In lipsa infrastructurii, caravana BioMotion a trecut pe petrol in Romania

Producatori auto din mai multe tari europene au pornit pe 13 octombrie cu aproximativ 30 de automobile in turneul BioMotion, o campanie de promovare a avantajelor de mediu, dar si energetice ale combustibililor nefosili. Ajunse in Romania, autovehiculele participante sunt obligate sa alimenteze cu petrol, in lipsa unor statii de pompat combustibili bio.

Text: Alina Coldea / Green Report
alina.coldea@green-report.ro

„Am avut o problema cu alimentarea in Romania. Sunt putine statii pentru biocombustibili aici”, a explicat inginerul olandez Dirk de Boer, unul dintre oamenii de stiinta care calatoresc cu caravana BioMotion. Organizatorii spera sa gaseasca statii bio in Ungaria sau Polonia.

„Romania produce foarte mult biocombustibil, dar merge tot la export”, a precizat pentru Green Report Ioan Niculae Alecu, rector al Universitatii de Agronomice si Medicina Veterinara, institutie care a gazduit o conferinta sustinuta de organizatorii turneului.

Caravana diversitatii biocombustibililor

Autovehiculele, printre care si un tractor si un camion, au pornit din Paris intr-un turneu de 32 de zile prin Franta, Belgia, Olanda, Germania, Ungaria, Romania si Polonia. Organizatorii au planuit opriri in 35 de orase, unde viziteaza centrale ce produc biocombustibili sau plantatii de vegetale „energetice ”.

Producatori auto ca Ford, Volkswagen, Opel, Mercedes si Saab participa la caravana cu automobile propulsate de o gama variata de combustibili bio: etanol, biodiesel, biogaz si ulei din plante.

Organizatorii sustin si conferinte si ofera consultanta de specialitate, pornind de la premisa ca lipsa de informatii este principalul impediment in calea dezvoltarii pietei de biocombustibili. Caravana isi propune sa incurajaze dezvoltarea lanturilor de distributie a combustibililor eco si sa sublinieze oportunitatile de piata.

O industrie cu circuit inchis

La Bucuresti, caravana a ajuns sambata seara. Duminica, ele au efectuat un tur al orasului cu opriri in fata Palatului Parlamentului, Arcului de Triumf, Piata Charles de Gaulle si Casa Presei Libere. La Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara a avut loc un workshop si demonstratii cu masinile BioMotion.

In cadrul conferintei de luni, organizatorii au explicat ca existenta unui circuit inchis este esentiala pentru promovarea pe scara larga a biocombustibililor. Intr-un astfel de circuit, o parte din recoltele cultivate de fermieri se transforma in combustibil, iar deseurile rezultate devin ingrasamant. Amprenta asupra mediului este redusa astfel la zero.

11 milioane de hectare pentru regenerabile

Spre deosebire de Romania, Germania produce biocombustibili inca de la inceputul anilor ’90 si are in prezent tinte ambitioase pentru regenerabile.
„In Germania, multi fermieri au centrale mici si isi produc propriul biocombustibil dintr-o parte din recolta. In Bavaria, am vizitat un fermier care isi produce combustibilul necesar lui de 15 ani”, a explicat purtatorul de cuvant BioMotion.

Industria biocombustibililor este in crestere din 2002 in Germania, iar 11 milioane de hectare de pamant sunt cultivate cu recolte pentru productia de regenerabile. Producatorii trebuie sa se axeze pe industria biocombustibililor puri, si nu in amestec cu alti combustibili, pentru ca piata acestora nu poate fi controlata de marile companii petroliere, a explicat dr. Karsten Block, ce lucreaza pentru ministerul german al economiei si tehnologiei. El a mai adaugat ca problema combustibililor trebuie privita si din alta perspectiva.

„Discutam doar despre biocombustibil in loc sa vorbim despre mobilitate. Transportul in comun si cel individual trebuie tratate impreuna”, a precizat dr. Karsten Block.

Luni, participantii la caravana vor vizita Facultatea de Medicina Veterinara si Laboratorul de metale grele. In Romania, automobilele vor opri si la Sibiu si Baia Mare, pe 3 si respectiv 5 noiembrie. Traseul autovehiculelor se incheie pe 12 noiembrie la Hanovra.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri