Drumul european intre Turda si Cluj ar putea fi inchis din cauza mercurului existent la nici un metru de sosea. Lucrarile de decontaminare a zonei de pe aliniamentul Autostrazii Transilvania, in zona localitatii Turda, sunt abandonate de aproximativ doua saptamani din cauza analizelor de laborator care au aratat prezenta de mercur in groapa de deseuri toxice. Mercurul descoperit langa DN 1 pune in pericol viata cetatenilor din zona si a soferilor care circula pe soseaua de la intrarea din Turda, dinspre Alba Iulia. Comisia Europeana ar putea penaliza Guvernul pentru ca reprezentantii Companiei de Autostrazi au lasat descoperit, de mai bine de doua saptamani, un focar toxic de cea mai mare periculozitate. Aceasta intrucat inainte de a se descoperi mercurul, zona era contaminata cu HCH, un pesticid pentru stropit cartofii.
Directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), Dorina Tiron, habar nu are ce se intampla cu deseurile toxice de pe aliniamentul Autostrazii Transilvania.„Deocamdata asteptam analizele de la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si proiectul privind modul de decontaminare a deseurilor toxice. Fiecare isi da cu parerea fata de situatia de langa Turda. Avem consultant pentru aceasta autostrada, care urmareste toate lucrarile. In urma evaluarilor primite de la Agentia pentru Mediu si a proiectului firmei care se ocupa de lucrarile de evacuare, a avut loc licitatia. Antreprenorul a sapat pana la 2,5 metri adancime si a descoperit si alte substante in afara de HCH. Sapaturile au continuat cu inca 1,5 metri si inca s-au mai descoperit acele substante.
Firma de constructii a mai sapat 0,5 metri si tot mai exista alte substante pe langa HCH”, ne-a spus Dorina Tiron. Directorul general al CNADNR nu stie cand se vor relua lucrarile de evacuare a deseurilor toxice de pe aliniamentul Autostrazii Transilvania. „Daca vin toate analizele de la mediu, probabil se vor relua repede lucrarile. Trebuie sa implementam un alt proiect pentru lucrarile de decontaminare. Nu ma pricep eu la toate aceste date privind modul de evacuare a deseurilor toxice”, a recunoscut Dorina Tiron.
CNADNR a majorat contratul de decontaminare cu aproape 50%, de la 16,2 milioane de euro la circa 24 milioane de euro. „Exista un act aditional prin care am majorat cu 50% contractul de lucrari de decontaminare de pe aliniamentul Autostrazii Transilvania. Contractul s-a majorat pentru ca volumul deseurilor excavate si transportate a crescut foarte mult”, a mai declarat Tiron.
Consortiul format din firmele Minesa ICPM Cluj-Napoca, Euroconstruct Trading 98, Uni-recycling, Setcar si I&C Transilvania Constructii se ocupa de excavatiile, incarcarea, transportul si decontaminarea aliniamentului autostrazii Transilvania, in zona localitatii Turda, pentru 16,2 milioane de euro.
Autostrada nu mai are sef de proiect
Debandada de pe autostrada Transilvania se datoreaza faptului ca nu mai exista sef de proiect de circa doua saptamani, dupa ce Radu Gaspar si-a dat demisia. Dorina Tiron ne-a mai precizat, ieri, ca Silvia Anitei este sef de proiect pentru sectiunea 2B a autostrazii, in zona Campia Turzii-Cluj Vest, dupa schimbarea directorului Radu Gaspar. „In prezent, Silvia Anitei este responsabila de tronsonul de autostrada dintre Turda si Cluj. Va garantez ca o sa gasim si un director pentru toata Autostrada Transilvania”, ne-a mai precizat Dorina Tiron. In replica, angajatii CNADNR ne-au spus ca Silvia Anitei si-a depus demisia, zilele trecute, la cabinetul directorului general Dorina Tiron. „Silvia Anitei este in preaviz pana la sfarsitul acestei luni. Nimeni nu mai vrea sa se ocupe de acest contract”, ne-au explicat angajatii CNADNR.
Paguba de circa 10 milioane de euro
Oficialii CNADNR au afirmat ca autostrada Transilvania ar fi putut sa nu treaca prin depozitul de deseuri toxice. „Autostrada Trasilvania ar fi putut trece la cateva sute de metri de depozitul de deseuri. Partea de reproiectare, exproprieri plus lucrari ar costa circa 12 milioane de euro. Finalizarea celor 42 km din autostrada Transilvania este compromisa de acest depozit de deseuri”, au afirmat sursele citate. Peste 15.000 tone de deseuri cu mercur trebuie mutate intr-un depozit cat doua terenuri de fotbal. „Miroase foarte urat in zona in care s-a descoperit mercur. Mercurul, combinat cu apa, poate contamina toata zona. Particulele de mercur pot fi luate de vant in orice moment. Acolo este o situatie de extrema urgenta”, au mai explicat oficiali din CNADNR.