Poluare si taxare

text de Corneliu-Teofil Teaha

Va aduceti aminte de scuza perpetua a primarilor, care nu erau capabili sa faca fata primelor caderi de zapada si, in fata blocajelor de trafic, invocau de fiecare data faptul ca iarna "i-a luat prin surprindere"?

Dintre toate cate trebuie sa le suporte cetateanul roman la acest inceput de an, parca nimic nu sta inaintea taxei de prima inmatriculare. Aceasta masura "a luat prin surprindere" Ministerul Finantelor, care, de altfel, o si anuntase inca de la jumatatea anului anterior. Dar iata, ca au trecut aproape trei saptamani de la inceputul anului si "specialistii nostri nu au stabilit daca aceasta taxa este in conformitate cu legislatia Uniunii Europene. Indiferent de raspunsul la aceasta intrebare, sa punctam cateva minusuri evidente ale aceste taxe aberante:

1. Aceasta taxa ridica bariere importante in calea schimbului liber de bunuri (autoturisme) intre tarile Uniunii. Libera circulatie a persoanelor, bunurilor si serviciilor este unul dintre principiile fundamentale pe care s-a edificat Uniunea Europeana. Din aceasta cauza, aceasta taxa nu va face, in mod sigur, o "cariera" prea lunga. Cel mult, dupa o perioada de tranzitie va trebui sa dispara.

2. Taxa de prima inmatriculare poate ajunge chiar la sume substantiale (cateva mii bune de Euro), cauzand in acest fel o discriminare sociala intre detinatorii de autoturisme identice, inmatriculate inainte si dupa aderare.

3.Aceasta taxa nu contribuie cu nimic la protectia mediului, asa cum s-a incercat justificarea la introducerea ei. Nu inmatricularea unui autoturism polueaza mediul, ci utilizarea lui! Din acest punct de vedere, ar fi trebuit ca taxa de protectia mediului sa fie inclusa in pretul carburantilor. Cine merge mai mult, polueaza mai mult si trebuie sa plateasca in consecinta.

4. Daca va aduceti aminte, a existat o astfel de "taxa de drum", care se adauga la pretul carburantilor. Cu timpul insa, ea s-a "pierdut" in accizele calculate pentru carburanti. Aceasta face ca, practic, noi sa mai platim inca o data, o taxa care avea initia acelasi obiectiv ca si actual taxa de prima inmatriculare!

5.Introducerea acestei taxe de prima inmatriculare nu va avea un impact semnificativ asupra protectiei mediului, intrucat, avand in vedere ritmul scazut de innoire a parcului auto din Romania in comparatie cu celelalte state din Uniune, ponderea cea mai mare din poluare este cauzata de masinile deja inmatriculate, pentru care nu s-a perceput aceasta taxa. Aceasta initiativa a Ministerului Finantelor nu este, asadar, in concordanta cu scopul declarat al introducerii ei. Este neeuropeana, injusta, inechitabila social si reprezinta o dubla taxare a aceluiasi aspect pentru care s-a mai platit o taxa, cea "de drum". Ce viitor poate sa aiba si ce sens a avut initierea ei?

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri