Sute de accidente rutiere ar avea drept principala cauză poluarea, arată un nou studiu realizat de London School of Economics.
Cercetarea, care a vizat date colectate în cinci ani, a arătat că atunci când nivelul de dioxid de nitrogen (NO2) crește chiar și numai cu un microgram pe metru cub, numărul de ciocniri în trafic crește cu două procente.
Deși o explicație bună ar putea fi că traficul intens duce la mai multe accidente și la mai multă poluare, cercetătorii cred că aerul toxic deteriorează abilitățile șoferilor de a conduce, în timp ce mâncărimile nasului și ochii înlăcrimați le pot distrage atenția motocicliștilor.
„S-a demonstrat deja că poluarea aerului afectează într-un mod negativ sănătatea oamenilor și capacitatea acestora de a îndeplini sarcini mentale, dar acesta este primul studiu publicat care ține cont de impactul pe care îl are aerul poluat asupra siguranței rutiere”, a spus Lutz Sager, de la Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment.
Un alt studiu recent a demonstrat că poluarea din interiorul unei mașini poate fi chiar și dublă față de exteriorul mașinii pentru că dioxidul de nitrogen își mărește capacitatea într-un spațiu mic.
Cel mai mare impact îl are NO2, dar aerul este poluat cu multe alte toxine, printre care monoxid de carbon, dioxid de azot, dioxid de sulf, suspensii de pulberi și ozon.
Sager a împărțit Marea Britanie în 32 de zone care acoperă fiecare aproximativ 7.700 de kilometri pătrați și a notat ce accidente s-au produs între 2009 și 2014, raportate la gradul de poluare. El a descoperit că o creștere de doar un microgram de dioxid de nitrogen la metrul cub peste limita obișnuită este suficientă pentru a crește numărul de accidente pe zi cu două procente (cele mai mari efecte se văd în orașe).
Omul de știință a calculat că dacă în vestul Londrei, o zonă cu un nivel ridicat de poluare, s-ar reduce cu 30% concentrația de NO2, ar scădea cu aproape 5 procente numărul de accidente rutiere.
Procentul de accidente evitate este unul important, din moment ce în fiecare an în Marea Britanie au loc în jur de 150.000 de coliziuni în care cineva este rănit. Deși studiul a fost efectuat în UK, Sager a subliniat că concluziile lui sunt valabile în orice oraș din lume, în special în cele aglomerate.
Cu toate acestea, există și persoane sceptice la teoria britanicului: „Este foarte greu să îți dai seama dacă un accident a fost cauzat de o persoană care s-a frecat la ochi din cauza poluării sau a circulației intense de la orele de vârf”, a afirmat Edmund King, președintele Asociației de Automobile.
Poluarea din mașină, în trafic intens
Ultimele studii de la Universitatea Surrey, Marea Britanie, arată că cele mai ridicate niveluri de poluare din cadrul mașinii se înregistrează atunci când ferestrele sunt închise la semafor, iar ventilatorul este pornit. Nivelul de suspensii de pulberi este de până la șapte ori mai mare în cazul șoferilor decât al pietonilor.
Autorul principal al studiului, Dr. Prashant Kumar, a arătat că 25% din expunerea șoferilor la particule nocive are loc în timpul petrecut în intersecții cu semafoare. Poluarea în intersecții este de 29 de ori mai mare decât pe drum deschis. La intersecțiile semaforizate, vehiculele încetinesc, opresc și accelerează, și astfel cresc nivelurile de concentrație a particulelor poluante. În plus, mașinile se mișcă încet, iar conducătorii auto sunt expuși mai mult timp. Poluarea nu se dispersează, ci persistă și se acumulează.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a clasificat poluarea aerului din exterior ca având „risc major de mediu pentru sănătate”, arătând legătura acestuia cu 3,7 milioane de decese premature la nivel mondial, în 2012.