Parlamentul a numit joi, 21 ianuarie, cei 45 de membri ai comisiei de anchetă care să investigheze încălcarea regulilor UE privind testele de emisii pentru mașini și acuzațiile conform cărora statele membre și Comisia Europeană nu au aplicat standardele UE. Comisia va prezenta un raport interimar în interval de șase luni și un raport final în interval de 12 luni de la începerea activității.
Deputații au aprobat compoziția comisiei de anchetă care se va avea prima sa ședință în februarie, pentru a numi președintele și vice-președinții. Comisia va investiga posibilul eșec al Comisiei de a verifica ciclurile de testare, posibilul eșec al Comisiei și al autorităților din statele membre de a lua măsuri potrivite și efective pentru a supraveghea aplicarea legii și a interzice explicit ”echipamentele de protecție”, posibilul eșec al Comisiei de a introduce teste care să reflecte condițiile reale de condus, posibilul eșec al statelor membre de a lua măsuri privind penalități efective, proporționale și descurajante aplicabile producătorilor care încalcă legea, și dacă Comisia și statele membre au avut dovezi privind utilizarea ”echipamentelor de protecție” înainte de izbucnirea scandalului la 18 septembrie 2015.
Relaxarea testelor de emisii, respinsă de comisia de mediu din PE
În cursul lunii decembrie 2015, comitetul de mediu al Parlamentului European a votat împotriva adoptării unor noi reglementări referitoare la testarea emisiilor mașinilor diesel, pe motiv că sunt prea laxe și că îi vor încuraja în continuare pe producătorii auto să fabrice automobile care emit de 2 ori mai multe noxe în condiții reale de drum, decât o permite legislația.
Reglementările au fost elaborate în luna octombrie a acestui an. Inițial, prevederile erau mai dure, însă au fost modificate după ce industria auto a avertizat că nu le poate face față și a pus presiune pe autorități. Astfel, în propunerea Comisiei Europene, se menționează relaxarea limitelor de oxizi de azot cu 110%, deopotrivă cu introducerea unor noi proceduri de testare a emisiilor în condiții reale de drum.
40 de membri ai comitetului de mediu au votat împotriva adoptării propunerii, în timp ce 9 au votat pentru și 13 s-au abținut.
Reglementările urmează să fie supuse votului în Parlamentul European în luna ianuarie 2016. Dacă parlamentarii resping propunerea, aceasta se va întoarce la Comisia Europeană, pentru un nou draft. Procesul ar putea dura chiar și 2 ani, timp în care se vor aplica reglementările existente. Unii politicieni atrag atenția asupra gravității acestei situații.
Cirește și:
Parlamentul European creează o comisie de anchetă în scandalul Volskwagen
Guvernul francez asigură investitorii că Renault nu a fraudat testele de emisii