Primăria Galaţi lansează programul Velocity, un sistem alternativ de transport prin care cetățenii vor avea la dispoziție în mai multe zone ale orașului, 370 de biciclete care vor putea fi folosite în sistem ”bike sharing”. Consiliul Local a aprobat achiziția a 300 de biciclete, 15 biciclete cargo și 55 de biciclete electrice, precum și amplasarea a 23 de stații publice automate de eliberare și returnare a bicicletelor în punctele cu trafic intens din oraș.
Primarul municipiului Galați, Ionuț Pucheanu, a anunțat că au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul „Sistem Alternativ de Mobilitate Urbană Utilizând Stații Automate de Închiriere a Bicicletelor – Galați Velocity”.
”Realizăm astfel un pas important pentru un oraș prietenos cu bicicliștii, dar și pentru crearea unei soluții alternative ecologice de transport. De asemenea, prin utilizarea bicicletelor pe care le vom pune la dispoziția cetățenilor se va decongestiona și traficul rutier. Este vorba despre un sistem inteligent, de bike sharing, ce va permite monitorizarea GPS a bicicletelor, închirierea acestora, inclusiv cu ajutorul smartphone-ului, și stații care se vor adapta automat numărului de biciclete. Aceasta reprezintă o componentă a strategiei noastre de modernizare a infrastructurii de transport, alături de numeroasele proiecte pe care le-am demarat pentru înnoirea parcului auto de transport public în comun prin achiziționarea de troleibuze, autobuze electrice hibrid și tramvaie moderne”, a spus Pucheanu.
Bicicletele vor fi ergonomice, unisex, construite dintr-un aliaj ușor (aluminiu), în vederea unei manevrări cât mai eficiente, vor fi prevăzute cu sistem anti-furt, sistem de frânare performant pe ambele roți, sistem de iluminat și angrenaj cu mai multe viteze. Echipamentele inteligente vor fi dotate cu GPS pentru monitorizarea permanentă.
Un sfert dintre români preferă mersul pe bicicletă
Mai mult, bicicletele vor putea fi închiriate direct cu ajutorul telefonului mobil.
Fiecare stație va conține terminale de închiriere biciclete și sisteme de predare și preluare biciclete cu porți organizate sub formă de tronsoane. Stațiile vor avea caracter modular pentru a putea fi adaptate foarte ușor numărului de biciclete, având o capacitate cuprinsă între 5 și 40 de biciclete.
De asemenea, va exista un sistem integrat de software și de hardware de gestiune și comunicații. Fiecare stație va avea un centru de comandă de la care se va face autentificarea automată a utilizatorilor și alocarea unei biciclete, pe bază de card de acces la sistem.
Prin acest proiect Primăria Galați își propune să dezvolte un transport public atractiv și eficient, prin implementarea sistemului integrat de stații automatizate și autonome de închiriere a bicicletelor (bike sharing). Programul vizează crearea unei soluții alternative ecologice de transport public urban și care să asigure un acces mai ușor al persoanelor la locurile de muncă, la furnizorii de servicii sau alte zone de interes, scăderea timpilor de deplasare și scăderea costurilor de transport, reducerea poluării și a consumului de energie, dar și decongestionarea traficului.
De ce bicicleta încă nu este privită ca mijloc de deplasare în București
Gestionarea sistemului se va face centralizat, toate stațiile fiind interconectate și administrate prin intermediul unui server.
Investiția, care se va realiza cu fonduri europene și de la bugetul local, este evaluată la 13 milioane de lei cu TVA.