Ministerul Mediului va implementa măsuri de restructurare care includ comasarea agențiilor de mediu, economiile realizate urmând să fie redirecționate pentru investiții în digitalizarea instituțiilor și simplificarea proceselor administrative. Prima vizată – ROMSILVA.
În ședința de la începutul anului, șeful guvernului, Marcel Ciolacu, le-a cerut tuturor miniștrilor să vină cu propuneri de restructurare, atât pentru posturile din administrația centrală, cât și a posturilor companiilor de stat.
Până la cel târziu 31 ianuarie, guvernul trebuie să aprobe bugetul pe anul acesta.
Premierul le-a transmis miniștrilor să-și facă toate calculele, în care să includă propuneri de restructurare a tuturor posturilor nejustificate, atât din administrația centrală, cât cele din companiile de stat pe care le au în subordine.
Ministerul Mediului, a început restructurarea încă de anul trecut, iar abordarea, potrivit ministrului Mircea Fechet, este una orientată spre eficiență și digitalizare, obiectivul fiind eficientizarea activităților administrative, reducerea cheltuielilor și digitalizarea instituțiilor din subordine.
Mircea Fechet a declarat că se intenționează comasarea și reorganizarea agențiilor din cadrul ministerului, precum și reducerea numărului de funcții de conducere.
„Vom reorganiza instituțiile din subordine, le vom eficientiza, le vom digitaliza, le vom transparentiza”, a subliniat ministrul, adăugând că procesul nu va afecta funcționarii din pozițiile inferioare.
„Nu plecăm de la premisa că oamenii vor pleca acasă”, a precizat acesta.
Comasarea instituțiilor și reducerea birocrației
Un punct important al acestui plan vizează comasarea agențiilor de mediu.
Ministrul a anunțat că, după desființarea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și a Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate, și comasarea lor, vor urma și alte reorganizări, în care instituțiile vor fi fie comasate, fie reorganizate, măsură care vizează eficientizarea costurilor de funcționare.
Astfel, se va reduce numărul demnitarilor și al directorilor, iar structurile administrative vor fi simplificate, eliminându-se dublarea funcțiilor, cum ar fi direcțiile economice, juridice și de resurse umane.
„Toate instituțiile sunt vizate. Dacă nu vor fi comasate, vor fi reorganizate”, a declarat ministrul.
Aceste măsuri au scopul de a reduce numărul funcțiilor administrative și de a aloca resursele economisite către investiții în digitalizare și simplificarea proceselor administrative.
Digitalizarea și transparența în administrarea resurselor
Un alt obiectiv major al restructurării este digitalizarea și transparența proceselor administrative.
Fechet a subliniat că această transformare va contribui la fluidizarea activităților, economisind timp și resurse, și va sprijini obiectivul mai larg de debirocratizare impus de Uniunea Europeană.
„Îmi propun ca la sfârșitul acestui proces resursele pe care le avem la dispoziție să fie alocate investițiilor digitalizării, fluidizării procesului administrativ, simplificării acestuia”, a declarat ministrul.
Așadar, ministerul vizează o administrare mai eficientă a resurselor, cu un accent deosebit pe integrarea tehnologiilor moderne.
Creșterea sarcinilor administrative și noi provocări europene
În ciuda măsurilor de eficientizare, ministrul a menționat că volumul sarcinilor administrative a crescut semnificativ în ultimii ani.
Acesta a subliniat că, în paralel cu procesul de debirocratizare, Ministerul Mediului a fost supus unor noi cerințe și reglementări europene.
„În materia mediului, putem să spunem că în ultimii ani, volumul sarcinilor, volumul raportărilor, volumul lucrurilor pe care trebuie să le gestionăm, a crescut în mod constant”, a afirmat ministrul.
Printre noile provocări se numără implementarea regulamentului privind restaurarea naturii și a Directivei ETS2, care are ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră într-un mod eficient din punct de vedere economic.
În 2027, directiva va include carburanții rutieri și combustibilii pentru încălzire.
Mai mult, există cinci directive europene referitoare la apă, fiecare dintre ele fiind transpusă în legislația națională prin legi, hotărâri de guvern și planuri de management al bazinelor hidrografice.
Având în vedere aceste provocări, volumul de muncă al Ministerului Mediului a crescut considerabil în ultimele perioade.
Responsabilitățile ministerului s-au diversificat, iar sarcinile administrative sunt într-o continuă expansiune, pe măsură ce se implementează noi reglementări și se pun în aplicare măsuri de protecție a resurselor.
Cu toate acestea, restructurarea nu a fost lipsită de controverse.
În interiorul ministerului și în spațiul public, au apărut discuții aprinse despre impactul acestor schimbări, unele dintre ele chiar tensionate verbal.
Deși criticate de unii, aceste dezbateri pot fi văzute ca un semnal al faptului că, în ciuda schimbărilor propuse, există o dorință de a îmbunătăți modul de lucru al instituțiilor din domeniul protecției mediului.
De asemenea, criticile pot reflecta și temeri legate de pierderile de locuri de muncă sau de schimbările ce ar putea afecta unele dintre agențiile implicate, ceea ce poate duce la o reticență față de aceste reforme.
În ciuda opoziției, procesul de reorganizare se aliniază la un obiectiv mai larg stipulat în programul de guvernare, care prevede ca fiecare județ și minister să nu dețină mai mult de două instituții deconcentrate.
