Gazeta de Sud: Viitorul „verde“ al lumii auto depinde de metalele rare

Pe masura ce dezvoltarea si productia automobilelor hibride iau amploare la nivel mondial, se acutizeaza criza metalelor rare, folosite la constructia acestora, informeaza Automotive News, citand Reuters.

Toyota Prius este cel mai popular autovehicul hibrid datorita consumului foarte scazut de carburant. Motorul electric si acumulatorul pe care modelul le foloseste necesita insa metale rare, cel mai mare exportator al acestor bunuri fiind China. In acest context, mai multi experti avertizeaza ca, desi cererea la nivel global va creste o data cu orientarea mai multor constructori auto catre segmentul de piata „verde“, China va reduce exportul de metale rare.

Se asteapta ca, in urmatorii ani, cererea anuala de astfel de materii prime pentru productia automobilelor hibrid sa fie cu circa 40.000 de tone mai mare decat cantitatea disponibila daca nu se gasesc alte surse de extractie. In Statele Unite, problema ar putea fi rezolvata prin redeschiderea unei mine in California, in 2012.

Proviziile cele mai afectate ar fi cele de neodymium, o componenta-cheie a aliajului folosit pentru fabricarea magnetilor usori din motoarele electrice montate pe masini hibride, precum Prius, Honda Insight sau Ford Focus, dar si a magnetilor folositi in constructia generatoarelor de electricitate eoliene. „Rude“ apropiate precum metalele terbium si dysprosium sunt, de asemenea, folosite in aliajul respectiv pentru pastrarea proprietatilor magnetice ale acestuia la temperaturi mari. Se mai asteapta ca afectate de criza sa fie in viitor si stocurile de lanthanum, un alt ingredient important folosit in productia acumulatorilor automobilelor hibride.

Zeci de kilograme de metale rare in fiecare masina

Potrivit expertilor, productia atat de masini hibride, cat si de generatoare eoliene va creste in viitor, o data cu orientarea catre mijloace de transport „verzi“ si surse alternative de electricitate.

Toyota detine 70% din piata americana de vehicule cu propulsie hibrida, iar Prius este „best-seller“. Jack Lifton, un expert independent, a declarat despre modelul Prius ca este cel mai mare utilizator de metale rare. Fiecare motor electric de Toyota Prius necesita un kilogram de neodymium, iar fiecare acumulator utilizeaza 10-15 kilograme de lanthanum, iar cantitatile acestea se vor dubla o data cu punerea in practica a planurilor constructorului japonez de a imbunatati si mai mult consumul de carburant al modelului, conform lui Lifton.

Toyota intentioneaza sa vanda 100.000 de modele Prius in Statele Unite pana la finalul acestui an si 180.000 de modele anul urmator. Constructorul a estimat vanzari de un milion de unitati pe an incepand cu 2010.

Pe masura ce China incepe sa consume intreaga sa productie de metale rare, Toyota si alte companii cauta alte surse. Agentia Reuters a anuntat anul trecut ca mai multe firme japoneze s-au aratat foarte interesate de un sit in Canada. Recent, in presa internationala a aparut informatia ca Toyota a cercetat surse posibile de metale rare atat in Canada, cat si in Vietnam.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri