Satui de promisiunile autoritatilor privind amenajarea pistelor de biciclete, locuitorii orasului Mexico City s-au hotarat sa ia problema in propriile maini. S-au adunat in fata cladirii Congresului si au pictat pe asfalt o pista de biciclete. Actiunea are loc dupa ce, la solicitarea locuitorilor orasului, autoritatile au aprobat construirea unor piste de bicicleta. Dar acest lucru se intampla in urma cu patru ani, iar pistele nu au aparut nici acum.
„Autoritatile din Mexico City au spus in 2007 ca vor construi 300 de kilometri de piste de biciclete in oras, pana in anul 2012. Totusi, orasul are si acum 22,2 km de piste, deoarece majoritatea banilor au fost alocati infrastructurii rutiere, lasand la o parte vehiculele care nu au motor”, a declarat Jimena Veloz, una dintre activistele care a luat parte la proiectul-protest „This Big City” (Acest oras mare).
Activistii au reusit sa se autofinanteze pentru acest proiect, cu fonduri obtinute dintr-un site, au luat pensulele in mana si s-au dus pe strada, scrie Treehugger.com. Intr-o singura zi au reusit sa realizeze o pista lunga de 5 kilometri, pe care au denumit-o Wikicarril. „Am lucrat 8 ore. Am vopsit 5 kilometri. Am cheltuit mai putin de 1000 de dolari. Cat ar costa sa fie construita infrastructura pentru biciclete de care are nevoie orasul?”, a intrebat Veloz
Bucurestiul, in aproape aceeasi situatie
Si Bucurestiul are aceeasi problema cu pistele de biciclete. In afara faptului ca sunt putine si reprezinta doar niste benzi desenate pe trotuar, pe care circula intotdeauna pietonii, pentru ca nu au nici ei pe unde sa mearga, ele mai sunt blocate de masini, diverse lucrari de canalizare sau se termina brusc. Pana cand nu se vor construi benzi separate, cu asfalt de calitate, langa trotuar asa cum are Amsterdam-ul spre exemplu, singura solutie a bucurestenilor precum si a romanilor din celelalte mari orase fara piste de biciclete, este soseaua folosita in comun cu masinile.
Bucurestiul are, teoretic, 68,59 kilometri de piste de biciclete, potrivit Administratiei Strazilor. Reteaua urmeaza sa fie extinsa anul acesta la un total de 110 kilometri.
O parte insemnata din reteaua de piste a ramas insa doar pe hartie, dupa iarna care a trecut. Lucrarile superficiale pe de-o parte, actiunea timpului pe de alta parte au facut doar o amintire din dungile ce delimiteaza pistele de spatiul pietonilor. De multe ori insa, chiar si acolo unde exista, pistele sunt folosite pe post de parcari de soferii care isi lasa masinile pe trotuare.
Din reteaua virtuala, 40 de kilometri au fost amenajati in baza primului proiect de realizare a pistelor de biciclisti din Capitala, inceput in urma cu trei ani de Administratia Strazilor. Restul pistelor au fost construite in baza celui de-al doilea proiect inceput anul trecut, in luna august, care prevedea amenajarea de noi benzi speciale si extinderea celor existente pe o lungime totala de 70 de kilometri. Pentru aceasta investitie, Administratia Strazilor a alocat 20.254.055 de lei.
Foto: Jimena Veloz, This Big City/CC BY 2.0
Citeste si:
100 de milioane de lei vor fi alocati anul viitor pentru piste de biciclete