Statisticile arată că, până în anul 2050, două treimi din populația lumii va trăi în orașe. Orașele mai aglomerate promit beneficii concrete pentru economie, pentru mediu și pentru calitatea vieții urbane – dar asta se poate întâmpla numai dacă orașele pot sprijini populațiile aflate în creștere cu transport adecvat.
Transportul hrănește și formează centrele urbane, și în măsura în care ajută orașele să continue să funcționeze, afectează direct rezistența lor.
De la Roma antică la municipalitățile zilelor noastre, supraviețuirea orașelor a depins întotdeauna de transport. Pe măsură ce orașele devin tot mai dense, viitorul acestora depinde de un transport mai inteligent, mai rapid și mai ecologic, care să se potrivească cu geografia, cultura și istoria unică a fiecăruia în parte. Pentru asta, rețelele de transport ar trebui să integreze diferite mecanisme prin care orașele să devină mai rezistente.
Deși fiecare oraș se confruntă cu provocări diferite în privința transportului, aceste exemple de strategii urbane de succes oferă niște lecții utile:
- Adaptare la modificările de altitudine
Unele orașe – Medellin, Columbia și Istanbul, Turcia, de pildă – trebuie să construiască mijloace de transport care să adapteze modificările dramatice de altitudine, conectând infrastructura deja existentă cu cea nouă.
Monoșinele, gondolele, scările rulante și troleurile s-ar putea să nu fie tehnologii de ultimă oră, dar aplicate într-un mod inovativ în aceste orașe, ele se adresează nevoilor de bază în moduri flexibile. În cazul orașului Medellin, de exemplu, au ajutat la întreținerea conexiunii, a echității și a capitalului economic care au contribuit la o transformare a comunității.
- Folosirea bicicletelor
După decenii în care transportul ecologic, cum ar fi bicicleta, a fost ignorat și minimalizat, numeroase orașe au început să-l susțină ca o alternativă la mașini. Deși multe orașe mai noi au fost proiectate fără să se țină cont de biciclete, naveta cu bicicleta și programele de bike-share sunt acum obișnuite în orașe, în planificările urbane și în inițiativele din domeniul sănătății.
Mai mult de 600 de orașe din cinci continente oferă acum programe de bike-share; astfel este redusă dependența de automobile și rețeaua de transport din fiecare oraș devine mai solidă.
Iată niște statistici înregistrate în decembrie 2013 privind programele de bike-share din marile orașe, care arată media numărului de drumuri făcute cu bicicleta zilnic, per bicicletă și media numărului de drumuri făcute zilnic, per 1.000 de locuitori.
Oraș | Călătorii zilnice per bicicletă | Călătorii zilnice per 1.000 de locuitori |
Barcelona | 10.8 | 67.9 |
Lyon | 8.3 | 55.1 |
Mexico City | 5.5 | 158.2 |
Montreal | 6.8 | 113.8 |
New York City | 8.3 | 42.7 |
Paris | 6.7 | 38.4 |
Rio de Janeiro | 6.9 | 44.2 |
- Îmbunătățirea transportului cu autobuzul
Bus rapid transit (BRT) e un sistem care utilizează benzi dedicate și semnalizare high-tech, care face deosebit de eficicent transportul public cu autobuze. Autobuzele cu baterie electrică foloste în New York au dus la scăderea costului de combustibil per 1.5km de la 1.30$ la 0.20$-0.30$.
Bus On Shoulders System (BOSS) e un program prin care autobuzelor li se permite să folosească drumuri de pe autostrăzi, la viteză mică, în timpul perioadelor de congestie în trafic, ca să ocolească aglomerările și să mențină programul de tranzit. Utilizarea acestui sistem în Chicago a dus la creșterea ratei de călători cu 226 de procente. În întreaga lume, de la Toyama, Japonia, la Phonm Penh, Cambodgia, la Santiago, Chile, rețelele de transport cu autobuze mai eficiente conectează centrele urbane cu comunitățile exterioare, îmbunătățind calitatea vieții, atât în orașe cât și în afara acestora.
- Informații în timp real
Navetiștii din mai multe orașe au acces la informații „la minut”, ca să evite întârzierile și să își planifice rutele în consecință. Aplicațiile mobile oferă programele de autobuz sau de tren în timp real, hărți digitale și conexiuni de carpool sau ride-share. Multe rețele de transport permit oamenilor să trimită mesaje SMS cu actualizarea statusului.
New York City și-a îmbunătățit naveta prin App Quest, un concurs tehnologic bazat pe crowd-sourcing. Portland, Oregon, a lansat o aplicație mobilă care permite oamenilor să își plătească tariful pentru autobuz din timp; aplicația a devenit instantaneu populară.
Orașele de top ale lumii – de la Rio la Rotterdam – caută abordări inteligente și integrate de inovare a transportului. Aceste opțiuni de transport alternativ au rolul de a scădea timpul de călătorie și îmbunătățesc calitatea vieții atât pentru navetiști cât și pentru orașe în ansamblu.
Sursă: GreenBiz
Sursă foto: Flickr.com
Mai citește și:
Peste 500 de bicicliști își înregistrează traseele spre birou folosind aplicația I’Velo
Poștașii, primii la biciclit. Poșta Română s-a înscris în Bike2Work
Bucureștiul, obligat prin Planul de Mobilitate să facă tranziția spre transport ecologic