Departamentul de Lupta Antifrauda, organismul care apara in Romania interesele Uniunii Europene si vegheaza la buna cheltuire a fondurilor comunitare alocate programelor derulate in tara noastra, a inceput verificarile in cazul prezentat de ziarul “Gardianul” referitor la contractul in valoare de 500.000 de euro, atribuit de ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, firmei ARS Advertising in cadrul campaniei de promovare a Programului Operational Sectorial de Mediu.
Reprezentantii DLAF ne-au declarat, ieri, ca au solicitat Autoritatii de Management in cauza clarificari cu privire la procedura de atribuire urmata si punctul de vedere cu privire la situatia relatata in ancheta jurnalistica in legatura cu atribuirea contractului pentru servicii de publicitate in cadrul campaniei de promovare a Programului Operational Sectorial de Mediu”. Dupa obtinerea acestor date, DLAF va informa asupra demersurilor viitoare intreprinse la nivelul institutiei.
Ziarul nostru a dezvaluit ca Ministerul Mediului a atribuit prin negociere directa, la inceputul acestei luni, un contract in valoare de circa 500.000 de euro firmei “ARS Advertising” SA pentru promovarea Axei prioritare 3 din Programul Operational Sectorial de Mediu. Aceasta in conditiile in care operatiunile aflate in derulare pentru aceasta axa, care privesc modernizarea sistemelor de incalzire urbana in localitatile cele mai afectate de poluare, sunt practic in faza incipienta.
Reprezentantii Departamentului pentru Lupta Antifrauda ne-au declarat, ieri, urmatoarele: ”Monitorizarea mass-media la nivelul DLAF reprezinta o importanta sursa de informare cu privire la posibile nereguli si fraude ce aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania. Urmare a articolelor publicate de cotidianul Gardianul pe data de 21, respectiv 23 iunie a.c. in legatura cu atribuirea contractului pentru servicii de publicitate in cadrul campaniei de promovare a Programului Operational Sectorial Mediu (POS Mediu), DLAF a solicitat Autoritatii de Management in cauza clarificari cu privire la procedura de atribuire urmata si punctul de vedere cu privire la situatia relatata in ancheta jurnalistica”.
Reprezentatii DLAF precizeaza ca dupa obtinerea acestor date va informa asupra demersurilor viitoare intreprinse la nivelul institutiei. Ministerul Mediului a atribuit prin negociere directa, la inceputul acestei luni, un contract in valoare de circa 500.000 de euro firmei “ARS Advertising” SA, pentru promovarea Axei prioritare 3 din Programul Operational Sectorial (POS) de Mediu.
Aceasta in conditiile in care operatiunile aflate in derulare pentru aceasta axa, care privesc modernizarea sistemelor de incalzire urbana in localitatile cele mai afectate de poluare, sunt practic in faza incipienta. Nici oficialii ministerului nu ne-au putut preciza care sunt proiectele concrete facute in acest domeniu, care necesita promovare imediata.
Nemirschi: „Nu-mi amintesc daca am semnat“
Ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, ne-a declarat ca nu-si aminteste de acest contract si nici daca si-a pus semnatura pe document. “De atribuirea contractului este responsabila directia generala care se ocupa de fondurile structurale, care este ordonator de credite (…) Ei iau deciziile. Nu-mi amintesc daca am semnat, insa in mod normal, daca nu este un contract pentru care am facut delegare de semnatura, trebuia sa fie iscalit si de mine. Nu-mi amintesc”, ne-a spus ministrul. Cert este ca “Ars Advertising” primeste cei 500.000 de euro de la buget, urmand ca in viitor statul sa deconteze 75% din cheltuielile eligibile din fonduri europene.
Graba cu care s-a parafat contractul a fost explicata de Iulia Baz, sefa Directiei de Asistenta Tehnica din Ministerul Mediului. Ea spune ca actul semnat in 3 iunie “vine in prelungirea unui contract anterior, castigat de firma «ARS Advertising» in urma unei licitatii deschise, care a vizat difuzarea spoturilor aferente pentru patru axe prioritare ale POS Mediu”. Respectivul contract, in valoare de peste un milion de euro, a fost adjudecat de ARS Advertising pe ultima suta de metri a campaniei electorale din 2008. Iulia Baz afirma ca s-a facut oarecum o economie, intrucat acest ultim contract a fost incheiat la cursul prevazut in prima tranzactie incheiata cu ARS Advertising, undeva la 3,6 lei/euro.
Korodi: „Graba ministerului nu se justifica“
Firma “ARS Advertising” SA a primit de la Ministerul Mediului, prin contractul atribuit prin negociere directa la inceputul acestei luni, circa 500.000 de euro, in conditiile in care mai beneficiase, in noiembrie 2008, de inca 1,1 milioane de euro de la aceeasi institutie. Diferenta este ca banii din contractul de anul trecut, care viza difuzarea de publicitate aferenta axelor prioritare din Programul Operational Sectorial de Mediu, au fost castigati in urma unei licitatii deschise, organizate sub mandatul fostului ministru Attila Korodi.
Acum, Korodi apreciaza ca graba cu care Ministerul Mediului a acordat, fara licitatie, un contract in valoare de circa 500.000 de euro firmei “ARS Advertising” nu se justifica. “Practic, nu e o actiune atat de stringenta cea de difuzare de publicitate incat sa se justifice graba. In plus, nici licitatia pentru acest tip de actiuni nu este atat de complexa”, ne-a declarat Korodi.
In opinia sa, si suma platita pentru acest contract este foarte mare, avand in vedere ca serviciile vor fi prestate intr-o perioada foarte scurta de timp. Mai mult, fostul ministru crede ca promovarea separata a Axei 3 (Sector Termoficare), pentru care «ARS Advertising» a primit jumatate de milion de euro, nu ar fi necesara. Aceasta intrucat sumele destinate modernizarii sistemelor de termoficare vor merge doar spre cateva orase. Nu in ultimul rand, finantarile alocate de Uniunea Europeana pentru Axa 3 din POS Mediu sunt modeste, depasind cu putin 200 de milioane de euro. Potrivit lui Korodi, din aceste considerente ar fi fost mai eficiente campanii publicitare locale, si nu la nivel national.