Două petroliere rusești, construite în anii ’60 și ’70, au fost grav avariate în timpul unei furtuni puternice din Marea Neagră, provocând scurgeri de hidrocarburi în strâmtoarea Kerci. Ministerul Mediului așteaptă evaluarea situației pentru a afla dacă valul de poluare poate afecta litoralul românesc, însă momentan nu sunt disponibile prea multe informații.
UPDATE 18.12.2024
Valul de poluare a ajuns pe țărmul rusesc
Peste 260 de lucrători din cadrul serviciilor ruse de urgenţă participă la curăţarea unei porţiuni de circa 35 de kilometri din litoralul rus al Mării Negre în urma unei deversări de păcură provocate de naufragiul a două petroliere, a anunţat Ministerul rus pentru Situaţii de Urgenţă, citat de agenţiile internaţionale de presă.
La ieşirea din strâmtoarea Kerci, zona dintre peninsula Crimeea şi Rusia unde au avut loc naufragiile, au fost instalate bariere flotante pentru a împiedica extinderea poluării la suprafaţa apei. Rafalele de vânt puternice îngreunează operaţiunile de decontaminare a coastei, afirmă o sursă din ministerul rus, care susţine că ar fi fost deja curăţat un segment de 4,2 kilometri de coastă.
La rândul său, guvernatorul regiunii Krasnodar afirmă că operaţiunea de decontaminare se desfăşoară deocamdată manual, în aşteptarea echipamentelor specializate.
Administraţia locală a oraşului Anapa, o destinaţie turistică populară la Marea Neagră, a decretat starea de urgenţă, măsură decisă şi în localitatea Veselovka, la circa 35 de kilometri nord-vest de Anapa.
Localnici din zonă afirmă în presă şi pe reţelele de socializare că au găsit pe coastă păsări acoperite cu păcură şi care nu mai puteau să zboare sau câini care nu se mai puteau mişca.
–
UPDATE 17.12.2024
Autoritatea Navală Română (ANR) a arătat că, potrivit predicțiilor realizate de Serviciul MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre), care a utilizat cele mai recente date hidro-meteorologice disponibile și care a luat în considerare evoluția prognozată a condițiilor meteorologice, direcția predominantă a dispersiei petrolului deversat în mare este către Est. Această prognoză sugerează că țărmurile afectate se vor situa în principal în zona dintre orașele Taman și Novorossiysk, pe teritoriul Rusiei, potrivit unui comunicat al ANR.
„Este important de subliniat că poziția exactă a celor două nave în momentul incidentului nu a putut fi determinată cu precizie, navele având sistemul de identificare automata închis. În absența unor informații clare, s-a analizat situația cea mai nefavorabilă posibilă din punctul de vedere al materialului poluant. În acest scenariu, s-a presupus că navele s-au scufundat la sud de strâmtoarea Kerci, în zona Mării Negre, ceea ce ar putea avea implicații mai grave asupra mediului marin și a țărmurilor din apropiere”, potrivit informării.
ANR mai atrage atenția că această abordare precaută este necesară pentru a evalua cât mai corect potențialul impact al deversării de petrol asupra mediului marin și costier. Autoritatea continuă monitorizarea situației și va reveni cu informații în funcție de situație.
–
Ministrul Mircea Fechet a convocat, luni după-amiază, o întâlnire de lucru având ca subiect accidentul din Marea Neagră. La întâlnire au participat specialiști din Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, INHGA, Poliția Română, Paza de Coastă, Apele Române – ABA Dobrogea-Litoral și Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare Marină “Grigore Antipa”, care au discutat despre posibilitatea ca unda de poluare să ajungă în apele teritoriale românești, sau cum poate afecta unda de poluare țara noastră.
