De anul viitor, romanii ar putea plati pentru masinile vechi duse la „Remat”, in loc sa primeasca bani ca acum. Noul program va functiona dupa principiul european „poluatorul plateste”.
Filosofia proprietarului de rable autohton incape in cateva vorbe ale cetateanului Sorin Lacatus, din comuna Sona, judetul Alba, posesor al unei Dacii 1300 din 1997, „imobilizata” in garaj: „Pe nimic nu pot sa o dau, ma doare sufletul. Sa o dau pe 5 lei, nu pot, mai bine o tin in curte pe post de cotet pentru gaini”.
In plin avant al programului „Rabla”, autoritatile le mai dau romanilor aflati in situatia lui Sorin Lacatus un „branci” spre centrele „Remat”: de la anul, s-ar putea sa dea bani in loc sa primeasca tichete valorice pentru masina uitata prin curte.
O spune directorul general al Departamentului Proiecte al Administratiei Fondului pentru Mediu, Gheorghe Papuc, care invoca o reglementare europeana in acest sens, potrivit careia, Romania ar putea fi obligata sa faca acest pas. Astfel, daca acum cei care isi duc masina la casat primesc intre 0,5 lei si 1 leu pentru fiecare kilogram de fier vechi, pe viitor nu vor mai primi nici acesti bani.
„De exemplu, in programul «Rabla» nu se da niciun leu pentru autoturismul predat la punctele de colectare. Primesc tichetul si atat. Sa zica mersi, ca de la anul s-ar putea sa se aplice principiul poluatorul plateste, si astfel proprietarii sa fie obligati sa scoata bani din buzunar pentru casarea rablelor”, a explicat Papuc.
UE ne-a pasuit deja doi ani
Potrivit directorului Gheorghe Papuc, Romania a reusit sa-i imbuneze pana acum pe mai marii UE si a obtinut o derogare de doi ani in privinta aplicarii acestei reglementari. Pe mai departe, se pune doar problema scutirii de o taxa incasata de la cei care vin cu vechiturile la „Remat”.
Autoritatile incearca totusi sa obtina scutirea romanilor de un asemenea bir: „O sa discutam cu reprezentantii UE, sa vedem daca ne mai lasa sa nu punem taxa nici la anul, poate reusim”, precizeaza directorul.
Cinci lei pentru o Dacie
Patronii firmelor care se ocupa cu colectarea fierului vechi spun ca masura ar fi bine-venita daca avem in vedere costurile pe care le necesita casarea unei masini.
„De exemplu, eu platesc sa fie colectat uleiul… Costurile de reciclare sunt foarte mari. Nu putem da multi bani pentru o masina adusa la fier vechi”, explica directorul RematHolding, Mihai Sofian.
Pe de alta parte, firmele de fier vechi din tara spun ca dau cinci lei pentru o Dacie si sase lei pentru o masina straina. Motivul: „Nu se poate mai mult, acestea sunt preturile. Oricum proprietarul nu mai are ce sa faca cu ea. O tine in curte?”, intreaba un angajat de la Remat Vest. In momentul de fata, Romania se numara printre tarile cu cele mai vechi parcuri auto din Europa. Varsta medie a autoturismelor din tara noastra depaseste 8,6 ani, ceea ce echivaleaza cu varsta obis nui ta de casare a autoturismelor din multe tari europene.