În Kensington, o suburbie din Sydney (Australia), s-a deschis primul magazin care funcționează după principiul „take what you need, give if you can”. Produsele provin din donații, iar magazinul funcționează pe bază de voluntariat.
Inițiatorii acestui proiect sustenabil spun că doresc să combată risipa alimentară și să îi hrănească pe cei nevoiași. Orice client care intră poate să cumpere, să ia în mod gratuit un produs sau să doneze pentru proiect.
„Este simplu, scopul nostru este să ne hrănim țara într-un mod sustenabil și să aducem la cunoștință oamenilor problema risipei de alimente. Dacă îi putem ajuta pe cei vulnerabili cu demnitate, atunci este o situație din care ambele părți are de câștigat”, a declarat directorul executiv Ronni Kahn.
În magazin se găsesc atât produse alimentare precum fructe și legume proaspete, pâine, conserve, mâncăruri congelate, băuturi, cât și produse de îngrijire personală. În funcție de fluxul și de tipul de donații, produsele disponibile pot varia în fiecare săptămână. Lanțurile de supermarketuri, firmele de catering și cafenelele sunt principalii donatori.
Inițiatorii magazinului OzHarvest spun că s-au inspirat după un supermarket Danemarca. Wefood comercializează mâncare provenită din donații și s-a deschis în 2016.
În România funcționează un magazin social asemănător, Somaro, înființat în 2010. În prezent, magazinul are trei locații: în București, Sibiu și Satu Mare. Simon Suitner, managerul magazinului, spunea că produsele alimentare reduse pe care le comercializează nu arată la fel de bine ca cele de pe rafturile supermarketurilor, dar sunt la fel de bune.
Legea 217/2016 din România care care combate risipa alimentară va intra în vigoare la 21 mai 2017. Până la această dată, Ministerul Agriculturii trebuie să elaboreze normele de aplicare ale legii.