 31 martie 2025, la ora 10:00, începe oficial programul „Rabla pentru sobe”. De luni și până la 11 aprilie primăriile au la dispoziție suficient timp pentru a se înscrie în program”, a spus Fechet, într-un video postat pe pagina lui de Facebook.
Oamenii care vor să participe în program se pot înscrie direct la primăriile de care aparțin pentru a primi ajutorul de cel mult 70% din totalul prețului noii sobe, restul fiind contribuția proprie a beneficiarului.
Localitățile care pot participa la această fază a programului sunt cele din zonele montane, adică 948 de localități din 27 de județe.
„Rabla pentru sobe înseamnă mai puține lemne puse pe foc în timpul iernii, înseamnă o economie și o presiune mai mică pentru pădurile țării, dar și un mediu mai curat. Discutăm despre sobe cu înaltă eficiență energetică, cu o eficiență de peste 80%, și o reducere la aproape o treime a cantității de foc necesară în timpul iernii. Dacă până acum aveam nevoie de trei căruțe de lemne de foc, la iarnă vom avea nevoie de o singură căruță, dacă beneficiem de acest program”, a spus Fechet.
Sunt eligibile următoarele:
- aparatele pentru încălzirea locuințelor, alimentate cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, a peleților și a brichetelor, respectiv sobe, termosobe, șeminee, termoșeminee;
- coșul de fum ceramic sau metalic cu perete dublu, însoțit de certificat de garanție și declarație de performanță;
- serviciile de instalare și montaj pentru aparatul de încălzire și coșul de fum.
Ministrul Mediului a avertizat oamenii să nu creadă știrile false care propagă informația că UE ar interzice sobele cu lemne.
„Să nu dați crezare fake-news-urilor că Uniunea Europeană vrea să ne interzică sobele cu lemne sau alte activități tradiționale. Nu ne interzice nimeni nimic”, a mai spus Mircea Fechet.
Actele necesare pentru înscrierea în programul „Rabla pentru sobe”
Persoanele care au sobe vechi pot și se află în localitățile eligibile trebuie să transmită următoarele documente la primărie:
- actul de identitate al solicitantului de finanțare, valabil la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
- cerere de finanțare;
- certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de finanțare, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de finanțare de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului de finanțare asupra imobilului;
- declarația pe propria răspundere a solicitantului de finanțare din care să reiasă că nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
- acordul coproprietarilor privind participarea în cadrul programului, în situația în care imobilul este deținut în coproprietate.
Fiecare primărie din localitățile din zona montană vor primi o finanțare de până la 560.000 de lei. Proiectele vor putea fi depuse de primării prin intermediul aplicației informatice, puse la dispoziție de AFM, până la data de 11 aprilie 2025, ora 23:59.
Ghid complet Rabla pentru sobe
Persoanele din localitățile montane eligibile pentru intrarea în program care vor să își schimele sobele pot aplica pentru Rabla pentru sobe, un program guvernamental menit să înlocuiască sobele vechi, poluante și ineficiente cu sisteme moderne de încălzire, care respectă standardele de mediu și eficiență energetică.
Asociația Forestierilor din România (ASFOR) a publicat pe site-ul oficial, www.asfor.ro, un ghid complet al programului, destinat atât primăriilor, cât și beneficiarilor finali. Acest ghid detaliază pașii necesari pentru înscriere, criteriile de eligibilitate și procedura de accesare a finanțării.
Criteriile de eligibilitate pentru beneficiari:
- Să fie persoane fizice cu domiciliul din Lista localităților din zona montană
- Să fie proprietari ai locuinței unde se va instala sistemul de încălzire
- Să nu aibă datorii la stat sau la bugetul local
- Să nu fie condamnați pentru infracțiuni împotriva mediului
Etapele proiectului
Primăriile sunt cele care se înscriu în program la AFM, selectează beneficiarii finali, semnează contractele de finanțare cu cetățenii, verifică achizițiile și instalarea și monitorizează și raportează la AFM.
În prima etapă, Primăria anunță deschiderea înscrierilor și publică criteriile de eligibilitate. Apoi, depune o cerere de înscriere la AFM alături de mai multe acte.
În etapa a 2-a, Cetățenii depun cererea de finanțare împreună cu documentele:
- act de identitate valabil
- Extras de carte funciară
- Certificat fiscal
- Declarație pe propria răspundere privind respectarea condițiilor de eligibilitate
- Acordul proprietarilor, dacă e cazul
Primăria analizează cererile și transmite lista beneficiarilor către AFM.
Etapa 3 include aprobarea și încheierea contractelor de finanțare.
- AFM aprobă lista beneficiarilor și transferă fondurile de către primărie
- Primăria încheie contracte de finanțare cu beneficiarii selectați
- Beneficiarii primesc până la 10.000 de lei (’70% din valoarea cheltuielilor eligibile)
Etapa a 4-a include achiziția și instalarea echipamentelor.
Beneficiarii achiziționează:
- Sobe, șeminee, termosobe sau termoșeminee pe combustibil solid precum lemn, peleți sau brichete
- Coșuri de fum ceramice sau metalice
Totodată, beneficiarii trebuie să știe că instalarea se face doar de firme autorizate, iar facturile și documentele justificative trebuie să fie trimise către primărie.
Etapa 5 include decontarea și raportarea. Primăria verifică documentele și virează fondurile către beneficiari, trimite raportul de finalizare către AFM, iar AFM monitorizează implementarea și verificarea respectării condițiilor.
Sancțiuni
Primăriile care nu respectă obligațiile contractuale poate să fie obligată de către AFM să returneze sumele, finanțarea fiind retrasă.
Beneficiarii care nu instalează echipamentele conform regulilor, trebuie să returneze finanțarea.