Aproape 4.000 de persoane au semnat o petiție prin care cer Primăriei București aer mai curat

3.880 de persoane au semnat petiția „Dreptul la aer” în care cer Primăriei București să ia măsuri eficiente prin care să reducă nivelul poluării aerului din Capitală, „în cel mai scurt timp cu putință”. Astăzi, inițiatorii demersului vor depune în acest sens la registratură o plângere prealabilă, următorul pas fiind înfățișarea în instanță.

Comunitatea Declic este una care militează pentru o societate mai justă, în care fiecare cetățean joacă un rol activ, potrivit descrierii de pe site. O inițiativă din cadrul acestei comunități este campania „Dreptul la aer”, în cadrul căreia 3.880 de persoane (din 4.000, cât era ținta) au semnat o petiție prin care atrag atenția Primăriei Capitalei că Planului Integrat de Calitate a Aerului (P.I.C.A.) în Municipiul București 2018-2022 a încălcat mai multe dispoziţii legale.

„Solicităm Primăriei și Consiliului General al Municipiului București să revoce Planul Integrat de Calitate a Aerului 2018 – 2022 deoarece cuprinde măsuri nerealiste și nepotrivite, unele dintre ele contribuind chiar la creşterea poluării”, spun aceștia.

Printre cele descrise în plângerea prealabilă se numără utilizarea unui studiu expirat, realizat cu cinci ani înaintea aprobării P.I.C.A.

„În contextul cunoscut în care indicii de poluare din Bucureștiul anului 2017 au crescut masiv în urma adoptării Legii nr. 1/2017 care a eliminat timbrul de mediu și a permis înmatricularea și apariția în traficul din București a zeci de mii de autoturisme vechi (media fiind de 10 ani vechime), în special echipate cu motoare diesel poluante (gama Euro 0 la Euro 4, fără filtru de particule), susținerea că informațiile vizând nivelul poluării din Bucureștiul anului 2013, conținute de Studiul PICA, sunt valabile și în anul 2017, și asta fără a se preciza data efectivă de referință pentru anul 2017, este lipsită de orice fundament și trimite în derizoriu, fie și numai din acest motiv, întregul PICA adoptat de HCGMB”.

naturafresh.ro

Mai mult, inițiatorii reproșează Primăriei Capitalei și că desființează mai multe linii de tramvai, că extinde cu 93 de kilometri arterele de circulație, încurajând transportul rutier cu autoturismul personal în detrimentul celui public, că prevede înființarea unor piste pentru biciclete în cu totul alte zone decât sugerau studii complexe realizate de experți în toate modurile de transport, alături de cele 40 de administrații locale din București și Ilfov.

„De fapt, amatorismul măsurii I.7 propusă de PICA este evidentă atunci când se constată că lungimea de 67 de km de piste pentru biciclete propuse este, de fapt, cu peste 37 km mai mare decât lungimea străzilor pe care se realizează aceste piste”, se arată în document.

Inițiatorii demersului pentru aer curat sunt cetățeni și câteva ONG-uri, printre care și OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România), care este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.

Protest cu măști pe față în fața Primăriei Capitalei față de aerul poluat
Protest cu măști pe față la Primăria Capitalei împotriva aerului poluat, 13 decembrie 2018

„Ca o concluzie, toate măsurile din scenariul de referință (inclusiv I.10, I.11, I.12, II, III, IV, V), respectiv din scenariul de proiecție al PICA, sunt lipsite de analiză din perspectiva eficienței, şi nici nu cuantifică la nivelul municipiului București gradul concret, spre exemplu printr-un procent semnificativ, în care poluarea actuală determinată de traficul rutier din oraș, să fie redusă astfel încât valorile limită și valorile țintă ale poluanților vizați de regimul de gestionare I, să nu mai fie depășite. Și pentru aceste motive vă solicităm revocarea HCGMB325 și elaborarea unui nou PICA, bazat pe un studiu de aer actualizat, adoptat în urma unei dezbateri publice reale, care să includă măsuri solicitate de public, cuantificabile în mod real din perspectiva eficienței, menite a reduce în mod imediat nivelul emisiilor poluante din București, rezultate din traficul rutier”, au încheiat aceștia plângerea prealabilă.

spot_img

Ultimele știri