Eurodeputatii din Comisia pentru mediu a PE, reuniti la Strasbourg au dezbatut, luni, raportul privind cotele maxime de emisii de dioxid de carbon, concluzia documentului fiind ca limitele respective ar trebui inlocuite cu cote obligatorii.
Eurodeputatii s-au pronuntat pentru aplicarea, pana in 2009, a unor limite obligatorii si au stabilit ca pana in 2012 sa se ajunga la maximum 120 de gr pe km.
Conform codului actual autoimpus, constructorii de masini au stabilit ca pana in 2008 sa atinga o cota
maxima de 140 de gr. Totusi, raportul arata ca acest nivel este greu de atins.
Numarul automobilelor in tarile membre ale UE reprezinta principala problema legata de poluarea cu dioxid de carbon. In iulie, 13 milioane de automobile noi circulau pe sosele. Numarul automobilelor care circula pe soselele europene a crescut cu 40% in perioada 1990-2004, iar emisiile de CO2 au crescut cu o treime.
In interventia avuta luni la Strasbourg, deputatul britanic liberal Chris Davies, autorul raportului, a reafirmat ca ca „orice legislatie ar trebui sa specifice care sunt standardele tehnice pe care fabricantii trebuie sa le respecte”. El a subliniat ca noul Targ de automobile de la Frankfurt a demonstrat ca „exista intotdeauna tehnologia adecvata” pentru reducerea emisiilor de CO2.
Raportul sau este o replica la „documentul de strategie” elaborat de Comisia Europeana, care s-ar putea traduce printr-o lege la sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor. Deocamdata, acesta se refera doar la vehiculele care nu depasesc 3,5 tone metrice. Deputatii din Comisia pentru mediu au sustinut propunerea lui Chris Davies. Parlamentul va discuta raportul in plen in sesiunea din noiembrie.
Sustinatorii raportului doresc atat cote maxime legale, cat si amenzi si recompense pentru fabricantii care depasesc sau se situeaza sub cotele maxime stabilite. Ei propun folosirea „Sistemului de reducere a cotei admise de carbon” pe care il doresc operational incepand cu 2011.