Sub 7% dintre sticlele de plastic de unică folosință folosite de industria băuturilor răcoritoare sunt confecționate din plastic reciclat. Concluzia aparține unui studiu realizat recent de specialiștii organizației Greenpeace, care au încercat să obțină date despre cantitatea de plastic pusă pe piață de primii șase cei mai mari producători de băuturi răcoritoare. Liderul de piață, Coca-Cola, a refuzat să facă publice datele.
Cele mai mari companii producătoare de băuturi răcoritoare pun anual pe piață peste 2 milioane de tone de PET-uri. Doar o mică parte dintre acestea, mai exact 6.6%, sunt confecționate din materiale reciclate, potrivit studiului Greenpeace. Activiștii atrag însă atenția că situația ar fi și mai dezastruoasă, căci nu au fost incluse în studiu și datele Coca-Cola.
Cei care au răspuns solicitărilor Greenpeace sunt PepsiCo, Suntory, Danone, Dr Pepper Snapple și Nestlé. Coca-Cola, cel mai mare producător de băuturi răcoritoare, a refuzat să facă publice datele referitoare la cantitatea de plastic pusă pe piață. Contactați de Green Report, cei de la Coca-Cola România nu au revenit cu o poziție până în momentul publicării materialului.
Câte PET-uri producem la nivel global și cât reciclăm
Potrivit studiului Greenpeace, în 2014, au fost produse la nivel global 530 de miliarde de PET-uri. Specialiștii estimează o creștere anuală de 4.7%. Astfel, până în 2019, ar urma să depășim cantitatea de 650 de miliarde de sticle de plastic anual. Din întreaga cantitate de deșeuri rezultate, reciclăm la nivel global puțin peste jumătate. În România, însă, rata de reciclare a deșeurilor menajere este de 13%.
Producătorii și distribuitorii de băuturi răcoritoare sunt însă obligați prin legislație să recicleze 55% din cantitatea de PET-uri pusă pe piață. În 2015, a izbucnit un scandal din cauza neîndeplinirii țintelor de reciclare. Reprezentanții organizațiilor de transfer de responsabilitate (OTR) au fost acuzați că au raportat reciclarea unor cantități de deșeuri mai mari decât cele reciclate în realitate, prejudiciind statul cu 54 de milioane de euro. Companiile au fost obligate să plătească o taxă de 2 lei pentru fiecare kilogram de deșeu nereciclat, autoritățile au modificat legislația, dar situația nu s-a detensionat nici până acum.
Ce recomandă Greenpeace producătorilor de băuturi răcoritoare
Potrivit studiului, producătorii de băuturi răcoritoare nu au ținte de reducere a folosirii plasticului. Tot ceea ce încearcă să facă este să scadă cantitatea de plastic folosită pentru producție, confecționând sticle mai subțiri sau din biocombustibil (exemplu: Dorna și tehnologia Plant Bottle). Specialiștii Greenpeace atrag atenția că acest tip de plastic tot în natură și în oceane va ajunge, poluând și afectând iremediabil biodiversitatea. Vin însă cu o serie de recomandări.
Greenpeace recomandă o tranziție spre folosirea de sticle reutilizabile. Studiul amintește de datele Zero Waste Europe, potrivit cărora această soluție are un impact negativ asupra mediului cu 50-60% mai mic decât PET-urile. În plus, ar reduce drastic cantitatea de PET-uri care ajung în mări și oceane. Cu toate acestea, cei de la Greenpeace au descoperit că, de fapt, producătorii de băuturi răcoritoare au scăzut constant în ultimii 10 ani cantitățile de sticle reutilizabile puse pe piață.
Totodată, interesul de a investi în dezvoltarea de alternative sustenabile este unul redus, potrivit studiului. Experții menționează că, deocamdată, producătorii nu par interesați să introducă dozatoare de băuturi în magazine și supermarketuri și nici să dezvolte ambalaje reutilizabile. Activiștii le recomandă să ia în considerare și aceste variante de comercializare a produselor.
Așadar, companiile au mult de recuperat în ceea ce privește prevenirea generării de deșeuri. Nu stau însă mai bine nici la reciclarea plasticului. Cele 5 branduri care au acceptat să facă publice informațiile referitoare la cantitatea de plastic pusă pe piață folosesc doar 6.6% plastic reciclat, deși susțin public că produsele lor sunt 100% reciclabile. Există însă câteva exemple de bună-practică, branduri care s-au angajat să folosească 100% plastic reciclat: brandul britanic Suntory’s Ribena, apa canadiană Naya Natural Spring, băuturile 7Up de la PepsiCo, apa Watsons produsă în Hong Kong și apa Natural Spring produsă de Nestlé.
La finalul studiului, Greenpeace recomandă companiilor să analizeze și să facă publice date referitoare la impactul plasticului folosit asupra mediului.