FOTO Mii de bicicliști s-au luptat cu noroiul la Prima Evadare

Mii de bicicliști pasionați s-au întrecut, ieri, la Prima Evadare, cel mai mare maraton de ciclism cross-country din Estul Europei și cel mai popular concurs de acest gen din România. Curajoșii participanți care s-au luptat cu noroiul pe traseul de 55 de kilometri nu mai sunt așa de curajoși când vine vorba de traficul din București, unii dintre ei mărturisind că de Prima Evadare au curaj, dar de București, ba. Noi am fost la Prima Evadare de la start până la finish și am stat de vorbă cu bicicliștii pasionați. Am aflat ce îi face să se întoarcă an de an la competiție, cum au învins noroiul și de ce nu-i vedem pe toți și pe străzile din București, nu doar la concurs. 

Sursă foto: https://www.facebook.com/primaevadare
Sursă foto: https://www.facebook.com/primaevadare

Am ajuns la punctul de pornire al traseului, lângă Academia de Poliție, la opt și jumătate dimineața. Frenezia deja începuse. Muzica răsuna în boxe de parcă ar fi fost cea mai mare petrecere a primăverii. Câțiva dintre cei ajunși își beau cafeaua de dimineață, încă somnoroși. Majoritatea erau vioi și plini de viață, inspirând energie mai tare decât cofeina. Soarele a stat mai mult ascuns după nori, dar entuziasmul și voia bună păreau că nu depind deloc de condițiile meteo.

Ca un imens mușuroi de furnici colorate, s-au adunat încet, încet, toți cei aproximativ 3.000 de participanți înscriși la concurs: fete, băieți, unii mai în vârstă, alții mai tineri; chiar și mulți copii. Unii amatori, alții profesioniști.

Prima Evadare 2015
Participanții la Prima Evadare pornesc cursa.

Prima Evadare, eveniment de referință pentru bicicliști

Sorin a venit anul acesta ca susținător, dar a participat în alți ani la competiție. Crede că Prima Evadare e un concurs care a devenit atât de drag oamenilor fiindcă a început demult, în 2008, e în apropiere de București, dar e și accesibil:  traseul constă în doar 55 de kilometri, pe un teren destul de plat. Așa că a adunat, de-a lungul anilor, tot mai mulți participanți.

Un ciclist mi-a povestit entuziasmat că merge și la alte concursuri, dar Prima Evadare e unul la care vine obligatoriu, e „must-come”, a devenit un eveniment special, de referință, spune el. Deși e biciclist înrăit, prin București nu prea merge cu bicicleta. „Infrastructura în București și în țară trebuie regândită complet, în special fiindcă ciclismul devine tot mai popular și în România. Dacă compari cu alte țări europene, e o diferență enormă de infrastructură”, spune el.

Prima Evadare 2015
Ultimele pregătiri.

Bicicliștii își doresc mai multă siguranță

Teodora îmi povestește că a parcurs anul trecut traseul de 55 de kilometri, dar ca voluntar. Deși e începătoare, îi place să meargă cu bicicleta și are un spirit competitiv, așa că anul ăsta s-a înscris ca participantă. A mai fost acum câteva săptămâni la Road Grand Pink, primul concurs de ciclism feminin din România. „De curând merg și prin București cu bicicleta, dar nu mă simt în siguranță. Într-o zi, acum câteva săptămâni, șoseaua era goală, a apărut un tip cu o mașină foarte mare și a venit foarte aproape de mine, ca și cum mi-ar fi spus ‘locul tău nu e aici, pe șosea’. Nu m-am speriat, dar putea să fie nasol”, spune ea.

„Stau prin Tineretului și mă plimb cu bicicleta prin parc, dar în oraș e periculos: șoferi nervoși, aglomerați, supărați. În plus, nu-mi place să merg în noxe și să înghit toate gazele de eșapament. Dacă ar fi piste de bicicliști cred că aș prinde totuși curaj, măcar modul de deplasare ar fi mai.. normal”, îmi spune un băiat.

Un alt ciclist, care participă deja la a șaptea ediție a concursului, crede că cei pasionați de ciclism ar trebui să vină cu propuneri de idei și proiecte de infrastructură, pe care să le arate autorităților. Apoi, acestea ar trebui să găsească o soluție optimă de a răspunde nevoilor bicicliștilor, spune el.

Prima Evadare 2015
Bicicliștii își fac încălzirea pentru cursă, conduși de niște instructori de la World Class.

După ce bicicliștii și-au luat în primire locul pe grila de start, a început încălzirea. Câțiva instructori de la World Class au condus exercițiile. Muzica și comunicarea lor constantă cu mulțimea au amplificat atmosfera deja veselă și plină de energie.

După momentul fotografiei de grup, s-a dat startul. Am stat pe marginea drumului până au trecut cu toții. Cei care mergeau împreună se consultau, să meargă mai încet, sau să accelereze? Un copil de vreo șapte ani îi spunea plângând tatălui că vrea și el să meargă mai repede, ca ceilalți.

Prima Evadare 2015
La concurs au participat și mulți copii.

