Norul de cenusa degajat miercuri de vulcanul islandez Eyjafjallajokull, care a erupt, a perturbat traficul aerian in numeroase tari europene, dar nu prezinta pericol pentru sanatatea oamenilor, potrivit expertilor citati de BBC.
Cea de-a doua eruptie vulcanica inregistrata in Islanda in mai putin de o luna, care a tinut la sol o buna parte a avioanelor din nordul Europei, ar putea dura cel putin cateva saptamani. „O eruptie care a avut loc in urma cu un secol a durat un an“, a explicat Thorsteinn Jonsson, de la Institutul meteorologic islandez. „Ultima eruptie s-ar putea calma in doua sau trei saptamani, cam asa s-a intamplat cu alte eruptii“.
Din cauza norului imens de cenusa degajat de vulcan, spatiul aerian din Marea Britanie, Olanda, Belgia, Norvegia, Danemarca si Suedia a fost inchis. Traficul aerian din Finlanda, Irlanda, Franta, Germania si Spania a fost perturbat. Si romanii au avut de suferit din aceasta cauza. Compania aeriana British Airways a anulat cursa Bucuresti Otopeni – Londra. Avioanele au fost tinute la sol de teama unor accidente.
„Materialele eruptive, care sunt incarcate cu gaze, incep sa se dilate pe masura ce ajung la suprafata. Acest lucru duce la eruptii explozive si la cenusa fina care este imprastiata in atmosfera. Daca este aruncata suficient de sus, cenusa poate ajunge la curentii de mare altitudine si dispersata pe tot globul, de exemplu din Islanda in Europa. Acesti curenti sunt exact cei pe care ii folosesc avioanele“, a afirmat Dougal Jerram, geofizician la Universitatea britanica Durham. Daca particule de cenusa vulcanica sunt prinse in motorul avionului, acestea se acumuleaza, se topesc si infunda motoarele.
Incidente aviatice cauzate de cenusa vulcanica
In 1982, avioane ale British Airways si Singapore Airways si-au stricat toate motoarele cand au zburat printr-un nor de cenusa vulcanica, deasupra Indoneziei. Potrivit informatiilor existente, cenusa a zgariat parbrizele avioanelor pana le-a matuit complet si a blocat motoarele. Acestea au repornit abia cand suficienta cenusa topita s-a solidificat si s-a desprins de pe ele. Acelasi lucru s-a intamplat deasupra Alaskai in 1989.
Stewart John, membru al Academiei Regale de Inginerie si fost presedinte al Societatii Regale de Aeronautica, a explicat ca cenusa vulcanica poate provoca pagube grave. „Este extrem de fina si intra in motorul avionului, blocheaza gurile de ventilatie. (…) Motoarele avioanelor opereaza la circa 2.000 de grade Celsius, iar metalele nu rezista. Motorul se opreste“, a spus el.
In cazul incidentului in care a fost implicata, in 1982, o cursa a British Airways, Stewart John a explicat ca, dupa ce avionul a iesit din nor, pilotul a incercat de multe ori sa reporneasca motoarele fara sa reuseasca. „Pierdeau altitudine si aproape acceptasera ca trebuie sa renunte. Dar, in ultimul moment, un motor a pornit. Prin rotirea iar si iar a motorului si pentru ca intra un flux de aer curat, a reusit sa sufle cenusa afara“, a afirmat el.
In urma acestui incident, companiile au modificat manualele cu proceduri de urgenta pentru piloti.
„Inainte, cand incepeau sa cedeze motoarele, practica standard era sa li se creasca puterea. Acest lucru agrava problema in cazul cenusei“, a precizat Stewart John. In prezent, pilotul incearca sa ajunga „sub norul de cenusa cat mai repede. Fluxul de aer rece, curat, este de obicei suficient pentru a debloca motoarele. Chiar si asa, parbrizul ar putea fi matuit atat de tare incat sa devina nefolositor, iar avionul trebuie sa aterizeze bazandu-se pe instrumentele de la bord“, a spus expertul.