Chiar daca pistele din Capitala nu se aseamana nici pe departe cu cele occidentale, numarul biciclistilor bucuresteni creste simtitor de la an la an. Se pare ca pasionatii de ciclism n-au simtit criza financiara. Vanzarile la biciclete si numarul celor care inchiriaza vehiculele au crescut simtitor, inclusiv in 2009.
In 2007 au aparut in Capitala primele piste pentru biciclisti. In 2008 s-a infiintat primul centru de inchiriat biciclete pentru bucurestenii care prefera o alternativa ecologica si sanatoasa in trafic sau pentru cei care pur si simplu vor sa faca miscare in timpul liber.
In ultimii doi ani, comerciantii de biciclete arata ca vanzarile au crescut in mod semnificativ, iar vechii biciclisti confirma si ei faptul ca strazile, care odinioara nu erau calcate de biciclete, sunt tot mai exploatate de aceste vehicule la orele cand oamenii pleaca si vin de la serviciu.
De ce aleg bucurestenii bicicleta
Pistele construite in Bucuresti au starnit multe critici in randul biciclistilor, si pe buna dreptate. Nu poate fi contestat faptul ca pe o pista mai gasesti pe ici-pe colo o banca, un copac sau unele masini parcate de soferi, iritati, cand nu-si gasesc un loc unde sa-si lase masina, si indiferenti fata de drepturile biciclistului.
Cu toate ca infrastructura Capitalei nu-ti ofera inca un mediu care sa impace atat soferii, cat si biciclistii, realitatea arata totusi ca realizarea acestor piste a generat o mai mare receptivitate a bucurestenilor pentru bicicleta ca alternativa la masina sau la mijloacele de transport in comun.
„Chiar cred ca realizarea pistelor i-a indemnat pe multi sa mearga cu bicicleta. Eu o folosesc ca sa mai reduc din cheltuieli si sa nu-mi mai fac abonament la metrou“, ne spune Alex Matei, un biciclist din Bucuresti. La fel ca toti biciclistii din oras, si el se confrunta cu aceleasi probleme. „Multi soferi sunt nesimtiti si parcheaza fix pe pista. Ma gandeam sa-mi iau un spray cu vopsea si sa le trag cate-o dunga pe capota“, mai spune Alex.
Nu toti aleg, insa, acest gen de razbunare pentru apararea drepturilor, mai ales ca nu determina decat o reactie agresiva a soferului, care in niciun caz nu-si va schimba comportamentul. „Modul in care soferii se comporta in trafic e dat de educatia pe care o au, in general. Lucrul acesta s-ar putea schimba doar odata cu cresterea continua a numarului de biciclisti, pana cand acestia vor deveni o masa critica“, spune Raul Cazan, alt biciclist din Bucuresti.
El ne-a povestit ca in 2006 a inceput sa mearga cu bicicleta la serviciu si daca dimineata si seara nu zarea mai niciun biciclist, din 2007 au inceput sa apara tot mai multi. „Pistele sunt infernale, dar macar acum exista o mica deschidere catre mijlocul acesta de transport“, a adaugat el.
Vanzarile cresc de la an la an
Aproximativ 30% din autovehicule circula folosind benzina cu plumb, combustibil extrem de nociv, interzis de Uniunea Europeana.De aceea, cu cat circula mai multe biciclete pe strazi, cu atat gradul de poluare din atmosfera va fi mai mic.Reprezentantul Bike Expert, Mircea Florescu, ne-a spus ca vanzarile la biciclete au crescut simtitor de la an la an.
„Chiar daca anul acesta nu ma astept sa vand cu mult mai multe biciclete fata de anul trecut, in 2008 vanzarile au fost cu circa 60% mai mari“, sustine acesta. Si Sergiu Vaduva, de la DHS Bike, a vandut in ultimii ani tot mai multe biciclete. „Inclusiv anul acesta s-a simtit o crestere in vanzari cu circa 15%. Cert este ca pasionatii de ciclism nu s-au impiedicat de criza financiara“, a mai adaugat el.
Bucurestenii care nu au inca bicicleta pot sa-si inchirieze pentru o zi sau chiar pentru un weekend intreg. Organizatia neguvernamentala MaiMultVerde a deschis, anul trecut, Cicloteque, primul centru de acest fel din Bucuresti, cu un parc velo de 100 de biciclete.
„Dintr-o problema de disconfort zilnic, traficul excesiv si poluarea cauzata de acesta se transforma treptat intr-o amenintare la adresa sanatatii populatiei. In aceste conditii, noi am propus o solutie directa de transport alternativ, pentru a reduce emisiile cauzate de traficul rutier“, spune reprezentantul MaiMultVerde, Miruna Cugler. Potrivit datelor furnizate de ea, la zece kilometri parcursi, o bicicleta va reduce dioxidul de carbon pe care l-ar fi emis un autovehicul pe aceeasi distanta cu 1.500 de grame.
Biciclistii mai au optiuni de inchiriere
De aproximativ o luna a mai fost infiintat un centru de inchiriat biciclete. Cosmin Ioan, reprezentantul RaitaBike, ne-a spus ca se ocupa de acest lucru de aproape un an, insa doar prin intermediul internetului.
In prezent, detine 34 de biciclete pe care bucurestenii au inceput sa le utilizeze tot mai des. „Pana si companiile s-au gandit ca bicicletele pot reprezenta o alternativa pentru un team-building“, spune acesta.
Cosmin isi inchiriaza bicicletele in Bucuresti, dar si in orice loc din tara sau din Europa in care vrei sa mergi. Iar cu cat perioada in care vrei sa folosesti bicicleta este mai mare, cu atat pretul pentru serviciul oferit este mai mic.
Riscurile intalnite si provocate de biciclisti
In traficul din Capitala circula minimum 1.000 de biciclisti zilnic, potrivit vicepresedintelui Federatiei Biciclistilor din Romania, George Culda. „Fara sa avem cifre oficiale, estimam ca numarul biciclistilor bucuresteni creste cu cel putin 100 pe zi, ceea ce inseamna minimum 3.000 de biciclisti noi pe luna, doar in Capitala“, mai spune acesta.
Obligatiile biciclistilor
Codul rutier arata ca regulile de circulatie pentru biciclisti sunt aceleasi cu cele valabile pentru soferi. Astfel, ca biciclist, ai dreptul legal sa circuli pe benzile pentru biciclete si pe toate drumurile publice pe care pot circula vehicule, iar soferii au obligatia sa te trateze cu prudenta.
Obligatia biciclistilor, mai ales in conditiile in care soferii bucuresteni nu sunt obisnuiti sa le respecte drepturile si in niciun caz sa le faca favoruri, este sa se asigure in primul rand ca franele merg cum trebuie, ca schimbarea vitezei este reglata si ca lantul nu este ruginit. Nerespectarea acestor reguli poate duce la accidente grave, iar daca nu ai experienta in simplele reparari de bicicleta, un service de biciclete te poate ajuta pentru un pret acceptabil.
Vizibilitate asigurata pe timp de noapte
Mersul pe bicicleta noaptea poate fi foarte periculos in Bucuresti. Daca totusi ai initiativa aceasta, este bine sa porti haine de culori deschise sau haine care reflecta lumina, iar conform codului rutier, esti obligat sa aprinzi farurile si sa te imbraci cu o vesta reflectorizanta.