Pentru a evita bisnita, guvernul a decis ca noile tichete (50.000 in total) sa poata fi folosite maximum trei luni de la momentul la care proprietarul ma sinii le ridica de la centrul de colectare.
Romanii care mai au inca in „ograda” o masina veche de care intentioneaza sa scape pentru a obtine in schimb bani de la stat pot sta linistiti: programul „Rabla” intra in prelungiri pentru cel putin o luna.
Asa a decis executivul, care a anuntat, ieri, prin vocea ministrului mediului, Laszlo Borbely, ca alte 50.000 de tichete valorice, in valoare de 190 de milioane de lei, urmeaza sa fie tiparite, de saptamana viitoare, si tri mise centrelor de colectare a fierului vechi.
Solutie antispecula: tichete valabile maximum trei luni
In plus, executivul sustine ca a gasit si solutia pentru a-i „scoate din joc” pe speculanti: noile vouchere nu vor mai fi valabile pana in noiembrie. Termenul unui astfel de tichet va expira in maximum trei luni de la momentul la care proprietarul masinii il ridica de la centrul de colectare. „Pe cei care au impresia ca o sa castige de pe urma tichetelor, ii anunt ca nu va fi asa. Cu cat trece timpul, cu atat valoarea acestora va scadea”, a „tunat”, ieri, Borbely.
Masura a fost luata in contextul in care, din cele 59.000 de tichete au fost distribuite 32.500 de la debutul programului „Rabla 2010” si doar 1.828 au fost utilizate pentru achizitia de masini noi. Asadar, cei care-si vor duce la casat masinile vechi in aceste zile vor avea sansa sa mai beneficieze de ultimele 26.500 de vouchere valabile inca opt luni.
Fonduri pentru toate masinile vechi din tara
Iar demersurile facute de executiv pentru a mentine acest program nu se opresc aici. „Sunt bani pentru casarea tuturor masi nilor mai vechi de 10 ani din tara. Avem fonduri, iar daca si aceste 50.000 de tichete se vor epuiza, vom mai tipari”, a dat asigurari Laszlo Borbely.
De altfel, incurajati de succesul pe care l-a repurtat in acest an programul de innoire a parcului auto – cand, in doar trei saptamani, s-au casat mai multe masini decat in tot anul trecut (32.500 fata de 32.327, in tot anul 2009) -, premierul Emil Boc si ministrul mediului se gandesc sa includa in program si institutii publice, precum scolile sau primariile.
Asta, dupa ce, anul trecut, accesul lor la program, si implicit la achizitia de masini noi, a fost blocat pe motiv de criza. „Am vorbit deja cu domnul prim-ministru. Avand in vedere restrictiile bugetare, scolilor si primariilor care ar urma sa intre in program ar trebui sa le fie impus, totusi, un plafon maxim pentru achizitia de masini noi. Nu vor cumpara limuzine, dar, zic eu, am putea sa le permitem sa dea pe o masina noua undeva la 10.000-12.000 de euro. Evident, dupa casarea unei masini vechi pe care o au in parcul auto”, a mai explicat Borbely.
BIROCRATIE
Accesul firmelor in program, blocat de proceduri
Daca in cazul persoanelor fizice „Rabla 2010” a reprezentat un real succes, guvernul nu se poate lauda cu asta si in cazul firmelor care au incercat pana acum in zadar sa-si schim be parcul auto cu ajutorul statului.
„Este o procedura mai greoaie. Pentru companii, programul echivaleaza cu acordarea unui ajutor de stat, lucru extrem de sensibil si neagreat de Comisia Europeana. In plus, pe langa faptul ca societatea are nevoie de o groaza de acte la dosar, o conditie obligatorie este aceea sa nu aiba datorii catre bugetul de stat, lucru destul de dificil in aceasta perioada de criza. (…) Desi avem in analiza 350 de dosare depuse de persoane juridice, nici unul nu a fost validat pana acum. Date fiind conditiile speciale, ma tem ca si cele 1.000 de tichete alocate in acest moment firmelor sunt prea multe”, a recunoscut presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu, Gheorghe Popescu.
De altfel, la inceputul programului, guvernul alocase 10.000 de tichete persoanelor juridice. Nici unul nu a ajuns pana acum la vreo firma, asa ca 9.000 dintre aceste vouchere au fost transferate catre persoanele fizice.