În cadrul strategiei adoptate miercuri de Comisia Europeană, camioanele, autobuzele și autocarele ar urma să utilizeze mai puțin combustibil și să emită cantități mai reduse de dioxid de carbon (CO2). Aceste vehicule grele generează aproximativ un sfert din emisiile de CO2 rezultate din transportul rutier din UE. Dacă nu se iau măsuri, se estimează că emisiile produse de vehiculele grele în perioada 2030-2050 vor rămâne aproape de actualele niveluri, care sunt nesustenabile.
Am început cu cadrul de reglementare pentru autoturisme și camionete, cu rezultate vizibile în prezent: emisiile au fost reduse, poluarea atmosferică în orașe este în scădere și vehicule mai inovatoare, care consumă mai puțin combustibil, sunt acum disponibile pentru consumatori. Acesta este motivul pentru care trecem acum la camioane și autobuze. Strategia definește noi măsuri care, în timp, vor reduce emisiile de CO2 ale acestor vehicule, vor reduce cheltuielile operatorilor și vor face ca UE să fie mai puțin dependentă de importurile de petrol”, a spus comisarul pentru politici climatice, Connie Hedegaard.
Concentrarea asupra măsurilor pe termen scurt
În timp ce emisiile de CO2 generate de noile autoturisme și camionete sunt reduse cu succes datorită legislației UE recent adoptate, strategia de astăzi1 este prima care abordează problema emisiilor produse de vehiculele grele.
Strategia se concentrează asupra acțiunilor pe termen scurt pentru a certifica, a raporta și a monitoriza emisiile vehiculelor grele. Aceasta este o primă etapă esențială în direcția reducerii emisiilor, un domeniu în care comparația între vehiculele grele a fost dificilă până în prezent, în mare parte din cauza numărului considerabil de modele și dimensiuni ale camioanelor disponibile, care sunt concepute pentru a se adapta perfect nevoilor pieței și produse în cantități mult mai mici decât autoturismele și camionetele.
Comisia a elaborat un instrument informatic de simulare, VECTO, pentru a măsura emisiile de CO2 generate de noile vehicule. Cu ajutorul acestui instrument, Comisia intenționează să prezinte anul viitor propuneri legislative care să impună certificarea, raportarea și monitorizarea emisiilor de CO2 generate de noile vehicule grele. Acest demers va contribui la creșterea transparenței și a competitivității pieței și la adoptarea tehnologiilor celor mai eficiente din punct de vedere energetic.
Măsuri suplimentare posibile pe termen mediu
În momentul în care acest act legislativ va intra în vigoare, Comisia va putea lua în considerare unele măsuri suplimentare în vederea reducerii emisiilor de CO2 generate de vehiculele grele. Opțiunea cea mai evidentă este stabilirea de limite obligatorii pentru emisiile medii de CO2 generate de vehiculele grele nou înmatriculate, cum este deja cazul autoturismelor și al camionetelor.
Alte opțiuni ar putea include dezvoltarea unei infrastructuri moderne de sprijinire a combustibililor alternativi pentru vehiculele grele, optimizarea tarifării utilizării infrastructurii, utilizarea eficace și coerentă a impozitării vehiculelor de către statele membre, precum și alte mecanisme de piață. Pentru identificarea opțiunii/opțiunilor celei/celor mai eficiente din punctul de vedere al costurilor, se va realiza o evaluare a impactului.
Studiile realizate în pregătirea strategiei sugerează că cele mai recente tehnologii pot realiza reduceri eficiente din punctul de vedere al costurilor de cel puțin 30 % ale emisiilor de CO2 generate de noile vehicule grele.