Poluarea din China ajuta industria auto occidentala

Fabricantii europeni au deja noi modele pentru China

Poluarea catastrofala din China ar putea favoriza producatorii straini de automobile, intrucat guvernul de la Beijing va impune masuri de reducere a noxelor.

Primele companii care ar „specula” aceasta conjunctura sunt General Motors, Volkswagen si Hyundai.

Noile reglementari vor incuraja soferii sa cumpere masini mai putin poluante, cum sunt cele de origine europeana, in defavoarea automobilelor chinezesti.

Toti producatorii straini de automobile si de autocamioane pot respecta standarde de emisii foarte evoluate fara a avea probleme. Marcile chinezesti vor fi in dezavantaj”, a explicat, la Londra, Ashvin Chotai, managing director in cadrul Intelligence Automotive Asia.

Reactiile marilor producatori auto au fost prompte. Purtatorul de cuvant al Volkswagen, Christoph Ludewig, a anuntat la Beijing ca firma lui este pregatita sa respecte noile standarde, oricat de stricte ar fi. De altfel, fata de anul 2005, masinile Volkswagen si-au redus deja consumul de carburant si emisiile cu 20 la suta.

Pe de alta parte, cateva companii care asigura transportul public in China au anuntat ca sunt gata sa inlocuiasca autobuzele vechi cu modele electrice.

Asemenea autobuze electrice, denumite K9, sunt deja in exploatare in orasul Shenzhen din sudul Chinei.

Autobuze electrice in orasele Chinei

Fabricantul lor, compania BYD, a solicitat sprijinul guvernului chinez pentru a introduce asemenea vehicule si in alte orase.

Tot in orasul Shenzhen, BYD a livrat 300 de automobile electrice E6 pentru servicii de taxi si inca 500 de masini E6 pentru politie.

Un alt fabricant auto, compania Beiqi Foton, al carui principal actionar este guvernul chinez, a livrat, luna trecuta, 160 de autobuze electrice pentru Beijing.

Potrivit Bloomberg New Energy Finance, in China s-au vandut 13.000 de masini electrice intre anii 2009 si 2011. Pana in anul 2015, numarul masinilor electrice in circulatie va ajunge la 500.000, iar pana in anul 2020 va ajunge la cinci milioane.

Particule de 40 de ori peste limita de siguranta

Din punct de vedere medical, poluarea din China a devenit extrem de grava. La data de 12 ianuarie, nivelul de particule PM2,5 din atmosfera a depasit de 40 de ori nivelul limita de siguranta stabilit de Organizatia Mondiala a Sanatatii.

Poluarea cu PM2,5 favorizeaza aparitia bolilor cardiovasculare si respiratorii, mergand pana la deces.

Drept efect, ministrul chinez al Mediului a inaintat, pentru consultare publica, proiectul unui ghid al emisiilor provenite de la autovehicule, cu norme echivalente celor din UE.

La data de 22 ianuarie, primarul orasului Beijing, Wang Anshun, a anuntat ca 180.000 de automobile vechi vor fi retrase din circulatie si ca din 44.000 de locuinte vor fi demontate sistemele de incalzire poluante, bazate pe arderea carbunelui.

Alte masuri de reducere a poluarii urbane sunt incurajarea transportului cu bicicleta si extinderea retelelor de metrou. Aceasta ultima initiativa a fost deja aplicata la Beijing si Shanghai. Alte noua orase din China au retele de metrou in functiune, iar in alte 35 de orase se construiesc sau se proiecteaza retele de metrou.

Poluarea din Romania, inca nesemnificativa

Din punctul de vedere al nivelului poluarii, Romania nu are inca motive sa se alarmeze. Nivelul poluarii, inclusiv la particule in suspensie, este de regula sub cel impus de OMS. In cazul Romaniei, sursele de particule sunt automobile si santierele. Fostul comisar sef al Garzii Nationale de Mediu, Silvian Ionescu, recunostea, acum doi ani, ca principala sursa de poluare in Capitala o reprezinta transportul rutier:

Avem un oras cu o infrastructura pentru 100.000 de masini, iar in Bucuresti sunt inmatriculate mai mult de doua milioane de autovehicule”, explica fostul comisar general.

Potrivit ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice, Rovana Plumb, in Romania circula, in acest moment, cinci milioane de autoturisme, iar acestea reprezinta 80 la suta din totalul masinilor inmatriculate.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri