Petiție: Consumatorii români vor fructe Fairtrade în supermarket

Asociația Mai Bine, alături de peste 500 de consumatori, cere hipermarketurilor Auchan, Billa, Carrefour, Kaufland și Lidl să introducă în oferta lor fructe certificate Fairtrade. Aflați ce presupune această certificare și de ce este importantă.

fairtrade comerț echitabil

Am pedalat pentru un smoothie. Trebuia să fie unul cu banane și pepene galben, ambele certificate Fraitrade. Nu s-a putut, însă. Se pare că niciun magazin, supermarket sau hipermarket din București nu are așa ceva pe raft. Și nici cele din țară (cu excepția, aparent, unui magazin din Timișoara). Consumatorii români care vor fructe tropicale sustenabile trebuie să își pună pofta în cui.

Cei din Asociația Mai Bine vor să schimbe însă situația. Este motivul pentru care s-au alăturat în 2015 campaniei internaționale MakeFruitFair. Acum ceva timp, îl aduceau în București pe ecuadorianul Jorge Acosta Orellana, pentru a povesti despre comerțul echitabil (Fairtrade), despre condițiile inumane în care lucrează muncitorii pe plantațiile de fructe tropicale necertificate și despre impactul lor asupra mediului.

Acum, inițiatorii se plimbă prin țară, ca să strângă semnături pentru o petiție intitulată: „Dă și tu o mână de ajutor Comerțului Echitabil”. În cadrul caravanei, organizatorii îi invită pe cei interesați să își producă propriul smoothie, să facă un puzzle pentru o sacoșă din pânză și, evident, să semneze petiția.

fairtrade comerț echitabil

De ce este nevoie de fructe certificate Fairtrade în România

Timp de nici două minute, am învârtit anemic pedalele care puneau în funcțiune blenderul. Am decis să îl beau așa cum era, pe jumătate mixat. Apoi, am stat de vorbă cu Alexandru Bodnar, ca să înțeleg mai bine ce înseamnă comerțul echitabil și cum vrea el și colegii săi să îl aducă în România.

Comerțul echitabil este comerțul cu o față umană.” Așa descrie Alex, într-o singură frază, certificarea Fairtrade. Concret, această certificare garantează faptul că drepturile muncitorilor sunt respectate: că li se oferă echipamente de protecție, că nu se împrăștie pesticide din avion în timp ce ei muncesc (la fel ca pe plantațiile tradiționale), că li se plătesc orele suplimentare și că nu sunt exploatați copiii sau hărțuite femeile, printre altele. În plus, în cazul plantațiilor Fairtrade certificate organic, nu se folosesc pesticide și nici monoculturi, căci acestea degradează solul.

Ce cer inițiatorii petiției din campania MakeFruitFair

În România, nu există fructe din comerțul echitabil, deși lanțurile de supermarketuri prezente la noi oferă această opțiune pentru consumatorii din alte țări europene. De aceea, ei cer hipermarketurilor Auchan, Billa, Carrefour, Kaufland și Lidl să introducă fructe certificate Fairtrade.

De putut, pot”, spun cei de la Asociația Mai Bine. „Căci o fac deja în alte țări, unde consumatori mai vocali le-au cerut deja acest lucru.” Potrivit lor, este nevoie și la noi de o presiune din partea clienților. Astfel, ei speră să obțină măcar susținerea unui retailer, iar de acolo, să fie și ceilalți forțați să se alăture.

Dacă vreți să vă faceți propriul smoothie și nu v-ar strica nici o sacoșă de pânză, îi mai puteți găsi pe cei din Asociația Mai Bine mâine (8 iulie 2017), la J’ai Bistrot, între orele 14 și 18. Iar dacă aveți alte planuri de weekend, puteți semna petiția online sau îi puteți întâlni în curând în Timișoara și în Brașov.

spot_img

Ultimele știri