Comisia Europeană va propune o lege prin care va obliga mașinile, vehiculele de mare tonaj și autobuzele să plătească taxe mai mari, pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon, potrivit Reuters. Taxele ar urma să fie plătite în funcție de nivelul de CO2 emis de autovehicul. Prin aceste măsuri, oficialii UE speră că vor putea reduce amprenta de carbon a transportului rutier. În prezent, UE are un cadru juridic care reglementează tarifarea rutieră a camioanelor, însă taxele pentru vehiculele din categoria B sunt lăsate în grija guvernelor fiecărui stat membru.
Doi oficiali din UE au declarat pentru Reuters că propunerea, care nu a fost încă finalizată, va stabili pentru prima dată principii uniforme la nivelul întregii UE, privind taxele rutiere pentru autoturisme. În plus, aceeași propunere prevede că șoferii vor trebui să plătească taxe în funcție de distanța parcursă, reglementând și autocarele și camioanele.
De asemenea, inițiativă legislativă prevede menținerea taxelor la un nivel constant, astfel încât vehiculele care poluează mai mult vor plăti mai mult, în timp ce mașinile mai puțin poluante vor plăti mai puțin.
Vehiculele de mare tonaj reprezintă o mică parte din totalul vehiculelor, însă sunt responsabile pentru o treime din emisiile de CO2 generate de transportul rutier din UE.
Reprezentați ai Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), care include producători precum Volvo, IVECO și Daimler, au declarat că sprijină diferențierea tarifării rutiere în funcție de emisiile de CO2, atâta vreme cât promovează emisii scăzute în condiții reale de utilizare și oferă o concurență loială între diferite tipuri de vehicule.
„Orice taxe rutieră care nu ia în considerare emisiile reale sau dotările vehiculului (inclusiv anvelope, greutate și aerodinamică) ar sub-optimiza flota”, au declarat reprezentanți ai ACEA.
De asemenea, aceștia au mai spus că o diferențiere a sumelor pe care șoferii de camion trebuie să le plătească în funcție de emisiile de CO2 ar trebui să facă transportatorii rutieri mai eficienți, deoarece ar crește costul de șofat pe kilometru și ar putea încuraja reînnoirea flotelor.
Oficialii europeni au declarat că propunerea nu va forța țările să introducă scheme de taxare rutieră pentru autoturisme sau camioane, dar va stabili reguli pe care orice astfel de sistem de taxare ar trebui să le respecte dacă ar fi introdus. De asemenea, ei au mai spus că sistemele de tarifare bazate pe timp – atunci când autovehiculele cumpără o trecere care durează o anumită perioadă de timp – cunoscută sub numele de viniete, va trebui eliminată treptat.
Propunerile Comisiei Europene ar trebui să fie publicate în 31 mai după care vor trebui aprobate de Parlament și de statele membre