Incercarile guvernantilor de a-i determina pe romani sa cumpere masinile Dacia, astfel incat acestea sa aiba un succes cel putin asemanator celui din Franta, par sortite esecului daca tinem cont de "realizarile" programului "Rabla" si de faptul ca dealerii Dacia nu pot sustine o reducere de 3% asa cum li s-a cerut.
Potrivit vicepresedintelui Asociatiei Concesionarilor Dacia si Renault, Paul Schiaucu, dealerii Dacia asteapta o serie de promotii din partea constructorului pentru compensarea impactului taxei auto asupra costului masinilor, intrucat afirma ca nu pot sustine o reducere comerciala mai mare de 1%.
"Dealerul nu poate absorbi impactul taxei la care sunt supuse de anul acesta masinile Dacia cu norme Euro 4. Nu putem face reduceri de preturi decat de 0,5 – 1%, dat fiind faptul ca marja comerciala pentru o masina Dacia este de 3%", a declarat pentru Mediafax Paul Schiaucu, vicepresedintele Asociatiei Concesionarilor Dacia si Renault.
Automobile Dacia deruleaza o promotie valabila pana la 31 ianuarie, care prevede acoperirea contravalorii taxei pe poluare. Reprezentantii constructorului au declarat ca divizia de marketing a companiei analizeaza eventuale variante de continuare a ofertelor.
"Rabla" – un fiasco in 2009
Criza financiara si dificultatea obtinerii creditelor au afectat serios anul trecut piata auto. Pana in luna noiembrie, romanii au luat numai 32.327 de masini noi prin programul "Rabla", respectiv 65% din totalul autoturismelor alocate populatiei pentru scoaterea din circulatie in 2009, fiind cea mai mica rata de succes a programului de la lansarea sa in 2005.
"Programul a fost realizat in proportie de 65%, din totalul celor 50.000 autoturisme destinate persoanelor fizice in anul 2009, valoarea primei de casare fiind de 3.800 lei", preciza anul trecut Administratia Fondului de Mediu, fara a mai lua in calcul cele 10.000 de masini alocate prin program pentru persoanele juridice si care vor fi date abia din 2010.
Pe 4 noiembrie, APIA estima ca pana la finele programului de innoire a parcului auto din acest an, la 11 decembrie, ar putea fi casate circa 34.000 masini, din tinta de 60.000 programata pentru acest an.
Numarul masinilor cumparate in cadrul acestui program a fost destul de redus in acest an de criza, cu toate ca autoritatile au incercat mai multe variante pentru cresterea interesului. Astfel, in 2009, prima de casare a fost cu 800 lei mai mare decat anul anterior, de 3.800 lei.
Trei prime de casare pentru un singur proprietar
Ulterior, Ministerul Mediului a largit plaja beneficiarilor, aproband un act normativ prin care un proprietar poate beneficia de pana la trei prime de casare.
De asemenea, autoturismele si autoutilitarele de pana la 3,5 tone pot fi cumparate inclusiv prin credite bancare sau prin finantare in baza unui contract de leasing financiar.
In vederea implementarii programului de stimulare a innoirii parcului auto, anul trecut au fost alocate 190 milioane lei pentru scoaterea din uz a 50.000 de autoturisme de la populatie, precum si 38 milioane lei pentru innoirea flotelor auto ale firmelor.
Pana la 10 tichete valorice pe an pentru firme
Persoanele juridice care vor sa-si innoiasca parcul auto ar putea primi in acest an pana la 10 tichete valorice pentru cumpararea de masini noi, a declarat, ieri, pentru NewsIn, ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely. "Este pentru prima data cand in acest program pot veni si persoanele juridice. In acest caz, vrem sa propunem pana la 10 tichete valorice", a mentionat Borbely. El a adaugat ca ordinul pentru programul Rabla a fost deja semnat, insa, pentru demararea efectiva este nevoie de aprobarea bugetului national, iar apoi de stabilirea bugetului fondului de mediu si a sumei aferente pentru acest program in 2010.
"Dupa aprobarea bugetului national si a bugetului fondului de mediu, sper ca la 15 ianuarie va fi demarat programul. In prezent sunt 228 milioane lei, dar suma poate fi marita daca va exista cerere", a spus Borbely. Un tichet valoric este de 3.800 lei, iar o persoana fizica poate da cel mult trei tichete pentru cumpararea unei masini noi.
Romanii au luat anul trecut numai 32.327 de masini noi prin programul Rabla, respectiv 65% din totalul autoturismelor alocate populatiei pentru scoaterea din circulatie in 2009, potrivit datelor Administratiei Fondului de Mediu, aceasta fiind cea mai scazuta rata de succes a programului de la lansarea sa in 2005. Borbely a mai spus ca miercuri va trimite la Monitorul Oficial ordinul privind demararea programului Rabla pentru tractoare si a adaugat ca isi doreste rezolvarea cat mai rapida si a celorlalte trei proceduri de infringement pentru care exista scrisoare motivata.
"Am rezolvat procedurile privind taxa auto si cea privind masinile scoase din uz, iar saptamana viitoare vrem sa o rezolvam pe cea privind calitatea aerului", a spus Borbely, care a adaugat ca inca raman de rezolvat cele privind modificarea Legii apelor, respectiv ariile protejate.
De asemenea, el a adaugat ca va acorda o mai mare atentie cheltuirii banilor din fondul de mediu unde exista aproximativ 2,3 miliarde lei. Valoarea minima a taxei de poluare aferenta unui automobil Dacia este de 363 de euro, iar cea maxima de 774 euro, in functie de capacitatea cilindrica si emisiile CO2 ale modelului. De la 1 ianuarie 2010, proprietarii masinilor care au motorizari conforme cu normele de poluare Euro 4 platesc si ei taxa de prima inmatriculare.