Intr-un popas in Bucuresti, Paul Curtis, expert in transport sustenabil al Uniunii Europene, a povestit pentru Green Report cum se descurca in aglomeratia din traficul londonez si ca prefera, ca tot mai multi englezi, sa renunte la masina si sa se delecteze cu mersul pe jos sau sa pedaleze pe bicicleta. De felicitat pentru acest comportament sustenabil este de fapt departamentul de transport al Londrei, care a investit bani grei in campanii de constientizare pentru mobilitate urbana.
Green Report: Ai masina?
Paul Curtis: Nu, fac parte dintr-un club auto. Locuiesc in zona trei din Londra, traficul este mereu o problema, indiferent de ora din zi si nu sunt prea multe locuri de parcare, asa ca nu vad rostul in a avea o masina. Totusi, uneori trebuie sa ma deplasez la nunta vreunui prieten sau la un magazin de mobila si in cazul respectiv am nevoie de masina, dar se intampla probabil o singura data pe luna si platesc cinci lire pe ora sa inchiriez una. Intru pe net si ma uit unde este cea mai apropiata masina a clubului si ma duc in locul acela. Trebuie doar sa validez cardul in dreptul parbrizului si usa se descuie automat. Sunt ca James Bond. Urc in masina si validez cardul inca o data in torpedou si iese cheia masinii. Pornesc si ma simt ca si cum as calatori in viitor.
GR: In ce consta diferenta dintre Romania si Anglia, in ceea ce priveste transportul urban?
PC: In orasele din Europa de Est este uriasa cererea pentru masini, nu doar ca mijloace de transport, ci mai degraba ca marci ale statutului social. Abordarea este cu totul diferita in orasele occidentale care au probleme de trafic. In Marea Britanie si in Franta este cool sa ai o masina electrica, micuta, care polueaza mai putin. Aceasta atitudine se justifica la noi pentru ca am trecut deja prin stadiul in care cumparam masini pentru ca sunt cool, iar noul cool este sa ai o masina hibrid, economica si practica in orase. A durat decenii intregi sa ajungem in stadiul acesta.
GR: Cum au devenit englezii deschisi la schimbarea politicilor de transport?
PC: Departamentul de transport din Londra a cheltuit o multime de bani pe promovarea planurilor de mobilitate in companii si continua sa investeasca masiv in constientizarea referitoare la politicile de transport. Comportamentul oamenilor s-a schimbat mult in bine. Intre 2004 si 2008 de
exemplu s-a dublat folosirea bicicletelor in Londra. Acum exista planuri de transport la locul de munca si la scoala. Aproape toate scolile din Londra au un plan de transport. De asemenea, au fost si campanii de promovare a ciclismului si a mersului pe jos. Un proiect interesant a fost cel al planurilor de transport personalizat. Angajati ai primariei Londrei au batut din usa in usa la 50.000 de locuinte si au intrebat oamenii cum se deplaseaza la locul de munca si in weekend-uri. La sfarsit le-au dat fise cu recomandari despre cum pot folosi mai degraba autobuzul in loc de masina si cum pot arde 10 milioane de calorii daca merg cu bicicleta in fiecare zi.
GR: Ce alte planuri are Primaria Londrei pentru reducerea emisiilor din trafic?
PC: Primarul militeaza pentru automobilele electrice si are de gand sa creasca numarul de asemenea vehicule in trafic, asigurandu-le si infrastructura de incarcare.
GR: Cat timp i-ar lua Romaniei sa atinga un nivel apropiat Marii Britanii?
PC: Nu pot sa spun exact, dar cred ca trebuie sa treceti prin aceleasi etape. Trebuie sa invatati din propriile greseli inainte de a le corecta. Presupun ca orasele trebuie sa devina aglomerate si ineficiente economic pentru ca politicienii sa inceapa sa rezolve problema. Se ajunge la stadiul in care orasele nu mai sunt atractive pentru locuitori, calitatea vietii scade semnificativ, si ca sa se castige voturi e nevoie sa se schimbe lucrurile.
Foto: alcjourneys.com
Ileana Magureanu