Pretul biletelor emise de TAROM nu va fi afectat de obligatia achizitionarii permiselor de emisii de carbon, a declarat, pentru Green Report, Paula Calarasu, Corporate Communications Manager al TAROM. Conform legislatiei europene, de la 1 ianuarie companiile aeriene vor trebui sa cumpere permise pentru emisiile de carbon, mai precis pentru 15% din emisiile generate de cursele catre, spre si in interiorul Uniunii Europene. In perioada 2013-2020, procentul va creste pana la 18%.
„Acest lucru nu se va reflecta deocamdata in preturile biletelor. Compania TAROM nu considera necesara modificarea rutelor pe care opereaza”, a spus Paula Calarasu.
Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantul TAROM, compania a initiat in 31 septembrie 2009 Agentiei Nationala de Protectia Mediului (ANPM) planul de monitorizare a emisiilor si planul de monitorizare a tonelor-kilometri. Acestea planuri au fost verificate si aprobate ulterior.
„La inceputul acestui an s-au elaborat Rapoartele/2010: Emisii si Tona Kilometru care au fost validate de catre Verificator si transmise catre ANPM. Totodata, compania TAROM a depus cererea de alocare a cotelor gratuite. Datele relevante ce stau la baza intocmirii Rapoartelor/2011 sunt
monitorizate continuu”, a mai spus Calarasu.
Compania Tarom se va conforma deciziilor luate de catre UE. TAROM, ca membru AEA si IATA, sustine pozitiile acestor organizatii care apreciaza ca o solutie pozitiva in acest sens ar fi un program global pentru emisiile de carbon sub auspiciile Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile. Este
posibil ca transportatorii aerieni europeni sa sufere masuri retaliatorii din partea tarilor care nu agreeaza EU-ETS.
Cum se aloca permisele?
Potrivit informatiilor prezentate de Comisia Europeana, in perioada 2013-2020 un transportator aerian va primi 0.6422 certificate per 1.000 tone-kilometru, iar in 2012 va primi 0.6797 certificate.
In perioada de comercializare 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012, operatorii de aeronave vor primi gratuit 85 % din cotele alocate pentru aviatie. In perioada 1 ianuarie 2013-31 decembrie 2020, proportia va fi de 82 %. Dintre cotele ramase in fiecare perioada, 15 % vor fi scoase la licitatie, iar in perioada 2013-2020, 3 % vor constitui o rezerva speciala pentru operatorii nou-intrati pe piata si pentru liniile aeriene aflate in crestere rapida.
Criteriul de referinta pentru fiecare perioada a fost calculat prin impartirea cuantumului anual total de cote gratuite aplicabil perioadelor de comercializare 2012 si 2013-2020 la suma datelor tona-kilometru incluse in cererile de certificate ale operatorilor de aeronave depuse la Comisie. Cererile operatorilor de aeronave se bazeaza pe datele tona-kilometru privind activitatea verificate independent, inregistrate pe parcursul anului calendaristic 2010.
Alocarea in mod oficial al cotelor gratuite fiecarui operator de aeronave va fi efectuata de statele membre, care vor inmulti criteriul de referinta cu datele tona-kilometru pentru anul 2010 ale fiecarui operator de aeronave. Statele membre au obligatia de a stabili alocatii individuale in termen de trei luni de la publicarea deciziei privind criteriul de referinta.
In conformitate cu Comisia Europeana suma colectat in 2012 de la companiile aeriene ar trebui sa se ridice la 256 milioane de euro, la o valoare de 8 euro tona.
China, cel mai vehement contestatar
Potrivit secretarului adjunct al Asociatiei Chineze de Transport Aerian (CATA), Chai Haibo, China nu va coopera cu UE in privinta sistemului de comercializarea a emisiilor. "Ne opunem cu fermitate acestei practici marsave europene de a obliga companiile aeriene internationale, in mod unilateral, de a intra in sistemul de comercializare a emisiilor (EU ETS)”, a declarat, joi, Chai Haibo, citat de Le Monde.
El a reiterat pozitia sustinuta anul trecut de catre secretarul general al CATA, Wei Zhenzhong si anume ca "societatile chineze nu vor participa la ETS, nu va oferi un plan de monitorizare de dioxid de carbon in tarile UE si nu negocieza politici preferentiale cu Uniunea Europeana."
Represalii
Cu toate acestea, Chai Haibo nu a indicat daca au avut loc consultari intre China, Rusia, Statele Unite si alte tari care s-au opus la sistemului european.
26 din cele 36 de membre ale Organizatiei Internationale a Aviatei Civile, inclusiv Statele Unite, China si Rusia, au adoptat la inceputul lui noiembrie o rezolutie non-obligatorie recomanda sa scuteasca societatile straine de la plata taxei de carbon din UE. Camera Reprezentantilor din Statele Unite a mers mai departe cu adoptarea unui proiect de lege care interzice companiile aeriene americane de a plati acest impozit.
Foto: tradenewswire.net
Citeste:
Razboi comercial intre UE, SUA si China, din cauza taxei pe CO2 din aviatie