In fiecare an, in a doua zi de miercuri a lunii octombrie, se sarbatoreste Ziua Internationala pentru Reducerea Riscului Dezastrelor. Statistica arata ca, in ultimul deceniu, numarul calamitatilor naturale a crescut. La nivelul judetului Vrancea, principalele riscuri le constituie incendiile de padure, fenomenele meteorologice periculoase cum ar fi furtunile, inundatiile, se-ceta, inghetul si fenomenele distructive de ori-gine geologica, alunecarile de teren si cutremurele de pamint. Majoritatea dezastrelor nu pot fi evitate, insa, pentru a reduce numarul victimelor, populatia trebuie sa fie informata.
Ziua Internationala pentru Reducerea Riscului Dezastrelor va fi sarbatorita, anul acesta, pe data de 14 octombrie. Aceasta zi se sarbatoreste in fiecare an in cea de-a doua zi de miercuri a lunii octombrie. Este stiut faptul ca 90% din toate calamitatile naturale sint legate de vreme, clima si apa. Statistica din ultimul deceniu arata ca numarul total de calamitati naturale, inclusiv cele hidro-meteorologice, au tendinta de crestere atit dupa intensitate cit si dupa frecventa lor. Aceasta duce la cresterea pagubelor materiale si a numarului de jertfe umane.
Schimbarile climei la scara globala si regionala contribuie la accentuarea intensitatii si cresterea frecventei fe-nomenelor si proceselor periculoase ca secetele, aversele de ploaie, inundatiile, ingheturile, etc. Pentru realizarea cu succes a luptei cu urmarile negative ale influentei fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile, este necesara studierea multilaterala a acestor fenomene, perfectionarea metodelor de prognozare a lor si, in special, a masurilor de prevenire sau reducere a daunelor de pe urma influentei acestora asupra economiei na-tionale si a securitatii oamenilor.
Riscurile naturale la nivelul judetului Vrancea sint reprezentate de incendiile de padure, fenomenele meteorologice periculoase cum ar fi furtunile, inundatiile, seceta, inghetul si fenomenele distructive de origine geologica, alunecari de teren si cutremure de pamint. Apararea impotriva ris-curilor implica, in primul rind, cunoasterea lor. In cazul inundatiilor, principalii factori de risc sint: precipitatiile abundente sau de lunga durata, barajele sau digurile nesigure ori subdimensionate, obstacolele in calea viiturilor si albiile cursurilor de apa neregulate. Pentru cutremur, factorii de risc sint hazardul natural si particularitatile acestuia dar si vulnerabilitatea constructiilor si instalatiilor.
Alti factori de risc
In cazul incendiilor, principalii factori de risc ii constituie combustibilitatea si periculozitatea materialelor si substantelor, densitatea sarcinii termice de incendiu, sursele de aprindere si imprejurarile determinante. Actiunea riscurilor, care tin de vreme, clima si apa, continua sa creasca. „Avem toate motivele sa consi-deram ca schimbarea climei poate sa duca la consecinte si mai serioase si hazarde naturale frecvente insotite de de-zastre. Avind in vedere ca majoritatea dezastrelor nu pot fi evitate, pentru a reduce semnificativ in primul rind pierderile de vieti omenesti si pentru a limita pierderile de bunuri, este bine ca populatia sa fie informata.
Frecventa si intensitatea hazardelor naturale ne amintesc ca oricine poate deveni jertfa, de aceea ele nu pot fi stopate, combatute, dirijate si astfel, nu ne ramine decit sa le pre-zicem pentru a diminua efectul lor prin luarea de masuri de prevenire. Este foarte important sa constientizam necesitatea unei cooperari efective si ope-rative dintre institutiile implicate si societate in diminuarea cu succes a consecintelor hazardelor naturale.
In acest context, din decembrie 2004, in Rominia functioneaza un nou mecanism de gestionare a situatiilor de urgenta, in conformitate cu standardele impuse de integrarea in structurile NATO si ale Uniunii Europene, reprezentat de Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta“, se precizeaza in comunicatul de presa trimis redactiei noastre de ISU Vrancea. S-au creat cadrul legal si mecanismele menite sa asigure in mod unitar si integrat apararea vietii cetatenilor, a bunurilor si a mediului impotriva efectelor negative ale incendiilor, inundatiilor, cutremurelor de pamint si a altor tipuri de calamitati, pe timpul producerii unor situatii de urgenta.
Astfel, in decembrie 2004, ia fiinta Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „Anghel Saligny“ al judetului Vrancea consti-tuit ca serviciu public deconcentrat in subordinea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, infiintat in scopul managementului situatiilor de urgenta pe tipurile de risc din zona de competenta.
Centrul Operational Judetean indeplineste permanent functiile de monitorizare, evaluare, instiintare, avertizare, prealarmare si coordonare tehnica operationala a interventiilor in situatii de urgenta. In scopul gestionarii si prevenirii situatiilor de urgenta, Centrul Operational coopereaza cu serviciile si compartimentele din cadrul Inspectiei de prevenire.
Obiectivul fundamental al Inspectiei de prevenire consta in apropierea activitatii preventive de cetatean si comunitate prin impunerea competenta si profesio-nista a unor standarde ridicate de cunoastere si aplicare a legii de catre factorii responsabili si cetateni, cresterea ponderii educatiei preventive desfasurate in rindul acestora, angrenarea in mai mare masura a populatiei, comunitatilor si factorilor responsabili la realizarea unui grad ridicat de autoprotectie care, evident, duce la imbunatatirea nivelului de protectie a vietii si naturii in judetului Vrancea.