Cancelarul german Angela Merkel a decis ca guvernul său să aloce 54 de miliarde de euro pentru planul de reducere a emisiilor de carbon cu 55% până în 2030.
Pachetul de măsuri a fost adoptat pe măsură ce protestele creşteau în 500 de oraşe şi orăşele de-a lungul ţării. 270 000 de persoane au ocupat străzile din Berlin, în timp ce Hamburg a adunat 70 000 de protestatari, cu numere aproape la fel de mari în Koln şi Dresda.
Elementul cheie al planului Germaniei îl reprezintă creşterea taxelor pentru emiţătorii de dioxid de carbon din industria de transport. Taxele vor scădea în ceea ce priveşte transportul cu trenul, dar vor creşte în ceea ce priveşte transportul aerian.
Acest plan va intra, gradual, în vigoare, începând cu 2021, preţurile crescând semnificativ pentru vehiculele diesel pentru a descuraja folosirea lor.
„În acest moment nu trăim sustenabil”, a declarat Angela Merkel în faţa jurnaliştilor.
Protestatarii din mișcarea Fridays for Future au respins imediat planul. Manifestanţii cred că măsurile nu sunt suficiente şi că guvernul acţionează, încă, de parcă lucrurile nu ar fi atât de grave. Şi opoziţia din Germania s-a alăturat acestor critici. Reprezentanţii partidului liberal FDP au declarat că pachetul de măsuri arată o lipsă de viziune, iar cei din partidul de stânga Die Linke spun că măsura va fi ineficientă.
Mișcarea a adoptat hashtagul englezesc „Not my Klima paket” (nu pachetul meu climatic) și a susținut că 1,4 milioane de protestatari au ieșit pe străzile din Germania.
În Capitala Berlin au fost 270.000 de oameni pe stradă, și 70.000 la Hamburg și Köln. Cifrele poliției erau puțin mai mici.
Care este planul Germaniei
Scopul este ca prețul carbonului să se scumpească treptat începând cu 2021, cu un preț de CO2 crescut pe benzină și motorină, precum și pe gaz și pe combustibil.
Trei eurocenţi vor fi adăugaţi la costul fiecărui litru de motorină, urmând ca taxa să crească la 9 şi 15 cenţi până în 2026. Cabinetul lui Merkel s-a aflat în negocieri timp de 19 ore până să ajungă la acest compromis.
Autoritățile vor ca aceste măsuri să îi stimuleze pe germani să reducă emisiile poluante şi să permită Germaniei, cea mai mare economie europeană, să îşi îndeplinească obiectivele în materie de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Berlinul s-a angajat ca până în anul 2030 să îşi reducă emisiile cu 55% comparativ cu nivelul din 1990.
Sistemul se va baza pe un comerț cu certificate de emisii în cadrul sistemului de comercializare a emisiilor din UE. Costul actual al unei tone de CO2 este de 26,30 de euro, iar guvernul intenționează să ridice prețul la 35 de euro până în 2025, cu un maxim de 60 de euro.
Vor exista stimulente pentru achiziționarea de mașini electrice, precum și panouri fotovoltaice și o țintă mai mare pentru energie de la turbinile eoliene offshore.
TVA la biletele de tren va scădea de la 19% la 7% la 1 ianuarie 2020, iar operatorul Deutsche Bahn a declarat că va renunța la orice creștere a prețurilor. O investiție anuală de 1 miliard de euro este planificată până în 2030 pentru modernizarea și extinderea rețelei feroviare pentru a face față creșterii preconizate a pasagerilor.
Urmează acum ca planul convenit de coaliţia guvernamentală, care prevede de exemplu investiţii de 86 miliarde euro, împărţite între Guvernul de la Berlin şi operatorul feroviar Deutsche Bahn, numai pentru modernizarea căilor ferate, să fie adoptat şi în consiliul de miniştri.
Luisa Neubauer, purtătorul de cuvânt al mişcării FridaysforFuture, şi-a exprimat regretul pentru faptul că planul pentru protecţia mediului prezentat de guvernul german nu este unul ambiţios.