„Sunt în contact, încă de la primele ore ale dimineții, cu ministrul Mediului și Apei din Bulgaria, Petar Dimitrov și cu Svitlana Grynchuk, ministrul Protecției Mediului și Resurselor Naturale al Ucrainei. Din informațiile pe care le avem până în acest moment, nu există riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în partea de vest a Mării Negre și să pună în pericol apele teritoriale românești. Având în vedere că accidentul a avut loc pe culoarul Kerci, spre Marea Azov, specialiștii consideră că pe această zonă nordică a Mării Negre de legătura cu Marea Azov, curenții au direcția principală în sens invers acelor de ceasornic, așa că deplasarea este întârziată, posibilitatea de a ajunge în zona litoralului românesc fiind infimă. Specialiștii de la ABADL monitorizează prin cele 9 stații hidrometrice de coastă și cele 7 profiluri hidrologice de larg, de 3 ori pe zi, direcția și viteza curenților marini”, a precizat ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet.
Ministrul Mircea Fechet va avea noi discuții cu omologii săi, bulgar, respectiv ucrainean, pentru a analiza evoluția situației.
–
Incidentul a avut loc duminică, 15 decembrie, când nava Volgoneft 212, de 136 de metri lungime, s-a rupt în două, iar prora acesteia s-a scufundat. O altă navă, Volgoneft 239, a suferit avarii semnificative și a rămas în derivă la 80 de metri de țărmul din apropierea portului Taman.
Impactul ecologic și măsurile de urgență
Scurgerile de hidrocarburi reprezintă o amenințare semnificativă pentru mediul marin. Estimările indică faptul că ambele nave transportau aproximativ 4.200 de tone de produse petroliere, însă nu se știe exact ce fel de produse; presa rusă vorbește despre păcură. Potrivit Greenpeace, curenții marini și vânturile puternice ar putea agrava extinderea poluării.
„Orice scurgere de petrol sau produse petrochimice are potențial grav. Este probabil să fie determinată de vântul și curenții dominanți (care se deplasează acum spre nord-est) și, în condițiile meteorologice actuale, este posibil să fie extrem de dificil de reținut”,
a avertizat dr. Paul Johnston, șeful laboratoarelor de cercetare Greenpeace.
Autoritățile ruse au mobilizat peste 50 de persoane, echipamente și elicoptere Mi-8 pentru operațiuni de salvare și evaluarea impactului. Totuși, evacuarea echipajului de pe Volgoneft 239 a fost suspendată temporar din cauza vremii.
În cazul Volgoneft 212, un membru al echipajului și-a pierdut viața, iar 12 persoane au fost salvate, dintre care două sunt în stare gravă. Svetlana Radionova, șefa autorității de supraveghere a resurselor naturale din Rusia, Rosprirodnadzor, a declarat că specialiștii evaluează pagubele la locul incidentului, potrivit Reuters.
Greenpeace a subliniat că astfel de incidente au un potențial devastator pentru mediu, mai ales când sunt implicate produse petroliere grele, care provoacă daune vizibile și de durată. Organizația a reamintit că în 2007 o scurgere masivă de petrol în aceeași regiune a cauzat pagube ecologice grave, resimțite timp de mai mulți ani.
„Este esențial ca autoritățile să ia măsuri rapide pentru a limita scurgerile și să prevină un dezastru pe termen lung,” a declarat Dr. Paul Johnston. Organizația a cerut, de asemenea, oprirea militarizării regiunii și concentrarea asupra protejării mediului.
Strâmtoarea Kerci, situată între Crimeea și Rusia continentală, este o rută-cheie pentru exporturile de petrol, gaze naturale și cereale din Rusia. Controlul regiunii a fost contestat la nivel internațional după anexarea Crimeei de către Rusia în 2014, iar incidentele din zonă atrag adesea atenția comunității globale.
Experții cer investiții în modernizarea flotei petroliere și măsuri mai stricte de siguranță pentru transportul maritim de produse petroliere.
Situația rămâne sub monitorizare, iar autoritățile locale și internaționale sunt așteptate să ia măsuri decisive pentru a preveni agravarea situației.
Știre în curs de actualizare. Vom reveni pe măsură ce apar informații noi.
#PoluareaMariiNegre #petroliereruseștiMareaNeagra #accidentMareaNeagra #russianoiltankersintheblacksea