Diferență de câteva secunde între primele trei locuri

Finalul competiției a fost unul extrem de tensionat, concurenții pedaland împreună pe ultimul kilometru. Diferența dintre primul și cel de-al treilea clasat fiind de doar 7 secunde. Cel mai rapid concurent și “primul evadat” din 2015 a fost Marius Petrache. Acesta a încheiat traseul extenuant de 55 de kilometri cu un timp de 01:56:25, fiind urmat de Alexandru Stancu, coechipierul său de la BikeXpert Racing Team, și Răzvan Jugănaru, din partea echipei Giant.

Marius Petrache. Sursă: BikeTime.ro
Marius Petrache. Sursă foto: BikeTime.ro

Prin această victorie Marius a răzbunat clasarea pe poziția secundă de la ediția precedentă. Acesta a explicat că și-a păstrat efortul pentru partea finală, când a decis să atace. De altfel, ultima parte a cursei, care a avut o distanță de aproximativ 20 de kilometri, a fost plină de nămol și a solictat un efort maxim din partea bicicliștilor. „Cursa nu a fost mult diferită față de cea de anul trecut. La fel ca și atunci traseul a fost unul mixt, care a alternat porțiunile uscate cu cele noroioase. Victoria nu a fost o stategie de echipă. Pur și simplu s-a întâmplat”, a declarat Marius. Pentru această săptămână, echipa BikeXpert Racing Team are de ales între două evenimente sportive Road Grand Tour și Călătorie între Cer și Pământ.

Competiția a atras nu doar sportivi de performanță, dar și amatori pasionați de bicicletă și cu spirit de aventură. Unul dintre aceștia este Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank, pe care l-am întâlnit așteptând să-și curețe bicicleta. van Groningen este un un veteran al competiției fiind la cea de-a cincea participare.

van groningen
Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank.

“Cred că cea de astăzi a fost cea mai dificilă, deși la ediția din 2014 am avut o pană. Am încercat să-mi dozez efortul, însă cred că cel mai greu mi-a fost pe ultima parte, când intri în pădure, unde este o zonă denivelată și plină de noroi. Mulți au căzut, alții au avut probleme cu cauciucurile sau roțile, însă nimic grav”, a povestit acesta.

CEO-ul Raiffeisen Bank a adăugat că, deși este un biciclist de șosea, în România este mai indicat să practici sau să participi la concursuri de mountain-bike, deoarece șoferii nu au obiceiul în a respecta și proteja bicicliștii. Competiția de duminică a fost pentru van Groningen și un antrenament. În această săptămână, el are un program destul de încărcat din punct de vedere sportiv: va pedala 180 de kilometri până la Brașov, alături de alți angajați ai instituției bancare, iar în weekend va alerga la semimaratonul din București.

sorin
Sorin Brotnei la linia se sosire.

Competiția a captat interesul și fostului membru al formației Akcent, Sorin Brotnei. Acesta s-a declarat foarte fericit de faptul că a putut participa la această nouă ediție. Prima și ultima oară când a mai concurat la “Prima Evadare” a fost în 2011, iar de atunci nu a mai apucat să se înscrie deoarece era mai tot timpul plecat. Sorin este membru al echipei Giant și, deși pedalează până la 40 de kilometri zilnic, traseul competiției i s-a părut extrem de solicitant. La fel ca și la alți concurenți, noroiul a fost principalul inamic, iar faptul că nu a avut cauciucurile potrivite i-a fost destul de dificil să pedaleze.

Noroiul, principalul inamic

Sorin Burleanu s-a numărat printre cei care au fost prinși în nămolul cleios. “Anul asta a fost un traseu mult mai dificil decât anul trecut, iar cateva probleme tehnice m-au tinut departe de primii zece clasați. La un moment dat, pentru a depasi câțiva concurenti care aleseseră să meargă pe lateralele drumului, am decis să trec direct printr-un ochi de apă, însă s-a dovedit o idee neinspirată pentru că am rămas blocat până la jumătatea roților”, a povestit Sorin. El este un concurent cu o prezență constantă la competițiile de triatlon. Anul trecut a participat la 22 de triatloane, din care la 20 dintre acestea s-a clasat pe podium.

Sorin Burleanu
Sorin Burleanu
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban
© Bogdan Șerban

Tot în zona de curățare a bicicletelor l-am cunoscut și pe Liviu, un pasionat de mountain-bike, în special de cățărare. Pentru acesta, cursa de la câmpie a pus probleme în găsirea cadenței. “În zonele de câmp deschis se aleargă foarte bine, însă în pădure trebuie să faci echilibristică, se alunecă foarte mult. Aici trebuie să combini tehnica cu forța, anduranța și viteza”, consideră Liviu.

“Prima Evadare” este cel mai mare maraton de ciclism cross-country din Estul Europei. Ediția din acest an a fost cea de-a șaptea și a reușit să strângă la start aproape 3.000 de participanți, potrivit datelor provizorii oferite de NoMad, asociația care organizează competiția. Premiile au depășit 7.000 de euro.

Rehidratatrea a fost prima grijă a concurenților.
Rehidratatrea a fost prima grijă a concurenților.
Curățatul bicicletelor cea de-a doua preocupare.
Curățatul bicicletelor cea de-a doua preocupare.

Citește și:

Prima Evadare, cel mai mare maraton de ciclism cross-country din țară, are loc pe 10 mai

Mii de bicicliști se pregătesc de „Prima Evadare”

spot_img

Ultimele știri