În 2013 Olanda a înregistrat cele mai scăzute emisii de CO2 de la vehicule noi dintre toate cele 28 de state membre UE. Emisiile de CO2 din masini noi in Olanda sunt la 109g/km. Acest număr exprimă și a doua cea mai bună reducere a emisiilor în ultimii 5 ani în Europa. În 2008 s-au impus limite imperative de reducere a emisiilor de CO2 la 30,4%.
Această performanță a Olandei se datorează în mare parte faptului că taxa de înscriere a autovehiculului este raical influențată de economia combustibilului cât și de reducerea până la eliminarea taxelor de circulație pentru vehiculele cu emisii reduse (inclusiv mașinile electrice). Guvernul Olandei a făcut și o diferențiere în privința emisiilor de CO2 incluzând “beneficii în natură” pentru vehicule ale companiilor – taxele pe acestea au fost în treptat scăzute – cu o scădere semnificativă în 2012 – încurajând achiziționarea de automobile cu emisii reduse.
În contrast, emisiile medii ale Germaniei din mașini noi se ridică la 136,1 k/km, cel mai slab performer din UE15. Germania, cea mai mare piață auto din Europa cu aproape 3 milioane vehicule nou înregistrate în 2013, nu are o taxa de înscriere semnificativă. Txele anuale de circulație în Germania sunt atât de slab acordate cu cu emisiile de CO2 (o taxa liniară de 2 Euro/g/km peste un prag dat) încât nu are niciun efect asupra alegerii consumatorului. Beneficiile în natură pentru o mașină achiziționată de o persoană juridical, la 12% din prețul mașinii pe an, constituie o subvenție uriașă, însă nediferențiată pe criteriul emisiilor de CO2. Peste toate acestea, guvernul federal promovează o schemă de etichetare atât de contraintuitivă încât evaluează Porsche Cayenne cu emisii de CO2 de 191 g/km la fel ca pe Citroen C3 cu emisii de 114 g/km.
Taxele pe autovehicule graduate conform emisiilor de CO2 au avut o consecință negativă: au încurajat achiziționarea unui număr mai mare de mașini diesel care sunt cauza majoră a poluării în mediul urban și a aproximativ 400.000 de morți premature în fiecare an. Pe lângă faptul că taxele pe carburant Diesel sunt ceva mai scăzute la nivel european, autovehiculele pe motorină au mai puțin cu 15% emisii de CO2 la nivelul țevii de eșapament decât mașinile pe benzină, deci pot beneficia mai mult de subvențiile oferite.
Mașinile Diesel reprezintă jumătate din toate mașinile noi vândute în UE. Însă nu e cazul Olandei unde doar o mașină nouă din 4 este pe motorină, sau al Danemarcei (una din 3). Aceste două țări au sisteme de impunere specifice care suprataxează dieselul țintind penalizarea contribuției motorinei la poluarea aerului (alte elemente, și nu doar CO2).
Modul în care guvernele UE taxează mașinile are un impact considerabil asupra asimilării vehiculelor mai eficiente, se arată în ultima parte a studiului T&E “Cât de curate sunt mașinile Europei – 2014”. Țările cu cele mai scăzute niveluri de emisii de CO2 la automobilele noi tind să aibă taxe de înscriere în circulație și taxe pentru mașinile companiilor puternic graduate în acord cu emisiile de carbon. Ele au o influență mare asupra alegerilor celor care achiziționează automobile noi. Statele care nu încurajează vehicule eficiente din perspectiva consumului de combustibil “importă” creștere economică bazată fundamental pe consumul ridicat de petrol.
Sursa: 2Celsius
Puteți citi și:
UE vrea să reducă emisiile din transportul aerian cu 30% până în 2050