Pistele de biciclete, trasate pe carosabil doar in baza studiilor de fezabilitate

Pistele de biciclete vor fi trasate pe carosabil doar acolo unde studiile de specialitate vor indica ca se poate, a declarat primarul municipiului Bucuresti, Sorin Oprescu, in cadrul intrevederii pe care a avut-o  cu reprezentantii asociatiilor care promoveaza mersul pe bicicleta.

In primul rand vreau sa fie foarte clar ca doresc, am obligatia si cred ca trebuie sa ii protejez pe oameni, si nu sa ii strivesc intre indisciplina si iresponsabilitatea unor soferi. Vom face aceste piste, insa numai acolo unde studiile de specialitate ne vor releva ca se poate, ca este sigur. Trebuie sa colaboram impreuna pentru elaborarea unui regulament de realizare si utilizare a acestora, astfel incat sa putem asigura protectia biciclistilor fata de circulatia auto, mai ales in intersectii, precum si siguranta pietonilor fata de biciclisti”, a declarat in cadrul in cadrul discutiilor Sorin Oprescu.

Sorin Oprescu si reprezentantii mai multor asociatii care promoveaza mersul pe bicicleta in mediul urban s-au intalni joi, 21 martie 2013, pentru a discuta despre oportunitatea amplasarii pistelor de biciclete pe trotuare si despre proiectarea corecta a cailor de circulatie pentru bicicleta.

Siguranta utilizatorilor de biciclete este si prioritatea noastra numarul 1. Decizia primarului general de a realiza pistele de biciclete in baza unor studii de fezabilitate, proiecte tehnice, analize de trafic, puncte de conflict si pericole si implementarea solutiilor existente in orasele europene cu traditie velo reprezinta, din punctul meu de vedere, cea mai sanatoasa abordare. O situatie mai rea decat cea prezenta ar fi doar demararea unor proiecte de piste de biciclete, pe carosabil, care ar pune in pericol viata utilizatorilor. Coborarea dungilor actuale de pe trotuar pe strazi si bulevarde ar fi o greseala uriasa. Din acest motiv sustin ca toti cei care cer introducerea bicicletei in trafic rutier trebuie sa dovedeasca multa responsabilitate, intelegerea corecta a fenomenului dar si o abordare pragmatica”, spune Corneliu Belciug, director de programe al Asociatiei Green Revolution.

Potrivit lui Doru Mitrana, de la Asociatia Mai Mult Verde, atat reprezentantii biciclistilor, cat si autoritatile invoca siguranta in trafic, doar ca pentru reprezentantii primariei aceasta este echivalenta cu pistele pe trotuar, in timp ce pentru biciclisti este adusa de marcajele pe carosabil.

Potrivit municipalitatii nu vom avea piste pe trotuar pana cand soferii nu vor invata sa tolereze biciclistii in trafic, dar acest lucru – conform experientei celor ce pedaleaza – nu se va intampla atat timp cat accesul velo pe carosabil nu este incurajat prin infrastructura potrivita. Rezultatul? Un cerc vicios”, spune Doru Mitrana.

Referindu-se la declaratia primarului Sorin Oprescu, potrivit careia pistele vor fi trasat doar acolo unde studiile de specialitate vor indica, reprezentantul Mai Mult Verde considera ca edilul Capitalei incerca sa sparga „cercul vicios”.

Am stabilit ca vom lucra impreuna – ONG-uri, institute de cercetari, reprezentanti ai municipalitatii si ai mediului academic – la realizarea unui standard complet de realizare a infrastructurii pentru biciclete, si la validarea sa prin studii aplicate in teren pentru fiecare situatie intalnita in trafic. Potrivit declaratiei primarului, toate elementele de infrastructura velo ce vor construite, vor respecta indicatiile standardului. Stiind insa din experienta altor orase cam ce contine un astfel de document, nu pot sa nu ma intreb: care va fi decizia in cazurile in care standardul si studiile indica amenajarea de benzi pentru biciclete pe carosabil? In orice caz, acest pas trebuie parcurs”, a declarat Mitrana.

Biciclistii sunt soferi coborati din masini

Din punctul de vedere al presedintelui Asociatei Bate Saua Sa Priceapa Iapa, Geo Culda, Sorin Oprescu este nevoit si chiar dispus sa accepte o realitate clara: biciclistii sunt soferi coborati din masini, care lasa masinile acasa pentru a circula pe biciclete, in siguranta si confort.

Ei doresc sa se deplaseze pe cat posibil pe carosabil, pe locul lasat liber tot de ei. Ei prefera sa fie luati in calcul in viitoarele politici de transport public si sunt dispusi chiar sa se implice activ in procesul de planificare. In prezent, cateva zeci de mii de posesori de biciclete pot parea putini in Bucuresti, dar in calitate de co-fondator si al Asociatiei Producatorilor, Importatorilor si Comerciantilor de Biciclete din Romania, va garantez ca numarul este mult mai mare, si va deveni vizibil atunci cand li se va face loc pe strazi si cand li se va asigura prioritatea necesara”, spune Culda.

Potrivit acestuia Asociatia Bate Saua si Federatia Biciclistilor din Romania fac propuneri concrete de aproape 10 ani de zile pentru ca aceste studii de specialitate sa fie demarate.

Opinia mea este ca acest Grup de Lucru pentru Mobilitate infiintat de noi in parteneriat cu Primaria Generala reprezinta expresia asumarii in comuna identificarii unui set de reguli privind infrastructura specifica bicicletelor in Bucuresti si de ce nu, in Romania. Odata transformate in Hotarare de Consiliu General, principiile, standardele, coordonatele si notiunile de specialitate vor trebui luate in calcul de orice proiectant, lucru pe care va trebui tot noi cei din Grupul de Lucru pentru Mobilitate sa il supervizam”, a mai adaugat Geo Culda.

La intrevederea cu Sorin Oprescu  au participat Corneliu Belciug – Asociatia Green Revolution, Geo Culda – Asociatia Batesaua, Doru Mitrana – Asociatia Mai Mult Verde, Andreea Toader  – Skirtbike,  Adrian Sorescu – Ecopolis, Mircea Crisbasanu – Cycling Romania, si Marian Ivan –  Optar.

O noua runda de discutii pe 5 aprilie

In cadrul intalnirii reprezentantii ONG-urilor si cei ai autoritatilor a convenit  ca pe data de 5 aprile sa abia loc o noua runda de discutii. In cadrul acestor discutii vor fi invitati sa participle si reprezentantii institutelor de cercetare, facultatilor si autoritatilor competente in realizarea, avizarea si aprobarea proiectelor si studiilor de fezabilitate din domeniul infrastructurii.

De asemenea, ONG-urile participante s-au angajat sa vina cu o propunere de realizare a retelei de biciclete in Bucuresti. In acelasi timp va fi elaborat si un regulament de utilizarea a viitoarelor pistele de biciclete.

Totodata s-a convenit si asupra verificarii, amendarii si aprobarii Documentatie cadru privind realizarea pistelor de biciclete in Bucuresti. Dupa amendare Documentatia va fi supusa aprobarii Consilului General.

Documentatia cadru poate fi consultata aici.

spot_img

Ultimele știri