Navele britanice vechi sunt expediate pe santierele navale din Bangladesh, unde muncitorii lucreaza in conditii de toxicitate extrema pentru a le dezmembra, potrivit unei investigatii desfasurate de revista The Ecologist.
Companiile britanice se folosesc de omisiunile din legislatia europeana si cea internationala pentru a-si trimite vasele in regiuni in care regulamentele de siguranta sunt de cele mai multe ori absente. Industria dezmembrarii vaselor se concentreaza in sudul Bangladeshului, unde cel putin un muncitor moare in fiecare saptamana din cauza expunerii la substante periculoase sau a exploziilor.
Compania Andrew Weir Shipping Limited si-a trimis patru vase in Bangadesh in ultimul an, printr-un intermediar chinez. Aici, copii chiar de 12 ani le dezmembreaza fara echipament de protectie.
Potrivit Conventiei de la Basel, privind controlul transportului peste frontiere al deseurilor periculoase, orice vas ce contine astfel de materiale trebuie sa treaca prin procese complexe de curatare inainte de a fi trimis intr-o tara in curs de dezvoltare.
Cu toate acestea, regulile pot fi ocolite in doua moduri. Proprietarii pot sa declare intentia de a dezmembra vasul doar cand acesta se afla in apele internationale, unde Conventia nu se aplica, sau pot trece nava sub steagul unei tari care nu a aderat la aceasta Conventie, ca Antigua si Barbuda.
ONG-ul Platform on Ship Breaking sustine ca doua treimi dintre vasele din lume circula sub steagul unor state mici, care impun taxe mici si au regulamente de siguranta foarte permisibile.