Ministerul Mediului va incepe discutiile cu Comisia Europeana /CE/ pentru clarificarea legislatiei romanesti privind aplicarea unei taxe de poluare auto, a anuntat luni, intr-o conferinta de presa, ministrul de resort, Nicolae Nemirschi, citat de Agerpres.
"Evident ca vom incepe demersurile pentru a nu ajunge intr-o situatie delicata. Cred ca se poate", a spus Nemirschi. Ministrul Mediului a apreciat ca, deocamdata, Comisia Europeana si-a anuntat intentia. El si-a exprimat speranta ca "va fi in stare sa ajunga la o intelegere cu Comisia Europeana".
"Deja m-am tabacit la capitolul taxa auto si cred ca voi fi in stare sa ajung la o intelegere cu Comisia Europeana", a afirmat Nemirschi. Comisia Europeana a solicitat joi Romaniei informatii in legatura cu legislatia romaneasca privind aplicarea unei taxe de poluare pentru autoturisme.
Executivul comunitar considera ca prevederile legislatiei romanesti, conform carora taxa de poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite autovehicule de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie, protejand industria nationala a autovehiculelor noi.
Aceasta solicitare a fost transmisa sub forma unei scrisori de somare, prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar. Daca nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, Comisia poate trece la a doua etapa a procedurii (emiterea unui aviz motivat) si, in final, poate trimite cazul la Curtea Europeana de Justitie.
Conform legislatiei romanesti in vigoare din februarie 2009, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc, sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009. Aceeasi legislatie prevede totodata dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe.
Executivul comunitar a primit un numar foarte mare de plangeri in urma acestor modificari din legislatia romaneasca. Prin prezentul comunicat de presa, Comisia doreste sa informeze publicul in legatura cu rezultatul investigatiilor pe care le-a efectuat in privinta legislatiei romanesti. Comisia Europeana sprijina masurile politice care urmaresc promovarea autovehiculelor mai putin poluante. In calitate de gardian al tratatelor, Comisia trebuie sa se asigure insa ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar.
Din acest punct de vedere, modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi. In conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale.
In opinia executivului UE, criteriul ‘primei inmatriculari’ nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de calitatea intrinseca a autovehiculelor. In anumite cazuri, acesta ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre. In urma aplicarii cerintei de ‘prima inmatriculare’, toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din Romania, circula fara sa fie supuse acestei taxe.
Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data, si care intra in concurenta directa cu produsele nationale, vor fi supuse unei taxe substantiale. Taxa de poluare auto a inlocuit, la 1 iulie 2008, controversata taxa de prima inmatriculare. Dupa ce in luna decembrie a anului trecut, valoarea noii taxe s-a triplat, incepand cu 19 februarie 2009, actualul guvern a decis reducerea acesteia cu o treime.
Estimarile Comisiei Europene facute la inceputul acestui an cu privire la taxa auto triplata, realizate pe baza informatiilor preliminare primite din partea Bucurestiului, aratau ca noile masuri nu erau conforme cu legislatia Uniunii Europene. La 1 aprilie 2009, Ministerul Mediului a anuntat ca are in vedere renuntarea la actuala taxa de poluare auto si inlocuirea acesteia, incepand cu 1 ianuarie 2010, cu un impozit anual, in functie de gradul de poluare a autovehiculului.
"La ora actuala, suntem in faza de traducere a legislatiei germane pe acest domeniu si suntem in discutii referitoare la cuantificarea valorii gramului de dioxid de carbon care este emis peste nivelul de baza", afirma la acea data ministrul mediului Nicolae Nemirschi.
El adauga ca printre variantele luate in calcul pentru nivelul de baza sunt cele legate de stabilirea punctului zero la 150 grame bioxid de carbon (CO2) sau 176 grame CO2. Potrivit lui Nemirschi, prin noua initiativa, autoritatile romanesti din domeniu vor sa vina in intampinarea directivelor europene, care prevad un grad de poluare evaluat la 120 de grame de CO2.