Programul Rabla 2025: mai verde, mai simplu și digital

Programul Rabla 2025 aduce schimbări majore menite să sprijine protecția mediului și să încurajeze achiziția de autoturisme mai prietenoase cu natura.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a anunțat ieri la postul public de televiziune, că ediția de anul acesta a programului va funcționa exclusiv printr-o aplicație online și va elimina finanțarea pentru mașinile cu motoare diesel.

Mircea Fechet a precizat că programul Rabla 2025 va funcționa în baza unei aplicații online, totul desfășurându-se într-o singură sesiune, până la epuizarea fondurilor.

Similar se desfășoară și alte programe finanțate de Administrația Fondului pentru Mediu, însă au fost și probleme cu aceste aplicații în trecut, existând încercări de fraudare a procesului. Cel mai celebru caz este cel cu CASA VERDE pentru panourile fotovoltaice din octombrie 2024, când au fost lansate inclusiv acuzații de fraudă și reluarea procedurilor.

În plus, se pune problema accesului la astfel de aplicații a persoanelor mai puțin familiarizate cu aplicațiile IT, sau generațiilor trecute, care fie nu vor putea să se înscrie, fie vor fi nevoite să apeleze la serviciile unor specialiști.

Cel mai probabil, dealerii de mașini care prelucrau voucherele RABLA și în trecut vor trebui să se specializeze în obținerea acestora pe platforma specială, însă se va pune o presiune mare pe sistem, totul fiind o cursă contra cronometru.

Adio DIESEL, bun venit tehnologiilor verzi

Una dintre cele mai importante modificări anunțate este eliminarea mașinilor cu motoare diesel din program, măsură menită să reducă poluarea și să accelereze tranziția către un transport mai ecologic.

„Va trebui să finanțăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, lucru pe care l-am făcut constant în ultimii ani. Din acest motiv, propunerea mea va fi eliminarea acestei categorii de mașini cu motor termic”, a declarat ieri ministrul Mircea Fechet.

În acest context, programul Rabla 2025 va prioritiza achiziția de mașini electrice, hibride și plug-in hybrid, contribuind la scăderea emisiilor de CO2 și la un aer mai curat.

Simplificarea procesului de înscriere aduce noi provocări

O altă noutate importantă este modul simplificat de înscriere. Începând cu 2025, participanții nu vor mai trebui să treacă prin intermediul dealerilor auto. În schimb, vor putea să acceseze direct o aplicație informatică și să își genereze singuri voucherul, indiferent dacă vor achiziționa un autoturism cu motor convențional, hibrid sau electric.

„Principala modificare este legată de modul de înscriere. Românii vor putea, pur și simplu, să intre în aplicația informatică și să își genereze singuri voucherul”, a explicat ministrul Mediului.

Program continuu până la epuizarea banilor

Programul Rabla 2025 va renunța și la sesiunile tradiționale de primăvară și toamnă, urmând să funcționeze într-o singură etapă continuă, până la epuizarea fondurilor alocate.

„Practic, odată deschis programul, el va funcționa continuu până la epuizarea sumelor alocate”, a subliniat Fechet.

Programul este în stand-by până apare bugetul

Deși producătorii și comercianții de mașini au cerut începerea rapidă a programului, lansarea Rabla 2025 întârzie anul acesta din motive obiective. Ministrul Mediului a precizat că programul va putea demara doar după aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), existând însă speranța că nu se va ajunge până în luna mai pentru lansare.

„În această săptămână voi avansa cu ghidul privind finanțarea programului Rabla. După aprobarea bugetului AFM, vom putea demara efectiv programul. Cred că programul poate începe mai devreme”, a explicat Fechet.

Clarificări privind restricțiile de utilizare a mașinilor

Ministrul a ținut să dezmintă zvonurile despre posibile restricții impuse proprietarilor de autoturisme în ceea ce privește numărul de pasageri sau kilometrii parcurși. „În niciun caz nu ne propunem să numărăm persoanele din mașină sau kilometrii parcurși. Ceea ce facem este să găsim soluții pentru a-i sprijini pe români să cumpere mașini mai noi”, a afirmat Fechet.

Prin aceste schimbări, programul Rabla 2025 își propune să devină un instrument eficient de protecție a mediului și de modernizare a parcului auto din România, oferind soluții simplificate și accesibile pentru achiziția de autoturisme mai prietenoase cu natura.

#rabla2025 #modernizareaparculuiauto #finantareverde #greenfinance #protectiamediului #environmentprotectionpolicies 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri