Parlamentarii UE au votat un proiect care prevede o reducere de 35% a emisiilor de dioxid de carbon de la camioanele noi până în 2030, şi deschid astfel calea către măsuri ambițioase de limitare a schimbărilor climatice, în ciuda temerilor legate de competitivitatea industriei.
Măsura vine după ce în urmă cu două săptămâni, UE a convenit să caute o reducere de 35% a emisiilor de autovehicule până în acelaşi an. Obiectivul va fi primul standard de CO2 pentru camioanele din UE, care în prezent nu are limite asupra emisiilor. Emisiile camioanelor reprezintă aproape un sfert din emisiile totale provenite din transportul în UE.
Iniţiatorul proiectului, Bas Eickhout, a declarat că votul a trimis un semnal clar că UE are intenţii serioase în ceea ce privește limitarea încălzirii globale. Votul, care a trecut cu 47 la 6 în cadrul Comisiei pentru Mediu a Parlamentului European, a stabilit obiective climatice mai dure faţă de cele propuse de executivul UE în mai, care prevedea reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 până în 2030.
UE va reduce emisiile de carbon de la mașini și dube cu doar 35% până în 2030
Luna viitoare, Parlamentul UE trebuie să aprobe votul dat pentru acest proiect. Discuțiile cu cele 28 de guverne ale blocului privind o lege finală, care va începe după aprobarea parlamentului, vor fi mai dure deoarece țările cu industriile mari din industria auto se tem că regulile mai stricte ar putea împiedica creșterea economică și desfiinţa locuri de muncă. Înainte de vot, deputații au avut păreri împărțite cu privire la limitele intermediare ale emisiilor până în 2025, o parte fiind îngrijoraţi pentru climat și alţii pentru competitivitatea industriei. În cele din urmă, au solicitat o reducere de 20% până în 2025 față de cele 15% elaborate de Comisia Europeană. Comitetul a cerut, de asemenea, producătorilor să vândă mai multe vehicule cu emisii reduse, stabilind o cotă țintă a flotei lor noi de vehicule de 5% până în 2025 și 20% până în 2030.
Grupul de Transport & Mediu a declarat că măsurile ar trebui să conducă la producerea de vehicule mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, contribuind la realizarea obiectivului UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 40% față de nivelurile din 1990 până în 2030.
Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a solicitat o reducere cu mult mai mică, de 16% din emisiile de CO2 până în 2030 şi a avertizat că limite mai stricte ar putea duce la scăderea profiturilor şi a locurilor de muncă.