Agentia Nationala de Mediu a blocat reabilitarea DN 2D Focsani – Tulnici –Ojdula – Tirgu Secuiesc pe motiv ca o specie de broaste si doua de arbusti ar fi afectate de lucrari. Obiectiile au fost depuse de Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna. Din conducerea acestui Parc fac parte oameni din esaloanele 3 si 4 ale diverselor institutii de mediu care se pare ca ar intentiona sa obtina unele avantaje materiale. Chiar in ziua in care presedintele Consiliului Judetean, Marian Oprisan solicita fonduri de la premierul Emil Boc pentru finalizarea reabilitarii drumului national, Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna a cerut stoparea lucrarilor in zona Tulnici – Lepsa.
Acordul de mediu a fost blocat de Agentia Nationala de Protectia Mediului pe motiv ca este afectat habitatul unei specii de broaste si a doua specii de arbusti. Obiectiile au fost depuse de Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna.
Directorul Agentiei de Protectia Mediului Vrancea, Adrian Colin, spune ca este vorba doar despre citeva completari care trebuie aduse la acest acord pentru a fi obtinute toate avizele stabilite de legislatie. El a precizat ca au fost blocate doar lucrarile de pe anumite sectoare ale drumului. Adrian Colin a mai spus ca, dupa ce vor fi efectuate completarile la acest acord, vor fi reluate toate lucrarile astfel incit drumul sa fie finalizat in acest an.
De fapt, se pare ca in spatele blocarii lucrarilor la DN 2D se afla interesele baietilor destepti care lucreaza in esaloanele 3-4 ale diverselor institutii de mediu si care sint membri in conducerea parcului. Acestia se folosesc de chichite le-gislative pentru a intirzia lucrarile la acest proiect, cel mai probabil pentru a obtine anumite avantaje materiale. In fapt, chiar activitatea conducerii Parcului Natural Putna este la limita legalitatii deoarece nici pina acum nu au fost publicate normele metodolo-gice pentru actul normativ prin care a fost infiintat acest parc.
„Pe de o parte, unii se straduie sa aduca bani in judet pentru aceasta investitie, iar altii, baieti destepti, pun piedici si intirzie lucrarile din diverse motive. In loc sa fi rezolvat aceasta problema in perioada iernii cind nu s-a putut lucra, trebuie sa blocam totul acum, in perioada cind puteau fi efectuate lucrarile“, a declarat subprefectul Sorin Hornea.
Asa se face ca o investitie de aproape 200 milioane euro care ar duce la dezvoltarea economica a intregii zone este blocata pe motiv ca afecteaza citeva specii de broaste si tufaris. Dupa logica baietilor destepti din conducerea Parcului Natural Putna, viata oamenilor care traiesc de sute de ani pe Valea Putnei si care depinde de realizarea drumului nu este la fel de importanta ca broscutele si tufarisul din regiune.
Este interesant de aflat care este scopul unui astfel de demers facut de conducerea Parcului Natural Putna, daca nu cumva este vorba de unele avantaje materiale pe care vor sa le obtina sau, mai grav, sa blocheze aceasta investitie cu consecinte deosebit de grave pentru economia regiunii si viata oamenilor din zona.
Oprisan a obtinut fonduri pentru finalizarea DN 2D
Proiectul de modernizare a DN 2D a fost initiat, in 1996, de presedintele Consiliului Judetean, Marian Oprisan si de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totala de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost deja reabilitat peste riul Putna, in localitatea Vidra. Pe o distanta de 3 kilometri, intre kilometrii 105 si 108, drumul va parasi actualul traseu.
Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat si asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Gresu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare si evacuare a apelor meteorice, refa-cerea si modernizarea lucrarilor de corectie a torentilor. Procedurile de modernizare a acestui drum au inceput din decembrie 2002, cind a fost publicat anuntul de intentie in Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectata societatea Solel Boneh International, pentru a realiza lucrarea. In 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate si proiectul de executie, pentru care au fost cheltuiti 2,5 milioane de euro.
Lucrarile ar fi trebuit demarate in 2005, numai ca Guvernul Aliantei D.A. a boicotat acest proiect si a renuntat la parteneriatul public-privat incheiat cu societatea Solel Boneh International. Dupa zeci de demersuri si de memorii depuse la Guvern si ministerele abilitate de catre Marian Oprisan, proiectul a fost reluat in 2007 dar cu finantare integrala de la bugetul de stat, etapizat, pina in anul 2013. Mai exact, este vorba de o intirziere de aproape 10 ani a acestui proiect iar finalizarea lui depinde de resursele financiare pe care guvernantii reusesc sa le atraga la bugetul de stat.
In urma discutiilor de acum doua saptamini dintre presedintele Consiliului Judetean, Marian Oprisan, si premierul Emi Boc, acesta a promis ca Executivul va gasi fonduri pentru ca DN 2D sa poata fi finalizat pina la inceputul anului 2011. Culmea, in aceeasi zi, Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna impunea conditii de mediu suplimentare si, practic, bloca lucrarile in zona Tulnici – Lepsa.
Societatea UMB Spedition a turnat stratul de egalizare si binderul pina in zona localitatii Ojdula din judetul Covasna, exceptie facind portiunea de drum intre Tulnici si Lepsa, pe care nu a fost turnat stratul de asfalt din cauza lucrarilor complexe de largire a drumului national.