Propunerea Comisiei Europene privind limite naționale mai ambițioase pentru emisiile a șase poluanți principali, inclusiv oxizi de azot (NOx), particule fine și dioxid de sulf a fost aprobată miercuri de Parlament. Poluarea aerului cauzează aproximativ 400 000 de decese premature în UE, anual, iar această nouă legislație ar putea duce la economii de până la 40 miliarde de euro din costurile cu poluarea, până în 2030.
„Poluarea aerului duce la costuri enorme umane și economice și afectează mediul natural, prin eutrofizie și depunere de acizi. Şi nici nu se oprește la granițele statelor membre UE”, a declarat raportorul Julie Girling.
Aceasta a explicat că noua legislație va ajuta la toate nivelele de guvernare în statele membre, inclusiv autoritățile regionale și subregionale care s-au angajat înacest proces.
„Raportul meu cere Comisiei și să se asigure că procedura pentru emisii în condiții reale de condus (RDE) este aprobată cât se poate de repede. Toți suntem de acord că o soluție trebuie găsită rapid pentru NOx. Oamenii cer acțiune în acest domeniu ca urmare a recentelor dezvăluiri din industria auto”, a conchis ea.
Limite mai ambițioase
Deputații au stabilit limite pentru dioxidul de sulf (SO2), oxizii de azot (NOx), particulele organice volatile fără metan (NMVOC), metan (CH4), amoniac (NH3) și particule fine (PM, mai puțin de 2,5 micrometri) să fie atinse până în 2020 și 2030, conform propunerii Comisiei.
Deputații vor că viitoarea directivă privind limitele naționale de emisii (NEC) să contribuie la reducerea emisiilor de mercur (HG) în UE, dar ar trebui efectuată o analiză de impact înainte să fie stabilite angajamentele naționale privind reducerile naționale de emisii.
De asemenea, deputații au votat și pentru a înlătura o propunere a Comisiei privind flexibilitatea care ar permite statelor membre să compenseze reducerile de emisii de oxizi de nitrogen, dioxizi de sulf și particule fine din transportul maritim internațional.
În schimb, Comisia ar trebui să aibă în vedere măsuri de a reduce emisiile din transportul maritim internațional, mai ales în apele teritoriale ale statelor membre și în zonele economice exclusive și, dacă ar fi potrivit, să facă o propunere legislativă în acest scop, informează reprezentanții Parlamentului European.
Deputații vor începe acum negocierile cu Consiliul de Miniștri în scopul de a ajunge la un acord în prima lectură.
Citește și:
În Franța, poluarea aerului costă 100 de miliarde de euro pe an