OCDE: Poluarea de la mașinile electrice este o problemă ignorată

Mașinile electrice mari, cum sunt SUV-urile, creează mai multe particule în suspensie decât același tip de mașini care folosesc combustibil, arată un studiu nou care a analizat particulele fine de pe străzi.

Un raport recent al Organizației pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) avertizează că particulele fine (PM) de la frâne, cauciucuri și suprafețele drumurilor reprezintă o „provocare ignorată a politicii de mediu” și ar putea deveni în curând o problemă majoră de sănătate pentru locuitorii orașelor. Vinovații sunt mașinile electrice, alături de echivalentele lor pe benzină și motorină, se arată în lucrare.

OCDE susține chiar că murdăria creată din cauza uzurii drumurilor și particulele de praf rutier de la trecerea vehiculelor ar putea provoca probleme de sănătate chiar mai grave decât arderea cărbunelui.

Aici problema este strict în legătură cu particulele în suspensie, care au un impact imediat asupra sănătății noastre, cel mai des în zonele urbane, și fără să aibă nimic de-a face cu emisiile de gaze cu efect de seră”, se arată în raport. „La nivel global, expunerea la PM din ambient reprezintă al șaptelea cel mai important factor de risc de deces, cauzând aproximativ 4,2 milioane de morți premature în 2015.”

Raportul arată că vehiculele electrice emit cu 5 – 19% mai puține particule PM10 față de cele pe combustibili fosili, însă datele se schimbă când este vorba de PM2.5. Deși vehiculele electrice ușoare emit cu 11-13% mai puține particule PM2.5 față de vehiculele cu aceeași greutate, dar alimentate cu benzină sau motorină, mașinile electrice grele, cum sunt SUV-urile, emit cu 3-8% mai multe PM2.5 decât cele convenționale.

Chiar și bicicletele electrice au avut parte de criticile OCDE, deoarece frânele pe disc de înaltă performanță eliberează mai multe particule fine în aer – mai ales că sunt mult mai rapide și mai grele decât cele tradiționale.

Proiecțiile prezentate în raport arată că emisiile de particule în suspensie (atât PM10, cât și PM2.5) vor crește cu 53.5% până în 2030.

Ca o soluție, Organizația recomandă o reducere a kilometrilor parcurși de vehicule private, fără să fie însă un îndemn la a limita mobilitatea în general. Raportul încurajează utilizarea mai intensă a transportului public, mersul pe biciclete tradiționale și pe jos. În plus, mașinile electrice n-ar trebui exceptate de la politicile de îmbunătățire climatică, din moment ce contribuie la creșterea nivelului de particule fine.

Citește și: 

Nou episod de poluare masivă în București, în noaptea de vineri. Autoritățile dau vina pe trafic

Serialul Green Report „Cât ne pasă de ce aer respirăm?”

Reducerea poluării aerului ar duce la evitarea a peste 50.000 de decese pe an în Europa

spot_img

Ultimele știri