Un „copac artificial” va captura de 1.000 de ori mai mult dioxid de carbon decat un arbore obisnuit si va lichefia gazul, permitand astfel "sechestrarea” sa, anunta cercetatori de la Universitatea Columbia (UC) din New York.
Este suficient ca vantul sa izbeasca „frunzele” (niste placi de plastic), pentru ca aerul sa treaca printr-o incinta speciala, unde dioxidul de carbon este separat de restul gazelor din atmosfera, arata CNN.com, citandu-i pe oamenii de stiinta care lucreaza la proiect. Tehnologia se aseamana cu filtrele amplasate pe cosurile de fum ale termocentralelor alimentate cu carbune, cu diferenta majora ca retinerea dioxidului de carbon se va face neintrerupt, oriunde si oricand.
De fapt, scopul inventiei este sa poata captura emisiile care provin din „surse mici, imprastiate, unde capturarea (prin tehnologiile actuale, amplasate in fabrici – n.r.) este imposibila”, considera unul dintre inventatori, geofizicianul Klaus Lackner de la UC. Jumatate din toate emisiile presupuse a provoca incalzirea globala sunt degajate de automobile sau alte surse greu de localizat.
Ulterior, daca tehnologia se va dovedi viabila, un asemenea „copac artificial” ar putea fi amplasat „direct la surse” – la motoarele avioanelor si ale automobilelor, estimeaza Lackner. Pana in prezent, captura dioxidului de carbon produs de transporturile aeriene si cele auto a fost imposibila.
Singura posibilitate ca aceasta ramura economica sa-si reduca emisiile ar insemna reducerea numarului de transporturi. Or, inaintea actualei recesiuni globale, toate estimarile aratau ca transporturile aeriene (care degaja cele mai multe gaze cu efect de sera) vor continua sa creasca de la an la an.
Costa cat un automobil, dar va reduce emisiile a 20
In viziunea cercetatorilor de la UC, fiecare „copac artificial” nu va costa mai mult decat un automobil mediu vandut in SUA, dar va permite inmagazinarea dioxidului de carbon emis de utilizarea zilnica a 20 de masini.
Cu o suprataxa de 5% la pretul unei masini, Lackner crede ca s-ar putea construi destui „copaci artificiali” care ar putea, odata aplasati in zonele aglomerate din orase, sa indeparteze din atmosfera o cantitate insemnata de dioxid de carbon, comparabila cu cea degajata de motoarele auto. Este greu de apreciat daca industria auto din SUA, deja ingenuncheata de recesiune, ar putea absorbi inca o crestere de pret a automobilelor, dar Casa Alba ar putea imbratisa ideea. Deocamdata, secretarul Energiei, fizicianul Steven Chu, s-a aratat interesat de proiectul de la UC.
Washingtonul, interesat de capturarea dioxidului de carbon
Spre deosebire de cea anterioara, actuala Administratie de la Casa Alba este interesata de tehnologiile privind capturarea dioxidului de carbon, care deschid calea unor afaceri de miliarde de dolari. Odata ce lumea devine convinsa ca „dioxidul de carbon este de vina” – pentru incalzirea planetei, respectiv tulburarile climatice, topirea ghetarilor, cresterea nivelului marii etc. – toate marile companii industriale si statele vor fi obligate sa faca investitii in tehnologii precum cele dezvoltate la UC.
Desi „copacul artificial” nu captureaza dioxid de carbon cu costuri energetice mai mici decat o termocentrala de ultima generatie (care arde cat mai „curat” posibil carbunele), el este mult mai eficient decat dotarea vechilor termocentrale cu filtre speciale.