Aceasta reflectă o tendință națională de a reduce birocrația și de a centraliza anumite funcții administrative, în scopul unei gestionări mai eficiente a resurselor.
În cazul Ministerului Mediului, acest demers ar putea contribui, pe termen lung, la un management mai coerent și mai integrat al problemelor de mediu, reducând suprapunerea de competențe și îmbunătățind răspunsul instituțional în fața provocărilor de mediu.
Pe de altă parte, aceste măsuri de restructurare ar putea să aibă și un impact asupra politicilor de protecție a mediului, în special în ceea ce privește gestionarea ariilor naturale protejate.
Desființarea unei agenții dedicate acestora și comasarea sa cu o agenție ce se ocupă de protecția mediului ar putea crea dificultăți în gestionarea și monitorizarea acestor zone sensibile.
Deși eficientizarea poate aduce beneficii economice, este important ca restructurarea să nu pună în pericol obiectivele de conservare și protejare a biodiversității, mai ales într-un context global în care schimbările climatice și pierderea biodiversității sunt teme centrale.
Cazul Romsilva
„Am constatat că sunt persoane care la pesionare au primit aproape 500,000 de lei în cont ca premiu de despărțire.” – Mircea Fechet
Conform unor solicitări oficiale din parte ministerului, s-au descoperit cazuri în care pensionarilor le-au fost acordate prime de aproximativ 500,000 de lei sub forma unei prime de pensionare, ceea ce a stârnit un val de critici.
Aceste practici sunt posibile datorită unui contract colectiv de muncă ce permite alocarea unor astfel de sume astronomice.
La Regia Națională a Pădurilor, există peste 13.000 de angajați care gestionează o suprafață de pădure mult mai mică decât acum 20 de ani.
De la 6,5 milioane de hectare, suprafața gestionată de Romsilva a scăzut la 3,1 milioane de hectare.
În plus, mai există aproximativ un milion de hectare de pădure aflate în administrarea regiei, deținute de diverse primării și alte entități.
Deși suprafața gestionată s-a redus semnificativ, numărul angajaților a scăzut doar ușor, de la aproximativ 14.000 la 13.000, ceea ce ridică întrebări privind eficiența și proporționalitatea acestora în raport cu dimensiunea activității.
Mircea Fechet mai spune, că deși raportarea pentru anul 2024 a Regiei va fi definitivată până la sfârșitul lunii martie, există semnale clare că instituția nu va avea profit, ceea ce pune sub semnul întrebării eficiența acesteia.
„Pădurarii nu trebuie să se îngrijoreze, nu cu ei am ceva de împărțit, ci cu managementul direcțiilor silvice, care sunt 41 la număr. Dintre acestea mai mult de jumătate înregistrează pierderi în fiecare an.” – a punctat ministrul.
Obiectivul ministerului este să nu mai existe direcții silvice pe pierderi, exceptând situațiile care pot fi înțelese, cum ar fi Delta Dunării, unde masa lemnoasă este greu de exploatat și transportat.
Acesta mai spune că își propune să desființeze toate direcțiile silvice care pierd bani, precum și pe cele care nu administrează o suprafață suficientă de fond forestier care să le justifice existența.
„În foarte scurt timp voi veni cu o propunere extrem de ambițioasă de salvare a Regiei (ROMSILVA).” – a concluzionat Mircea Fechet.
Reacții
Președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), Laurențiu Alexandru Păștinaru, a afirmat miercuri, 23 ianuarie, că agențiile pentru protecția mediului nu pot fi restructurate din cauza lipsei de personal.
Acesta a precizat că, în schimb, se va implementa o reorganizare, ce va presupune unificarea ANPM cu agențiile pentru arii naturale protejate.
Păștinaru a menționat că, deocamdată, nu dispune de informații precise privind reorganizarea, dar a subliniat că agenția pe care o conduce este exceptată de la efectele „ordonanței trenuleț” în ceea ce privește blocarea posturilor.
„Eu îmi doresc din suflet să nu avem o restructurare. Vom avea o reorganizare – și aștept să văd cu ce HG va veni Ministerul. Știm că voința politică este să avem o singură autoritate de reglementare și o singură instituție de control. Eu cred că agențiile de protecție a mediului nu pot fi restructurate, pentru că avem o activitate foarte complexă și un volum de muncă extraordinar de mare.” – a declarat șeful ANPM
Potrivit acestuia, un sector în care agențiile de protecție a mediului resimt lipsă de personal este activitatea comisiilor care evaluează pagubele provocate de animalele sălbatice.
În Brașov, de exemplu, trei angajați, cu multiple responsabilități, au fost implicați, anul trecut, în peste 150 de comisii.
La momentul actual, din cele 2,000 de posturi din cadrul ANPM, sunt ocupate aproximativ 1,800.
Am cerut ministerul Mediului să ne spună care va fi impactul economic al măsurilor propuse, unde se vor investi presupusele economii obținute din aceste măsuri și cum vor face față instituțiile din subordinea ministerului noilor provocări de mediu. Până la publicarea acestui articol, nu avem un răspuns.
Articol în curs de actualizare
#restructuraremediu #comasareagentii #eficientaadministratie #investitiionmediu #protectiamediului #romsilva #eficientaresurse #resourceefficiency #environmentalrestructuring #administrativerestructuring