P: Bogdan Purcherea | ENVIPCO: Colectarea este factor de competitivitate

P
Bogdan Purcherea:
La conferința Green Report „Economie Circulară – Impactul SGR și Perspective pe 2024”, am fost profund impresionat de progresul înregistrat de la lansarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România. 

A fost evident că toți participanții au demonstrat o atitudine constructivă și o deschidere deosebită pentru colaborare, în vederea îmbunătățirii continue a acestui sistem. 

În calitate de reprezentant al Envipco România, am avut plăcerea să subliniez angajamentul nostru față de excelență. 

La fabrica noastră din Sebeș, producem lunar între 300 și 400 de aparate RVM (Reverse Vending Machines), o mare parte fiind destinate micilor comercianți, Envipco numărându-se printre producătorii care vând, cu prioritate, către aceste unități. 

Dat fiind că, în prezent, majoritatea ambalajelor sunt colectate la locațiile unde sunt instalate RVM-uri, necesitatea de amplasare a noi puncte de colectare automată este evidentă, iar în acest moment acesta este unul din pricipalele canale  de expansiune. Micii comercianți sunt acum sub presiune pentru a contribui la creșterea numărului total de RVM-uri de la 4.000, câte sunt acum instalate, până la 8.000 până în 2026, pentru a asigura un flux de returnare eficient și fără cozi. 

În prezent, avem o echipă de vânzări dedicată și observăm o creștere constantă a numărului de comercianți care aleg să achiziționeze RVM-uri.  

Deși numărul de comercianți este încă relativ mic în fiecare lună, acesta se dublează aproape în fiecare trimestru, ceea ce indică o înțelegere tot mai mare a necesității instalării RVM-urilor. Această creștere se datorează mai multor factori:  

  • a colecta este un factor de competitivitate, o parte din clienții micilor comercianți ce nu colectează în acest moment  vor pleca la competitorii ce colectează; 
  • încrederea în SGR a crescut enorm în ultimele luni de zile: o parte din proprietarii magazinelor mici care acum își achiziționează un RVM au înteles că sunt plătiți pentru această colectare și că veniturile generate le acoperă costurile cu colectarea automată. Iar aici subliniez importanța critică a cuantumului taxei de gestionare plătit comercianților; 
  • acolo unde volumele colectate sunt mari, este evidentă usurința ce o aduce un RVM în procesul de colectare, concomitent cu siguranța că ceea ce este colectat este înregistrat în SGR, iar taxa de gestionare plătită de RetuRO pentru ambalajele colectate este corectă și exactă. 

Din dialogurile noastre cu acești comercianți este evident că avem de-a face cu o piață ce se maturizează; estimăm că acest proces va dura încă un an și jumătate pentru a se stabiliza complet. 

Bogdan Purcherea, Envipco, Conferinta Green Report, septembrie 2024, Bucuresti
Bogdan Purcherea, Envipco, Conferinta Green Report, septembrie 2024, Bucuresti

Un subiect important pentru comercianți în legătură cu SGR, care a fost discutat și la conferință, este tariful de gestionare, care urmează a fi recalculat, așa cum a anunțat domnul Ministru al Mediului. Stabilirea unui tarif corect pentru 2025 este crucială, deoarece trebuie să reflecte principiile SGR și să acopere real costurile comercianților, atât pentru colectarea automată, cât și pentru cea manuală. 

Tariful trebuie să ia în considerare și investițiile semnificative realizate de comercianți în ultimii doi ani, care se ridică la milioane de euro. 

Este important să privim acest tarif în perspectivă, având în vedere impactul său pe termen lung. 

În același timp, așa cum a subliniat domnul Fechet [ministrul Mediului, n.red], au apărut diverși actori care cred că a colecta, fără a fi comerciant, este un “business” pe termen lung. Suntem convinși că această oportunitate apărută în ultimul an este una contextuală.

Pe măsură ce comercianții vor colecta în număr tot mai mare și sistemul va ajunge la maturitate (când vor scădea și costurile sistemului, de unde va rezulta și un tarif de gestionare mai mic), va dispărea și oportunitatea.

Si, o dată cu oportunitatea, vor dispărea și aceste afaceri de moment. Dacă acest tip de afacere ia amploare acum si acestea vor colecta volume semnificative din piață, la momentul dispariției lor riscăm să ne întoarcem de unde am pornit și să avem costuri care cresc, în loc să scadă de la an la an.

Și aș mai vrea să adaug un lucru: cu siguranță aceste centre de colectare se vor concentra pe volume colectate, nu pe densitate (când spun densitate mă refer la acoperirea unor zone în care sunt și comercianți mici), iar asta complică și poate face mai puțin eficientă logistica magazinelor și a centrelor de numărare.

Concluzia, în opinia noastră, este una: colectarea trebuie, obligatoriu, legată de comercianți, iar Sistemul de Garanție-Returnare trebuie să se adreseze și să vină în ajutorul comercianților, care, acum, fie nu fac colectare, fie fac colectare manuală. Dacă ne îndepărtăm mult de principiul acesta, cel mai probabil toată ecuația sistemului se va complica și va genera costuri pe termen mediu și lung. 

În plus, în ceea ce privește bunele practici și UAT-urile (Unități Administrativ-Teritoriale), a căror implicare am susținut-o încă din faza de creare a Sistemului de Garanție-Returnare, consider că, atâta timp cât un centru de colectare colectivă include magazinele arondate, sistemul are șanse mari de succes. Este strict legat de ceea ce subliniam mai sus.

“Spiritul” Capitolului 4 (din HG 1074/2021) este de a aduce în sistem cât mai multe magazine, având în vedere specificul și numărul mare de magazine mici din România. 

În final, aș vrea să re-afirm interesul și deschiderea Envipco România de a fi un jucător activ pe piață, colaborând strâns cu RetuRO și Ministerul Mediului pentru a sprijini comercianții în adoptarea SGR, a colectării automate.

spot_img

Ultimele știri