Gardianul: Alti 175.000 de euro dati de Nemirschi fara licitatie

Cu o luna inainte ca Ministerul Mediului sa atribuie, fara organizarea unei licitatii, un contract in valoare de 500.000 de euro firmei Ars Advertising, institutia mai oferise o suma consistenta unei alte societati.

Mai precis, ministerul lui Nicolae Nemirschi a dat 740.180 de lei cu TVA inclus (circa 175.000 de euro la un curs mediu de 4,2 lei) firmei NESS Romania din Iasi, pentru monitorizarea inregistrarii documentelor la nivelul Autoritatii de management (AM) si Organismelor Intermediare (OI) ale Programului Operational Sectorial (POS) Mediu.

Prin contract, castigatorul “se obliga sa furnizeze, respectiv sa vanda, sa livreze si, dupa caz, sa instaleze si sa intretina «Sistemul de monitorizare a inregistrarii documentelor la nivel de AM si OI POS Mediu»”. Mai precis, acesta trebuia sa ofere un sistem electronic de gestionare a documentatiilor privind POS Mediu.

In procedura de atribuire, ministerul justifica alegerea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare prin faptul ca lucrarile sau serviciile pot fi furnizate numai de un anumit ofertant, din motive tehnice, si, de asemenea, ca acestea constituie o repetare a lucrarilor/serviciilor existente si solicitate in conformitate cu conditiile stricte conforme cu cele stabilite in directiva. De altfel, in anunt se arata ca este o continuare a unui contract atribuit prin licitatie, in 28 ianuarie 2009.

La acea data, din trei ofertanti, NESS Romania a reusit sa obtina contractul de 1.492.301,4 lei (circa 355.000 de euro) pentru aceeasi activitate. Ambele contracte sunt finantate cu bani de la stat, urmand ca 75% din cheltuielile eligibile sa fie rambursate din Fondul European de Dezvoltare Regionala.

Schimbarea furnizorului ar fi creat probleme

Reprezentantii AM POS Mediu sustin ca primul contract, cel din decembrie 2008, prevedea implementarea unui sistem electronic de management al documentelor, respectiv pentru gestiunea documentelor aferente activitatilor institutiei si fluxurilor asociate acestora.

“Sistemul trebuia sa permita: transpunerea documentelor din format fizic in format electronic – registratura, formalizarea fluxurilor pe care circula aceste documente, gestiunea volumului de lucru pe fiecare functionar in parte, generarea de notificari catre persoanele interesate, monitorizarea si controlul activitatilor derulate pe fluxuri si a documentelor, rapoarte detaliate, periodice sau la cerere, arhivarea in format electronic atat intr-o baza de date, cat si direct pe sistemul de fisiere”, ne-au precizat reprezentantii institutiei.

Ulterior, s-a identificat necesitatea intregirii sistemului de monitorizare si inregistrare a documentelor pana la nivelul ultimei semnaturi din procesul de aprobare a documentelor, ne-au mai comunicat acestia. Ei justifica atribuirea directa a contractului prin faptul ca schimbarea furnizorului ar fi putut crea probleme bazei de date.

“Prin atribuirea contractului printr-o alta procedura, ar putea sa fie propuse alte solutii software, fapt ce ar duce la distorsionarea caracterului unitar al SMID. Totodata, selectarea unui alt operator economic ar conduce la nerespectarea considerentelor mentionate mai sus, prin inregistrarea unor inconveniente majore, ceea ce ar conduce la scaderea randamentului SMID si la aparitia unor erori soft in functionalitatea sistemului”, arata reprezentantii Autoritatii de Management POS Mediu:

Mentionam ca a fost propusa ca procedura de atribuire sa fie negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare avand in vedere prevederile art. 122, lit. ,,b” si ,,e” din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora, ,,atunci cand, din motive tehnice, artistice sau pentru motive legate de protectia unor drepturi de exclusivitate, contractul de achizitie publica poate fi atribuit numai unui anumit operator economic” si ,,atunci cand este necesara achizitionarea, de la furnizorul initial, a unor cantitati suplimentare de produse destinate inlocuirii partiale sau extinderii echipamentelor/ instalatiilor livrate anterior, si numai daca schimbarea caracteristicilor tehnice diferite de cele deja existente determina incompatibilitati sau dificultati tehnice sporite de operare si intretinere.

Perioada in care astfel de contracte pot fi atribuite sa depaseasca, de regula, 3 ani de la atribuirea contractului de furnizare initial”. Serviciile suplimentare privind SMID nu pot fi separate de contractul initial, tinand cont de urmatoarele considerente: Se utilizeaza aceleasi aplicatii-platforma care sunt instalate pe echipamentele existente in cadrul AM POS Mediu, achizitionate in cadrul contractului initial.

Pentru respectarea principiului omogenitatii SMID, trebuie ca la implementarea serviciilor suplimentare sa se mentina aceeasi abordare logica in configurarea lor. Drepturile de proprietate intelectuala pentru aplicatiile software dezvoltate si/sau pentru modulele aditionale prin care aplicatiile software au fost adaptate pentru specificul beneficiarului sunt ale operatorului economic care implementeaza contractul initial, ele urmand sa fie transferate Autoritatii Contractante din momentul in care se va semna acceptanta pe modulele respective.

