Car-sharing 2.0. Romanii ies la „Ia-ma nene” pe Internet

Tot mai multi romani sunt dispusi sa calatoreasca impreuna cu necunoscuti in masina pentru a economisi banii de transport, folosind metoda car-sharing. Cunoscut si sub numele de carpooling, pentru distante mai mari, traditionalul autostop s-a transformat, pe Internet, intr-o modalitate simpla de a imparti masina cu alti pasageri, reducand costurile si consumul de carburant.

In Romania, cele mai cunoscute site-uri de car sharing sunt autostoponline.ro si cumasina.net. Ambele au fost realizate de doi tineri plecati la studii in strainatate, de unde s-au si inspirat. Initiatorii proiectelor spun ca numarul de anunturi si de vizitatori sunt in crestere permanenta, cu toate ca site-urile sunt abia la inceput si nu au avut inca parte de campanii clasice de promovare.

”Statistic, numarul de anunturi postate s-a dublat la fiecare doua luni. Daca in februarie si martie am avut sub 30 de anunturi pe luna, in iunie si iulie avem in jur de 150. Numarul de vizitatori este si el in crestere continua, avand acum in jur de 100 pe zi, diferit de acum trei luni cand aveam in jur de 50”, spune Cristi Schiopu, realizatorul site-ului cumasina.net.

La momentul actual, pe site exista peste 250 de anunturi de transport in tara, peste 100 de partajare de masina spre serviciu si peste 160 pentru transport international.

„Nu ma intereseaza plata”

Pe site-ul cumasina.net, cei mai multi calatori care vor sa se „combine” la transportul zilnic apeland la astfel de metode sunt din Capitala. Aproape 60 de bucuresteni au postat anunturi in cautarea unor soferi sau a unor pasageri cu care sa imparta masina in drum spre serviciu.

In general, partenerii de ocazie impart costul combustibilului, dar exista si soferi care isi pun masina la bataie doar pentru ca au posibilitatea sa-i ajute pe altii.

„Aproape in fiecare dimineata intre 8.00 si 9.00 de la Piata Victoriei, pana la intersectia Calea Floreasca – Soseaua Pipera. Nu ma intereseaza plata”, precizeaza un sofer din Capitala. Chiar daca marturiseste ca anuntul sau nu a avut inca beneficiari, bucuresteanul crede ca, prin promovarea acestei initiative, ar putea curand sa contribuie la reducerea numarului de masini de pe sosele, cel putin pe ruta sa.

„Am postat anuntul in urma cu cinci luni si inca nu s-au aratat persoane interesate. Oricum, din cate am inteles, cei mai multi cauta deocamdata parteneri de drum pe trasee mai lungi, in drumuri in alte orase spre exemplu, dar probabil in timp se vor orienta catre aceasta solutie si in interiorul orasului”, crede Florin, autorul anuntului.

Cum functioneaza?

Soferii adauga cursele pe care le fac pentru a putea fi contactati mai usor de autostopisti. De asemenea, cei care cauta soferi inscriu destinatiile dorite. Anunturile pot fi facute pentru trei categorii: transport spre serviciu, transport national si transport international.

Unele site-uri au chiar sectiuni speciale pentru evenimente sau calatorii de week-end spre litoral. „Am incheiat recent un parteneriat cu Peninsula, festivalul de la Targu-Mures, pentru care vom organiza oficial carpooling intre participantii la festival”, spune Cristi Schiopu. Site-ul sau propune solutii si pentru alte festivaluri, cum ar fi Wacken, Art Mania Sibiu ori Peninsula.

Cei care doresc sa faca economie la transport in calatoriile din strainatate au la indemana si alternativele site-urilor straine. RoadSharing este un motor de cautare a celor cu care puteti imparti mijlocul de transport si costurile pentru destinatii din 47 de tari. Aici cei care ofera si cei care au nevoie de un drum cu masina se pot cunoaste si pot face impreuna o calatorie cu mai putini bani si mai putina poluare.

Alternativa la transportul in comun

Pe langa avantajele imediate, cum ar fi micsorarea cheltuielilor de transport si economia de combustibil, car sharing-ul este o solutie verde ce ar putea reduce semnificativ numarul masinilor care sufoca in prezent bulevardele. Utilizatorii ei impart masina, impart costurile, dar au ocazia sa cunoasca oameni noi si sa lege prietenii.

Conceptul este folosit de ani buni in multe tari din Occident din Statele Unite. In SUA, unde a aparut, masinile cu mai multi pasageri au prioritate pe anumite benzi de autostrada.

O astfel de initiativa a existat si in Bucuresti, unde autoturismele cu trei sau mai multi pasageri ar fi trebuit sa poata circula pe prima banda a soselelor din Capitala, cea pe care au prioritate vehiculele RATB si masinile de interventie. Prevederea face parte din Programului integrat de gestiune a calitatii aerului in Bucuresti, dar nu a fost aplicata niciodata.

Raluca Petrescu

spot_img

Ultimele știri