Municipalitatea din Oslo sperase că acesta va fi primul oraș european important care interzice mașinile, dar o reacție vehementă a forțat consiliul să regândească strategia. În octombrie 2015, o alianță politică progresistă a dobândit controlul asupra consiliului municipal al orașului Oslo și și-a anunțat scopul de al face să devină o capital mai ecologică. Potrivit The Guardian, obiectivul constă în reducerea cu 95% a emisiilor de gaze cu efect de seră, până în 2030, față de nivelul din 1990.
Potrivit consiliului local, transportul produce 61% din emisiile de CO2 ale orașului, deși capitala norvegiană deține cea mai mare proporție de vehiculele electrice din lume, iar o treime din flota de autobuze funcționează pe biogaz și biodiesel. Astfel, ținta municipalității o reprezintă mașinile proprietate privată, care produc aproape 40% din emisiile de transport ale orașului.
Inițial, a fost propusă o zonă fără mașini, de 1,7 km2, chiar în centrul orașului. Majoritatea celor 1.000 de locuitori din această zonă – aproape 90% – nu dețin o mașină. Doar 7% călătoresc cu mașina, în comparație cu 64% care călătoresc cu transportul public, 22% pe jos și 7% pe bicicletă.
Rezultatul nu a fost cel așteptat. Rezidenții s-au simțit agresați în timp ce managerii afacerilor din zonă și-au exprimat teama că planurile consiliului local vor crea un ”oraș mort”.
Este prea mult și prea devreme. Proprietarii de magazine și vizitatorii au nevoie de timp pentru a se adapta”, a declarat, pentru The Guardian, Beathe Radby Schieldrop, managerul de comunicare al asociației spațiilor comerciale din oraș, Oslo Handelsstands Forening (OHF).
Consiliul a luat notă și sa stabilit în schimb să scape de toate cele 650 de locuri de parcare de pe stradă din centru. Acesta va extinde apoi rețelele pietonale, va închide mai multe străzi traficului privat și va construi aproximativ 65 de kilometri de piste de biciclete.
Consiliul nu a abandonat complet ideea de a interzice mașinile. Planul constă în a vedea dacă înlăturarea parcărilor și restricționarea accesului sunt suficiente pentru a-și atinge scopul de a avea ”cele mai puține vehicule posibile”.
Dacă este necesar să ne atingem obiectivul, atunci vom crea o interdicție pentru mașină. Dar, până în 2019, vom vedea dacă o putem face prin inițiative mai blânde”, a declarat Lan Marie Nguyen Berg, viceprimar al orașului care se ocupă de coordonarea politicilor de mediu și transport.