text de Oana Neneciu
Pe 11 noiembrie a avut loc cel mai mare dezastru ecologic din istoria Marii Negre, in stramtoarea Kerci, care face legatura dintre Marea Neagra si Marea Azov. Intr-o singura zi, furtunile au provocat scufundarea a patru
nave, blocarea a sase si accidentarea a doua petroliere.
2.000 de ton de produse petroliere s-au revarsat in mare, iar cele aproape 7.000 tone de sulf aflate in vapoarele scufundate risca sa transforme acum dezastrul in unul de proportii catastrofale. Autoritatile raporteza ca o mare parte din sulf a ajuns in apa din cauza faptului ca tehnologia si timpul nu au fost de partea autoritatilor insarcinate cu depoluarea. Sulful, conform expertilor, poate provoca ploi acide in zona poluata si chiar in asezarile omenesti din apropiere.
Concentratia de petrol din stramtoarea Kerci depaseste de pana la 40 de ori cantitatea maxima admisa. Zeci de mii de pesti si pasari au murit in zona contaminata, iar autoritatile ruse au aratat ca daca pata de 2.000 tone de petrol va ajunge in Marea Azov, vor fi consecinte foarte grave asupra mediului pentru ca ecosistemul marii este si asa extrem de fragil. Pagubele provocate ecosistemului din stramtoarea Kerci au fost evaluate de autoritatile ruse la 300.000 euro, dar nu se poate spune cu exactitate care vor fi urmarile pe termen lung pentru viata marina din zona. Conform expertilor, va dura cel putin zece ani pentru ca zona sa fie complet curatata.
"Curatam plaja, apa, scoatem titeiul din cistern avariata, insa rezolvarea acestei problema in totalitate poate dura cativa ani. Petrolul este o substanta grea si se depune pe fundul marii, de unde se scoate mult mai greu", a declarat Oleg Mitvol, director adjunct al agentiei ruse pentru mediu. Oficialul a mai explicat ca operatiunea va dura cel putin cinci ani si a explicat modalitatea pe care se va merge pentru depoluarea zonei: "Practic, vom face un golf cu apa neagra, dupa care vom extrage petrolul de la suprafata cu ajutorul tehnologiilor moderne". Aceste masuri de depoluare a zonei vor costa, conform estimarilor oficialilor rusi, 8,5 miliarde de euro. In urma accidentului, Rusia a anuntat ca va lua masuri drastice pentru reducerea transportului naval de produse petroliere pana in 2008 si va interzice transportul cu nave mai vechi de 25 de ani.
Poluarea cu produse petroliere nu a ajuns in apele teritoriale romanesti, conform declaratiei Luciei Ana Varga: "Nu s-a raportat nimic pana acum, iar zona este intens monitorizata de angajatii Administratiei Portuare, alaturi de cei ai Directiei Apelor Dobrogea Litoral". In ceea ce priveste posibilul efect al dezastrului asupra Deltei Dunarii, Romulus Stiuca, directorul Institutului National de Cercetare Delta Dunarii a declarat ca este foarte putin probabil, "daca vor exista curenti sud, sud-estici, ar putea fi afectata partea sud-estica a Bulgariei, spre Bosfor, dar Delta Dunarii nu va fi afectata sub nicio forma, ea primind influente doar din partea Bugului, din Ucraina".
Stavros Dimas, comisarul european pentru Mediu, a raspuns favorabil cererii de implicare a Uniunii din partea Kievului: "Situatia aceasta a dus la pierderi tragice de vieti omenesti si a afectat mediul inconjurator. As vrea sa imi exprim solidaritatea cu familiile afectate si sa anunt ca suntem gata sa oferim Ucrainei expertii de care are nevoie". Catastrofa ecologica a facut si victime umane, trei marinari au fost gasiti morti si alti 20 au fost dati disparuti.