Producătorii de alimente tradiţionale din programul Food Hub estimează o dublare a vânzărilor în acest an

Producătorii de legume, fructe şi produse tradiţionale din Food Hub, un program lansat de Romanian American – Foundation (RAF) pentru susţinerea micilor antreprenori din agricultură, vor înregistra anul acesta vânzări de aproximativ 600.000 de dolari, aproape dublu comparativ cu 2019.


Creşterea este susţinută de avansul comenzilor online ca urmare a pandemiei de Covid-19, dar şi de schimbarea strategiei de vânzări şi marketing.

Food Hub este un program lansat de Romanian American-Foundation (RAF) în 2017 după modele similare din zonele Philadelphia şi New York. Programul constă în susţinerea prin finanţare şi training a patru centre (food hub-uri) care colectează şi comercializează produsele micilor antreprenori agricoli din patru zone: Bucovina, Cluj-Napoca, Iaşi şi Odorheiul Secuiesc. Fiecare din cele patru hub-uri este o întreprindere socială şi este coordonat de câte un ONG, iar întregul program este sub îndrumarea Fundaţiei Civitas pentru Societatea Civilă din Cluj-Napoca.

Cele patru hub-uri se numesc Nod Verde (Cluj-Napoca), Cumsecade / Helyenval (Odorheiu Secuiesc), Roade şi Merinde (Iaşi) şi Nord Natural (Bucovina) şi integrează aproximativ 1.200 de producători: cultivatori de fructe şi legume, producători de alimente tradiţionale pe bază de lapte, carne, fructe şi legume. Majoritatea sunt antreprenori tineri, până în 45 – 50 de ani, care îşi doresc dezvoltarea afacerii. De anul acesta fiecare food hub are şi magazin online şi fizic, mai puţin centrul de la Cluj care ia în considerare deschiderea unui magazin fizic în perioada următoare.

Potrivit sursei citate, anul trecut reţeaua de hub-uri a înregistrat anul trecut vânzări totale de aproximativ 325.000 de dolari, iar pentru anul acesta estimările sunt în jurul a 600.000 de dolari.

„Am gândit proiectul ca pe o oportunitate economică pe termen lung pentru producătorii mici din zona rurală. Susţinerea noastră nu constă doar în finanţarea food hub-urilor, ci şi în pregătirea producătorilor pentru a-i conecta cu cerinţele consumatorilor. Ne dorim cu toţii ca food hub-urile să devină sustenabile pentru că fiecare food hub ajută producatorii mici să îşi actualizeze reţetele, îi învaţă să se promoveze, le asigură consultanţă şi training astfel încât, la rândul său, fiecare producător să fie sustenabil pe termen lung”, susţine afirmă Oleg Moraru, coordonator al programelor de economie rurală ale Romanian American-Foundation.

Produsele cel mai bine vândute variază în funcţie de zonă şi de anotimp. În timp ce vara cel mai bine se vând fructele şi legumele, în restul anului predomină alimentele tradiţionale (produse din carne, brânză, dulceaţă miere, zacuscă, etc.).

Majoritatea clienţilor sunt femei cu vârsta între 25 şi 45 de ani, cu copii si care sunt interesate de calitatea alimentaţiei familiei. Odată cu creşterea numărului de comenzi online, se observă o diversificare a clienţilor pe categorii de vârstă.

Investiţia RAF în acest program este de aproximativ 1,5 milioane de dolari: 1,1 milioane de dolari au fost alocaţi în perioada 2017-2019, în timp ce pentru anii 2020-2022 sunt alocaţi circa 0,4 milioane de dolari. RAF nu finanţează direct fermierii sau afacerile mici, ci fundaţiile care coordonează hub-urile, conform unui plan de afaceri agreat. Toate food hub-urile sunt întreprinderi sociale, funcţionând ca SRL-uri, cu acţionari unic ONG-urile care le-au înfiinţat.

Organizaţia precizează că starea de urgenţă a crescut vânzările online cu 400%.

„Până anul acesta doar două food hub-uri aveau vânzări online semnificative la nivel naţional, iar pandemia le-a adus acestora o creştere de patru ori a comenzilor în timpul stării de urgenţă, ceea ce ne-a făcut să reaşezăm modelul de afaceri din reţea. Am făcut ajustări în strategia de marketing şi vânzări, iar din vară magazinele online ale centrelor din Cluj şi Odorheiu Secuiesc şi-au extins distribuţia la nivel naţional. Totodată, centrele din Iaşi şi Câmpulung Moldovenesc şi-au deschis câte un magazin local”, a afimat Anna Şargov, coordonator proiect retea food huburi în cadrul Fundaţiei Civitas pentru Societatea Civilă Cluj.

RAF estimează că mediul online va reprezenta anul acesta 80% din vânzări, comparativ cu 70% în 2019, creşterea venind chiar şi în contextul în care reţeaua offline a crescut de la un magazin fizic la trei.

Având în vedere cererea tot mai mare de produse locale, RAF şi Civitas îşi doresc să dezvolte o nouă linie de business pentru toată reţeaua de food hub-uri, mai exact să atragă şi clienţi din rândul companiilor prin crearea de pachete standard care pot fi oferite cadou angajaţilor şi partenerilor. Acestea pot conţine produse tradiţionale precum siropuri, miere, alimente din carne sau brânză, ciocolată de casă, ierburi aromatice, bere artizanală, palincă, produse secuieşti, bucovinene sau din Transilvania.

Cele mai mari provocări pentru majoritatea producătorilor sunt distribuţia rapidă a produselor (maximum 24-48 de ore), diversificarea portofoliului şi asigurarea permanentă a calităţii produselor.

Food Hub este un program lansat în 2017 pentru sprijinirea producătorilor agricoli. Programul a fost creat cu finanţarea Romanian-American Foundation şi sub coordonarea Fundaţiei Civitas pentru Societatea Civilă -Filiala Cluj-Napoca.

Fiecare din cele patru hub-uri este o întreprindere socială și este coordonat de cate un ONG, iar întregul program este sub îndrumarea Fundației Civitas pentru Societatea Civilă din Cluj-Napoca. Cele patru hub-uri se numesc Nod Verde (Cluj-Napoca), Cumsecade / Helyénvaló (Odorheiu Secuiesc), Roade și Merinde (Iași) și Nord Natural (Bucuvina).

Cele patru food hub-uri integrează aproximativ 1.200 de producători: cultivatori de fructe si legume, producători de alimente tradiționale pe bază de lapte, carne, fructe si legume.

Citeşte şi:

Afaceri pentru România sustenabilă. Sunday Bites, unturi oleaginoase 100% naturale

 

spot_img

Ultimele știri