Fluxurile suplimentare sunt extinderi ale fluxurilor create in cadrul contractului initial. Prin atribuirea contractului printr-o alta procedura, ar putea sa fie propuse alte solutii software, fapt ce ar duce la distorsionarea caracterului unitar al SMID. Totodata, selectarea unui alt operator economic ar conduce la nerespectarea considerentelor mentionate mai sus, prin inregistrarea unor inconveniente majore, ceea ce ar conduce la scaderea randamentului SMID si la aparitia unor erori soft in functionalitatea sistemului. Pretul contractului, respectiv pretul produselor livrate si al serviciilor conexe prestate, este de 622.000 de lei, la care se adauga taxa pe valoarea adaugata.

Nemirschi recunoaste incheierea unui al doilea contract de creatie publicitara in valoare de 15.000 de euro

Audiat, ieri, de comisia parlamentara de ancheta in legatura cu un contract de reclama, atribuit prin negociere directa de Ministerul Mediului catre firma ARS Advertising, in valoare de 500.000 de euro, ministrul Nicolae Nemirschi a dezvaluit ca mai exista si alt contract de creatie publicitara in valoare de 15.000 de euro atribuit firmei Still Print Forward. Nemirschi a precizat ca acest al doilea contract nu este o anexa a celui cu Ars Advertising, ci unul incheiat “in contextul celui cu Ars Advertising”.

Existenta contractului de creatie publicitara, atribuit firmei Still Print Forward, a fost mentionata in premiera, ieri, de ministrul Nicolae Nemirschi, in fata comisiei parlamentare de ancheta, cu ocazia audierii sale pe tema incheierii unui act aditional in valoare de jumatate de milion de euro la un contract din 2008 intre Ministerul Mediului si firma Ars Advertising, act aditional despre care “Gardianul” a relatat ca ar fi fost incheiat cu nereguli.

Ministrul mediului a mentionat existenta unui contract de 15.000 de euro atunci cand a fost intrebat daca institutia pe care o conduce a mai incheiat si alte acte aditionale la contractul cu Ars Advertising, in afara celui de 500.000 de euro despre care fusese chemat sa dea detalii. Nemirschi a precizat ca acel contract de 15.000 de euro nu este o anexa a celui cu Ars Advertising, ci unul incheiat “in contextul celui cu Ars Advertising”.

“Prin anexa de jumatate de milion de euro despre care am fost chemat sa dau detalii se cumpara spatiu publicitar, spatiu de difuzare. Trebuia sa avem insa ce difuza, iar contractul de creatie publicitara expirase, asa ca era nevoie de unul nou“, a declarat Nemirschi.

Ness Romania, abonata la bani publici

Ness Romania SRL (fosta Radix Company SRL) activeaza din 2005 ca filiala a companiei israeliano-americane Ness Technologies, furnizor de servicii si solutii IT. In februarie 2009, Senatul Romaniei a achizitionat calculatoare in valoare totala de 1.890.000 de lei (fara TVA), prin licitatie deschisa.
Contractul, care vizeaza cumpararea de calculatoare cu monitor si licenta, a fost atribuit in 29 septembrie 2008, dar trimis spre publicare la Sistemul Electronic de Achizitii Publice in data de 23 februarie 2009.

Printre cele trei firme care au castigat licitatia se numara si Ness Romania SRL. Conform unui comunicat al Ness Romania SRL, firma deserveste peste 500 de firme atat din sectorul public, cat si privat. Conform datelor de pe site-ul firmei, printre clienti se numara SNTFM CFR Marfa Bucuresti, Autoritatea Rutiera Romana, Societatea Romana de Radiodifuziune, C.N. CFR S.A., CFR IASI Branch, Administratia Nationala Apele Romane, Agentia Nationala pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase, Casa de Asigurari de Sanatate Iasi, Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, Agentia SAPARD, Consiliul Judetean Iasi, Ministerul Administratiei si Internelor, Directia Generala de Pasapoarte, Directia de Asistenta Sociala, Grup Feroviar Roman, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Sanatatii, Primaria Iasi, Inspectoratul Scolar Judetean Iasi, Parlamentul Romaniei (Senatul si Camera Deputatilor), Inspectoratul de Stat in Constructii, Romatsa, Autoritatea Nationala a Vamilor si Primaria Bucuresti.

In anul 2005, bucurestenii au platit 20 de miliarde de lei firmei Radix Company SA din Iasi. Radix Company a semnat contractul cu Primaria Generala in iulie 2005 si apare cu aceasta denumire ca fiind castigatoarea licitatiei, desi fuzionase de luni bune cu Ness Technologies. Cu un an inainte, Radix Company SA primise un grant finantat din bugetul de stat de 73.000 de euro pentru infiintarea unor centre regionale IT in zona de nord-est a Romaniei.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri