Comisia Europeana (CE) a transmis, ieri, autoritatilor de la Bucuresti, o scrisoare de somare in cazul taxei auto, prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar, cerand modificarea legislatiei in domeniu pe considerentul ca sistemul actual creeaza o discriminare si protejeaza industria interna de autovehicule noi.
CE considera ca prevederile legislatiei romanesti, conform carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite masini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie, protejand industria nationala a autovehiculelor noi.
Solicitarea a fost transmisa sub forma unei „scrisori de somare“, prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar, CE avertizand ca, daca nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, poate trece la a doua etapa a procedurii, de emitere a unui aviz motivat, si, in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie. Conform legislatiei actuale, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc, sunt scutite de plata taxei pe poluare daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din UE in perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009.
APIA: Se va crea o brambureala totala
Modificarea legislatiei privind taxa auto va genera o „brambureala totala“, iar decizia CE de a soma Romania sa schimbe legea „este ciudata“, deoarece organismul european a fost de acord cu varianta actuala a taxei, a declarat presedintele APIA, Ernest Popovici, citat de Mediafax. „Daca o sa se inceapa iar modificarea legislatiei, o sa fie o brambureala totala. (…) Atunci cand s-a modificat taxa, oficialii europeni s-au uitat pe modificari si au fost de acord. Mi se pare anormala o astfel de reactie (somatia de joi – n.r.) din partea celor de acolo si este cel putin ciudat“, a declarat seful Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania.
El a adaugat ca protectia industriei auto autohtone a facut obiectul unor finantari importante in diferite state europene si ca legislatia privind taxarea masinilor este mai severa in alte tari decat in Romania. „In alte tari ale UE exista reguli care sunt chiar mai stricte decat ce exista la noi in legislatie si, din cate stiu eu, protectia industriei auto autohtone a facut obiectul unor finantari mari in diferite state UE“, a aratat Popovici. El a spus ca APIA va studia somatia pentru ca vrea sa vada care sunt argumentele CE.
Ce motiveaza Comisia Europeana
„Comisia a primit un numar foarte mare de plangeri in urma acestor modificari din legislatia romaneasca. Comisia sprijina masurile politice care urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante. In calitate de gardian al tratatelor insa, Comisia trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Din acest punct de vedere, modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi“, precizeaza CE.
In conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. In opinia Comisiei, criteriul „primei inmatriculari“ nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de „calitatea intrinseca“ a masinilor, ceea ce poate conduce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.